رسانه‌های سعودی به دنبال جنگ روانی در سوریه؛ علت خروج نیروهای ویژه ارتش از درعا و ریف دمشق چه بود؟

رسانه‌های سعودی به دنبال جنگ روانی در سوریه؛ علت خروج نیروهای ویژه ارتش از درعا و ریف دمشق چه بود؟
سه شنبه 23 آذر 1400 - 21:24

رسانه های حامی تداوم جنگ در سوریه در اخباری سراسر وهم‌آلود مدعی شدند که خروج لشکر چهار ارتش سوریه از «ریف دمشق» و درعا پس از اختلاف میان سوریه و هم‌پیمانانش رخ داده است!

العالم- درگوشی

رسانه‌های سعودی مدعی شدند که لشکر چهارم ارتش سوریه که شامل نیروهای ویژه است از مناطقی در ریف دمشق و درعا خارج شده است این رسانه‌ در ادامه اظهارات وهم آلود خود این خروج را ناشی از اختلاف میان ارتش سوریه و هم‌پیمانانش دانسته‌اند.

سیاستمداران و فعالان فضای مجازی سوریه به اخبار این رسانه‌ها واکنش نشان داده و نوشته اند که دروغ های آشکار این رسانه ها پس از شکست های متوالی نیروهای وابسته به آنها در جبهه های سوریه تعجب برانگیز است، آنها تاکید کردند که جنگ روانی علیه سوریه و محور مقاومت همچنان و به شدت ادامه دارد.

حسام طالب؛ تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر سوریه نیز با اشاره به تداوم جنگ روانی در این کشور به العالم گفت: «از ابتدای جنگ سوریه، کشورهای متخاصم که ده‌ها هزار تروریست را وارد سوریه کردند به دنبال این بودند که شهرها و مناطق مختلف سوریه و به خصوص مناطق پر جمعیت را به چند دلیل به میدان جنگ و مرکز درگیری تبدیل کنند. نخست؛ آواره کردن سوری ها و پناهنده شدن آنها به اردوگاه‌های کشورهای همسایه و دوم وارد کردن ارتش سوریه به جنگ خیابانی بود».

طالب ادامه داد: «ارتش سوریه با همکاری همپیمانان خود توانست با سازمان های تروریستی آموزش دیده وارد جنگ خیابانی شود. ارتش توانست با تجربه همپیمانان خود امنیت را به شهرهای سوریه بازگرداند و در بیشتر جبهه های جنگ به پیروزی برسد».

این پژوهشگر سوری اظهارداشت: «هدف و رویکرد ارتش سوریه؛ تمرکز نکردن در داخل شهرها بود. و ورودش به شهرها با هدف آزادسازی آنها و حذف بقایای تروریسم و بازگشت ساکنان به آنجا بود. ارتش سوریه هر شهری را که آزاد کرد حضورش و پایگاههایش در آنجا موقتی بود و هیچ پادگان نظامی ایجاد نکرد زیرا هدف بازگشت مردم و بازسازی بود نه تبدیل شهرها به پادگان‌های نظامی؛ آن گونه که دشمنان سوریه به دنبال آن بود.

طالب تاکید کرد: هر تصمیم ارتش سوریه برای واگذاری مناطق آزاد شده به نهادهای مدنی، برای برقراری امنیت و حذف بقایای تروریسم است که ارتش سوریه در راه آن هزاران شهید داده زیرا آنها برای تضمین بازگشت مردم به شهرهایشان، مواد منفجره و تله های انفجاری را از مسیر غیرنظامیان سوری در مناطق آزاد شده پاکسازی کردند، وضعیت امنیتی و تضمین سلامتی خانواده ها، تنها انگیزه برای عقب نشینی ارتش سوریه از شهرهای آزاد شده بود.

این پژوهشگر سوریه خاطرنشان کرد که آنچه در حال انتشار است «یک جنگ روانی آشکار و تلاش برای فریب افکار عمومی است».

فراس الاحمد، گزارشگر میدانی سوریه که از شاهدان حمله به استان‌های جنوبی این کشور بوده است به العالم گفت: حضور نیروهای لشکر چهارم ارتش سوریه در استان درعا طی ماه‌های گذشته که عملاً از تیرماه آغاز شد، به دلیل احتمال استفاده از راهکار نظامی برای پرونده جنوب سوریه بوده استـ؛ علیرغم اینکه لشکر چهارم اساسا از تیم های بومی استان درعا نیستند اما حضور این نیروها نقش مثبتی در حمایت از راههای حل و فصل مسالمت آمیز داشت.

وی تصریح کرد گروه های مسلح، آن زمان با دو گزینه مواجه بودند یا مقابله نظامی که بیشتر به خودکشی شباهت داشت یا پذیرش توافقات سازش و تحویل سلاح و قبول عفو دولت سوریه؛ این بهترین گزینه برای آنها بود و در عین حال، دولت سوریه با توجه به تمایل به جلوگیری از خونریزی و هرگونه راه‌حل نظامی برای دوری از هر خسارت جانی یا مالی در منطقه، از این روند حمایت کرد.

الاحمد افزود: «اما نیروهای لشکر چهارم با پیش‌بینی هرگونه اقدام گروه‌های مسلح در روستاها و شهرهای استان درعا در حالت آماده‌باش باقی ماندند تا این پرونده به‌طور کامل بسته شود، در این صورت لشکر چهارم توانست کار خود را در درعا به پایان برساند و برای ماموریت‌های دیگر در شمال سوریه آماده شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها