بلینکن: آمریکا آماده فروش اف-35 و پهپاد به امارات است

بلینکن: آمریکا آماده فروش اف-35 و پهپاد به امارات است
چهارشنبه 24 آذر 1400 - 10:22

وزیر خارجه آمریکا از آمادگی واشینگتن برای فروش سلاح به امارات خبر داد.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد واشینگتن آماده است طرح فروش جنگنده‌های اف-35 و پهپاد را به امارات متحده عربی به اجرا گذارد. این در حالی است که پیش‌تر گزارش‌هایی درباره توقف این مذاکرات از طرف امارات منتشر شده بود.
یک مقام اماراتی روز سه‌شنبه به رویترز گفته بود کشورش به آمریکا اطلاع داده است موضوع خرید جنگنده‌های اف-35 را از دستور مذاکرات با آمریکا خارج کرده است. بر اساس یک قرارداد 23 میلیارد دلاری، امارات قرار است از آمریکا جنگنده‌های اف-35، پهپاد و سلاح‌های پیشرفته خریداری کند. این مقام مسائلی چون ضروریات فنی، محدودیت‌های عملیاتی و تحلیل هزینه/سود را از دلایل توقف مذاکرات عنوان کرده بود. در ماه ژانویه نیز برخی منابع از امضای قراردادی میان آمریکا و امارات برای تحویل 50 جنگنده اف-35 و حداکثر 18 پهپاد مسلح به این کشور عرب حاشیه خلیج‌فارس خبر داده بودند.
بلینکن که در یک کنفرانس خبری در کوالالامپور سخن می‌گفت در این خصوص اظهار داشت: «ما، برای مثال، خواسته‌ایم اطمینان حاصل کنیم که تعهدمان به حفظ برتری نظامی اسرائیل پابرجا بماند، پس می‌خواستیم مطمئن باشیم که می‌توانیم درباره هر فناوری که به سایر شرکایمان در منطقه -- از جمله امارات متحده عربی -- می‌فروشیم و یا منتقل می‌کنیم، ارزیابی کاملی داشته باشیم.»
وی ادامه داد: «اما فکر می‌کنم اگر امارات متحده عربی همچنان بخواهد هر دو موضوع را دنبال کند، ما برای ادامه موضوع آمادگی داریم.»

پربیننده ترین خبرها