نتایج عادی سازی برای امارات؛ تقدیم کردن همه چیز و بدست آوردن هیچ

نتایج عادی سازی برای امارات؛ تقدیم کردن همه چیز و بدست آوردن هیچ
پنج‌شنبه 25 آذر 1400 - 13:01

بنابر اطلاعاتی که رسانه های صهیونیستی منتشر کردند، حجم مبادلات اقتصادی دوجانبه با امارات به یک میلیارد دلار در زمینه های مختلف اقتصادی رسیده است که از جمله آنها می توان به کشاورزی و فناوری اشاره کرد.

العالم-تحلیل روز

کارشناسان اقتصادی در تل آویو حجم پروژه‌های اقتصادی با امارات برای مدت یک سال را شگفت انگیز عنوان می کنند؛ چشم آنها به صندوق سرمایه گذاری تاسیس شده توسط امارات در بخش های مختلف در "اسرائیل" است که 10 میلیارد دلار ارزش دارد.

این بدان معناست که صندوق مذکور به حوزه های مختلف رژیم رونق خواهد داد که مهم ترین آن برای رژیم صهیونیستی، کشاورزی است.

سرمایه گذاران بخش کشاورزی رژیم صهیونیستی تلاش میکنند طی پنج سال آینده امارات را در واردات سبزیجات و میوه از اروپایی ها و کشورهای دیگر بی نیاز کنند و در واقع، بازار امارات را در انحصار خود درآورند.

آنچه برای اسرائیلی ها در روابطشان با امارات مهم است منافع اقتصادی است، اما آیا این روابط برای امارات نیز همانقدر سودآور است؟

روشن است که امارات در این روابط به آرزوی خود نخواهد رسید، بخصوص اینکه پیمان خط لوله های نفتی که در زمان نتانیاهو امضا شد و قرار بود نفت امارات را از طریق خط لوله زمینی میان "اسرائیل" و کشورهای حاشیه خلیج فارس به بازارهای اروپا و آسیا ببرد که بسیار کم هزینه تر از انتقال آن از کانال سوئز و دو بندر عسقلان در دریای مدیترانه و ایلات در دریای سرخ بود، بحث و جدل های زیادی را در حکومت بنت برانگیخته است.

بطوری‌که وزرای مهم رژیم صهیونیستی به بهانه تاثیرات زیست محیطی این قرارداد، خواهان لغو آن هستند. در حال حاضر دولت بنت نیز تاب هیچ فشاری را ندارد، لذا به نظر می رسد که پیمان مذکور اجرا نخواهد شد.

چه بنت طی سفر خود به ابوظبی این موضوع را مطرح بکند چه نکند، امارات پس از تعلیق قرارداد لوله های نفتی احساس کسی را دارد که همه چیز را تقدیم کرده و در مقابل هیچ چیزی بدست نیاورده است.

به نظر می رسد سفر بنت به امارات بعد اقتصادی پررنگی دارد و تل آویو نیز همین را می خواهد. اما درمورد اتحاد نظامی دوجانبه، اگر بخواهیم خلاصه بگوییم، بعد از اینکه آمریکا دست از خاورمیانه برداشت، دیگر وجود پیمان نظامی "اسرائیل" و امارات ضرورتی نخواهد داشت، چیزی که یوسی میلیمان تحلیلگر امور امنیتی اسرائیلی نیز بدان اشاره کرده بود.

*فارس الصرفندی

پربیننده ترین خبرها