کاخ سفید: با متحدان اروپایی درباره پیشنهادات روسیه در حال رایزنی هستیم

کاخ سفید: با متحدان اروپایی درباره پیشنهادات روسیه در حال رایزنی هستیم
شنبه 27 آذر 1400 - 09:27

سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا پیشنهادهای امنیتی روسیه برای آغاز مذاکرات به منظور کاهش تنش بر سر اوکراین را بررسی می‌کند.

العالم - آمریکا

به گزارش شبکه خبری العالم به نقل از رویترز، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت آمریکا پیشنهادهای امنیتی روسیه برای آغاز مذاکرات به منظور کاهش تنش بر سر اوکراین را بررسی کرده و در حال رایزنی با متحدان و شرکای اروپایی خود درباره آنها است.

سخنگوی کاخ سفید تصریح کرد، بدون متحدان و شرکای اروپایی ما، هیچ مذاکره‌ای درباره امنیت اروپا وجود نخواهد داشت.

جن ساکی اظهار داشت ، ما در خصوص اصول کلیدی که امنیت اروپا بر اساس آنها بنا شده است، از جمله اینکه همه کشورها حق دارند درباره آینده و سیاست خارجی خود فارغ از مداخله خارجی تصمیم بگیرند، هرگز کوتاه نخواهیم آمد.

روسیه روز جمعه متن دو پیش‌نویس‌ امنیتی را منتشر کرد که در آنها خواستار ممنوعیت پیوستن اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو و اعمال محدودیت حضور نیرو و تسلیحات در اروپا شده است.

در این پیش‌نویس‌ها که مسکو هفته گذشته به آمریکا و دیگر کشورهای غربی ارائه کرد، روسیه همچنین درخواست کرده است اعزام جنگنده‌ها و ناوهای جنگی آمریکا و روسیه به مناطقی که از آنجا می‌توانند به قلمروی یکدیگر حمله کنند، ممنوع شود.

روسیه همچنین خواستار عقب نشینی نیروهای ناتو از نزدیکی مرزهای خود شده است.

اوکراین و آمریکا می‌گویند روسیه بیش از ۹۰ هزار سرباز خود را به مرز اوکراین منتقل کرده و ممکن است آماده حمله به این کشور باشد. اما روسیه این موضوع را رد می‌کند و می‌گوید که غرب با این گفته‌های خود به «روسیه‌هراسی» دامن می‌زند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها