سفیر روسیه در آمریکا، خواستار انعطاف پذیری طرفها در مذاکرات وین شد

سفیر روسیه در آمریکا، خواستار انعطاف پذیری طرفها در مذاکرات وین شد
شنبه 27 آذر 1400 - 11:55

«آناتولی آنتونف» سفیر روسیه در آمریکا خواستار انعطاف حداکثری طرفهای مذاکرات وین بخصوص آمریکا برای از سرگیری اجرای موثر توافق برجام شد.

العالم ـ اروپا

آناتولی آنتونف سفیر روسیه در آمریکا در گفت و گو با نشریه نیوزویک که بخش هایی از آن در خبرگزاری تاس روسیه منتشر شد، اظهار داشت: ایالات متحده و ایران در جستجوی راه حلی برای مساله احیای برجام باید حداکثر انعطاف را ازخود نشان دهند.

وی افزود: ما اطمینان داریم که هم ایران و هم آمریکا هیچ علاقه ای به تشدید تنش ها ندارند. به همین خاطر از همه طرف ها دعوت می کنیم حداکثر انعطاف را ازخود نشان دهند و سهم خود را در یافتن راه حلی قابل قبول برای یکدیگر ادا کنند.

سفیر روسیه تصریح کرد: توافق هسته ای از همه لحاظ مناسب ترین ترکیب تعهدات و منافع هم برای شرکت کنندگان و هم برای کل جامعه بشری است.

سفیر روسیه در آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه گفت اقدامات غرب ازجمله خودداری این کشورها از انجام تعهدات خود برای بازسازی کشورهای آسیب دیده از جنگ ها، عامل بروز بحران پناهجویان در مرز بلاروس است و در این زمینه به وعده های عمل نشده غرب برای بازسازی کشورهای آسیب دیده از جنگ (افغانستان و عراق) برای بازگشت وضعیت این کشورها به حالت عادی اشاره کرد و افزود به همین دلیل بلاروس به کشور برای انتقال پناهجویان تبدیل شده است و مینسک در این مساله مقصر نیست.

وی همچنین وضعیت درخصوص خط لوله گاز نورد استریم ۲ که از روسیه به آلمان کشیده شده است را نمونه رقابت ناسالم از سوی غرب عنوان کرد.

به گزارش ایرنا، دور هفتم مذاکرات وین پس از نزدیک به سه هفته گفت‌وگوهای فشرده دیپلماتیک و فنی در شرایطی به پایان رسید که سه کشور اروپایی برغم مقاومت و انکار طولانی مطالبات ایران از مواضع خود عقب نشینی کرده و به این ترتیب مذاکرات درباره متن مشترکی که با مواضع ایران منطبق است در دور آتی پیگیری خواهد شد.

دیپلمات‌های ارشد ایران و گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا سرانجام پس از ساعت‌ها گفت‌وگو در هتل کوبورگ وین، به دو سند دست یافتند که دیدگاه‌ها و پیشنهادات تمام هیات‌ها را درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای شامل می‌شود. این سند به معنای توافق برای احیای تعهدات و توافقات سال ۱۳۹۴ به حساب نمی‌آید بلکه مبنایی خواهد بود برای ادامه مذاکرات در دور هشتم که قرار است چند روز دیگر از سرگرفته شود.

«انریکه مورا» معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا که به صورت مشترک با مذاکره کننده ارشد ایران ریاست کمیسیون مشترک برجام را برعهده دارد، دیروز در گفت‌وگو با خیرنگاران گفت که مشارکت کنندگان در جلسه جمعه، به یک متن مشترک برای مذاکره درباره احیای مفاد توافق ۱۳۹۴ دست یافتند.

پربیننده ترین خبرها