تظاهرات گسترده در سودان/ حمله تظاهرکنندگان به کاخ ریاست جمهوری

تظاهرات گسترده در سودان/ حمله تظاهرکنندگان به کاخ ریاست جمهوری
يکشنبه 28 آذر 1400 - 18:55

خبرنگار شبکه العالم در سودان از ورود تظاهر کنندگان به کاخ ریاست جمهوری و محاصره آن خبر داد.

العالم - آفریقا

به گزارش خبرنگار العالم در سودان، انقلابیون شهر بحری به پل ملک نمر حمله کرده و با ورود به پایتخت کاخ ریاست جمهوری را محاصره کردند.

در همین ارتباط اسامه الشیخ، کارشناس مسائل سودان در گفتگو با العالم اظهار داشت: مردم سودان معتقدند عمر البشیر هنوز بر سودان حکومت می کند.

وی افزود: مردم سودان از کمیته امنیتی که البشیر پیش از سقوطش تشکیل داد، سخن می گویند که از سال 2019 تا امروز کشور را مدیریت می کند؛ 3 سال پیش عمر البشیر برکنار شد و امروز زمان سقوط همه ساختار عمرالبشیر فرا رسیده است.

اسامه افزود: مردم سودان شاهد فساد در نهادهای نظامی هستند و برای بازسازی نهادهای نظامی با دیدگاههای ملی به خیابانها امدند زیرا دیدگاههای کنونی این نهاد برگرفته از نظام البشیر و برخی کشورهای منطقه است.

وی افزود: این نهاد نظامی بر اساس جدول برخی کشورهای خاص در منطقه فعالیت دارد زیرا کشور و مردم را ملک خود می دانند و با حضور در ائتلاف‌های منطقه‌ای، به خارج سودان نیرو اعزام می کنند؛ این مسئله از نظر مردم پذیرفتنی نیست.

این کارشناس سودانی خاطرنشان کرد: تظاهرکنندگان امروز خواستار سرنگونی دولت نظامی شدند.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراضات در رد تدابیر استثنایی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت و فرمانده ارتش این کشور است که شامل اعلام وضعیت فوق العاده، انحلال شوراهای حاکمیت و انتقالی می شود. احزاب سیاسی سودان برکناری عبدالله حمدوک نخست وزیر و دستگیری رهبران و مقامات سودانی توسط نظامیان را «کودتای نظامی» خوانده‌اند.

در ۲۱ نوامبر، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت نخست وزیر به سمت خود، تشکیل دولت تکنوکرات، آزادی بازداشت شدگان سیاسی است. دو طرف در این توافق متعهد شدند که برای تکمیل مسیر دمکراتیک با یکدیگر همکاری کنند. این در حالی است که احزاب سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و آن را «تلاش برای مشروعیت بخشیدن به کودتا» دانستند و متعهد شدند که اعتراضات را تا حصول حاکمیت کامل غیرنظامی ادامه دهند.

پربیننده ترین خبرها