تشکر چاووش‌اوغلو از تلاش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران افغانستان

تشکر چاووش‌اوغلو از تلاش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران افغانستان
يکشنبه 28 آذر 1400 - 20:23

وزیر خارجه ترکیه ضمن تشکر از تلاش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران در افغانستان، از سازمان همکاری اسلامی خواست نقش اساسی را در بسیج حمایت بین‌المللی از افغانستان ایفا کند.

العالم - ترکیه

وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه ضمن تشکر از تلاش‌های ایران و سایر کشورهای اسلامی در حل بحران افغانستان، از سازمان همکاری اسلامی (OIC) خواست تا نقش اساسی را در بسیج حمایت بین‌المللی از افغانستان ایفا کند.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» «مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که در «اسلام آباد» پایتخت پاکستان در نشست اختصاصی سازمان همکاری اسلامی درباره بحران انسانی در افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که همبستگی با مردم افغانستان یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه دینی است.

چاووش اوغلو گفت: «نزدیک به 23 میلیون نفر در افغانستان با گرسنگی مواجه هستند. سازمان همکاری اسلامی باید نقش رهبری را در بسیج حمایت‌های بین المللی از افغانستان ایفا کند. قطعنامه‌ای که امروز تصویب خواهیم کرد، باید اجرا شود.»

چاووش اوغلو با برشمردن سه گام برای حل بحران افغانستان، گفت که اولویت اول باید هماهنگی کمک‌های بشردوستانه باشد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره تلاش برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی در افغانستان، گفت که تحریم‌های جاری متأسفانه نظام مالی این کشور را فلج کرده است. باید روی راه حل هایی برای باز کردن کانال‌های مالی کار جهت رفع مشکلات نقدینگی و نقل و انتقالات بانکی تلاش کنیم.»

چاووش اوغلو با تاکید بر بحران انسانی و اقتصادی بابت افزایش فشار مهاجرت و بار بر کشورهای همسایه، گفت: « باید با سایر سازمان های بین المللی مانند برای حمایت از افراد آواره همکاری کنند.»

چاووش اوغلو گفت که برای دستیابی به ثبات در افغانستان، تعامل با طالبان ضروری است.

چاووش اوغلو با اشاره به اینکه بحران وخیم‌تر تاثیر زیادی بر کشورهای مسلمان آسیا گذاشت، از مشارکت فعال کشورهای آسیایی مانند پاکستان، ایران، ازبکستان، ترکمنستان، اندونزی و مالزی در موضوع افغانستان استقبال کرد.

«امیرخان متقی»، وزیر خارجه دولت موقت طالبان در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد نیز گفت: «همه باید بپذیرند که انزوای سیاسی افغانستان برای کسی سودی ندارد و نیاز است تا این کشور از نظر سیاسی و اقتصادی حمایت شود.»

وی افزود: «به تمام جهان و به‌ویژه کشورهای اسلامی اطمینان می‌دهم که از خاک افغانستان علیه کسی استفاده نخواهد شد و با کشت و قاچاق مواد مخدر به شدت مبارزه می‌شود.»

فارس

پربیننده ترین خبرها