چاره‌اندیشی جهان اسلام برای برون رفت از وضعیت اضطراری در افغانستان

چاره‌اندیشی جهان اسلام برای برون رفت از وضعیت اضطراری در افغانستان
يکشنبه 28 آذر 1400 - 21:05

مقام‌های ارشد کشورهای جهان اسلامی با حضور در نشستی در پاکستان در تلاشند جهت حل بحران فزاینده در افغانستان با توجه به تحریم مالی این کشور از سوی آمریکا، چاره‌ای بیاندیشند.

العالم - آسیا

کشورهای اسلامی روز یکشنبه گردهم آمدند تا برای مقابله با وضعیت اضطراری فزاینده در افغانستان برنامه ریزی کنند.

به گزارش خبرگزاری «رویترز» وضعیت اضطراری در افغانستان، در حالی که میلیون‌ها نفر با شروع زمستان با گرسنگی روبرو هستند، زنگ خطر را افزایش داده است، اما جامعه بین‌المللی با توجه به بی‌میلی غرب برای کمک به دولت طالبان که قدرت را در ماه اوت به دست گرفت، تلاش کرده تا پاسخی هماهنگ ارائه دهد.

«عمران خان»، نخست وزیر پاکستان در سخنان افتتاحیه خود گفت: «اگر فوراً اقدامی صورت نگیرد، افغانستان به سمت هرج و مرج پیش می رود. آشوب به نفع هیچکس نیست.».

این نشست دو روزه در اسلام آباد همچنین شامل نمایندگانی از سازمان ملل متحد و نهادهای مالی بین‌المللی و همچنین از قدرت‌های جهانی از جمله ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ژاپن است.

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان گفت که دولت جدید صلح و امنیت را احیا کرده و برای رسیدگی به خواسته‌های دولت فراگیرتر با رعایت حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، اقدامات زیادی انجام داده است.

متقی گفت که طالبان اجازه نمی‌دهد که افغانستان به عنوان پایگاهی برای حملات به کشورهای دیگر استفاده شود .او گفت که هیچ انتقامی علیه مقامات دولت سابق انجام نخواهد شد.

بر اساس این گزارش، گذشته از کمک های فوری، افغانستان برای تضمین ثبات اقتصادی درازمدت به کمک نیاز دارد. این امر بستگی به این دارد که آیا واشنگتن تمایل دارد میلیاردها دلار از ذخایر بانک مرکزی افغانستان را آزاد کند و تحریم‌هایی را که باعث شده بسیاری از نهادها و دولت‌ها از تعامل مستقیم با طالبان دوری کنند، لغو کند.

نخست وزیر پاکستان در این زمینه گفت: «آنها باید حکومت طالبان را از 40 میلیون شهروند افغانستان جدا کنند.»

وزیر خارجه ترکیه حاضر در این نشست نیز روز یکشنبه ضمن تشکر از تلاش جمهوری اسلامی ایران در حل بحران در افغانستان، از سازمان همکاری اسلامی خواست نقش اساسی را در بسیج حمایت بین‌المللی از افغانستان ایفا کند.

«مولود چاووش اوغلو» وزیر خارجه ترکیه که در «اسلام آباد» پایتخت پاکستان در نشست اختصاصی سازمان همکاری اسلامی درباره بحران انسانی در افغانستان صحبت می‌کرد، گفت که همبستگی با مردم افغانستان یک تعهد اخلاقی و یک وظیفه دینی است.

چاووش اغلو گفت: «نزدیک به 23 میلیون نفردر افغانستان با گرسنگی مواجه هستند. سازمان همکاری اسلامی باید نقش رهبری را در بسیج جامعه جهانی ایفا کند.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد چهار پیشنهاد برای کمک به مردم افغانستان ارائه کرد و گفت:‌ «کشورهای اسلامی، هیأت حاکمه سرپرستی افغانستان و همه طرف‌ها را به تشکیل دولت فراگیر تشویق کنند.»

وزیر خارجه ایران گفت: «جمهوری اسلامی ایران، امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان را در راستای منافع جمعی منطقه ارزیابی می‌کند. ما معتقدیم امنیت پایدار و ثبات سیاسی و اجتماعی در افغانستان تنها از طریق مشارکت جمعی واقعی و حکومت فراگیر و موثر که همه اقوام و مذاهب در آن نقش داشته باشند، میسر است.»

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران یادآور شد: «تأخیر در این امر، به دشمنان مردم افغانستان فرصت خواهد داد تا با گسترش تروریسم (داعشی) و مشکلات اقتصادی و شرایط بحرانی در معیشت و بهداشت و نیازمندی‌های اولیه زندگی، شبکه وسیعی از مجرمان اجتماعی را فعال کرده و هرج و مرج، فقر و قحطی را پس از ۲۰ سال اشغالگری و نابودی هرگونه زیر ساخت، گسترش داده و ناکارآمدی را بر مقامات کابل و مردم این کشور تحمیل کند.»

فارس

پربیننده ترین خبرها