غریب آبادی در گفتگوی تفصیلی با العالم:

علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر هم در ترور سردار سلیمانی درگیر هستند/ طرف مقابل اراده رفع تحریم ها را داشته باشد توافق قریب الوقوع است/ از اوایل اجرایی شدن برجام هم شاهد شیطنت های آمریکا بودیم/ ملت ایران قربانی جنایات تحریم و تروریسم است/ بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در کشورهای غربی و مدعی صورت می گیرد

علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر هم در ترور سردار سلیمانی درگیر هستند/ طرف مقابل اراده رفع تحریم ها را داشته باشد توافق قریب الوقوع است/ از اوایل اجرایی شدن برجام هم شاهد شیطنت های آمریکا بودیم/ ملت ایران قربانی جنایات تحریم و تروریسم است/ بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در کشورهای غربی و مدعی صورت می گیرد
چهارشنبه 8 دی 1400 - 20:00

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص پیگیری روند ترور سردار سلیمانی گفت: علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر هم در ترور سردار سلیمانی درگیر هستند و ما باید فرایند رسیدگی قضایی را  توسعه دهیم.

العالم - ایران

"کاظم غریب آبادی" معاون امور بین الملل و دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفتگو با شبکه العالم پیرامون مذاکرات وین و عهدشکن طرف مقابل اظهارداشت: به نظر بنده مشکل اصلی که در تفاهم هسته ای و اجرا و حتی احیای آن وجود دارد، فقدان اراده عملی در طرف مقابل در اجرای تعهداتش است، ما یک سابقه کمتر از 3 سال از اجرای برجام یک سابقه حدودا سه ساله از خروج آمریکا از برجام داریم و تا کنون گفتگوهایی نیز از 8 ماه گذشته، برای رفع تحریم ها داشتیم از همین رو با توجه به این تجربه گر ما شاهد یک اراده عملی از سوی طرف های مقابل به ویژه آمریکا در رفع عملی تحریم ها باشیم بسیاری از مشکلات حل می شود زیرا در برجام تعهدات طرفین مشخص است.

طرف مقابل اراده رفع تحریم ها را داشته باشد توافق قریب الوقوع خواهد بود

وی ادامه داد: این سوال باید ایجاد شود که مسئولیت مشکلات پیش رو با چه کسی است؟ این مشکلات که با آن مواجه هستیم علتش ایران نیست زیرا ایران به تعهدات خود پایبند بود و مشکل اصلی طرف مقابل است زیرا علاوه بر اینکه به هیچ وجه به تعهداتش پایبند نبوده بلکه با اعمال فشار حداکثری و تحریم ها سعی در ضربه زدن به برجام و جمهوری اسلامی ایران را داشته است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه تصریح کرد: اگر طرف های مقابل جدی باشند که توافق دوباره شکل بگیرد باید به صورت عملی این آمادگی را نشان دهند که به صورت عملی به تعهداتشان پایبند هستند و تحریم ها را بردارند از همین رو اگر این اراده در طرف مقابل وجود داشته باشد توافق قریب الوقوع خواهد بود زیرا برای ایران مهم سیاست های طرف مقابل در قبال انجام تعداتشان است. ما یک آمریکا می شناسیم آمریکای ترامپ و اوباما یا جمهوری خواه و دموکرات برای ما فرقی ندارد هرکدام که تعهداتی پذیرفتند باید به آن متعهد باشند.

غریب آبادی افزود: برجام در هر دولتی که برقرار شده، باید از سوی دیگردولت های آن کشور اجرا شود. اکنون دولت جدید درایران نیز تمایل خودش را نسبت به احیای توافق هسته ای نشان داده و این که اگر تحریم ها به صورت عملی و موثر برداشته شوند، باز این دولت آمادگی دارد که به برجام برگردد.

دولت آمریکا وقتی تعهدی را پذیرفت باید به آن پایبند باشد، اینکه دموکرات ها یا دولت جمهوری خواه ترامپ سرکار باشند، فرقی به حال ما نمی کند

معاون امور بین الملل قوه قضاییه در ادامه گفت: انتظار ما از آمریکا این است که وقتی تعهدی را پذیرفتند نباید این تعهدات با رویکرد موقت باشد، حالا این که این موضوع در برجام پیش بینی شده باشد یا نه ، این مساله دیگر به ما ارتباطی ندارد، ما اجرا و استیفای تعهدات آنها را طلب می کنیم و این مساله باید مطالبات کلی ما باشد. ما نباید خود را گرفتار بازی های سیاسی آمریکا کنیم که بگوییم خب آن دولت ترامپ بود و سیاستش متفاوت بود و الان دموکرات ها آمدند و می شود با آنها تعامل کرد، ما نباید با این مسایل کاری داشته باشیم بلکه آنچه اهمیت دارد این است که تعهدی را که پذیرفته اند باید اجرا کنند.

باید راهکارهای عملی در برجام از هم اکنون مورد تفاهم قرار بگیرد/ همواره پس از برجام شاهد شیطنت های آمریکا از کانال های غیر رسمی در زمینه فروش نفت ایران بودیم

غریب آبادی در مورد اختلافات موجود در گفت وگوهای رفع تحریم های ایران در وین نیز خاطرنشان کرد، اختلاف اساسی بین دوطرف در مورد همان حوزه رفع تحریم بود چون در حوزه تعهدات هسته ای ما اعلام کرده بودیم که اگر تفاهمی انجام شود که منجر به رفع تحریم ها شود ایران به تعهدات خودش طبق برجام برمی گردد و هر آنچه که فراتر از برجام است به وضعیت برجام و تعهدات هسته ای برمی گردد.

وی ادامه داد: پس ما در این حوزه مشکلی نداشتیم و ایران آماده بود، ولی آیا طرف مقابل هم این آمادگی را داشت؟ برداشت ما این بود که هنوز آن جدیت در آمریکا وجود نداشت که تحریم ها را به صورت عملی رفع کنند. آنها به صورت زبانی می گفتند و حتی متونی را هم ارایه می کردند که ما آمادگی داریم به تعهدات خود در برجام برگردیم و همین الان هم آمریکایی ها دارند می گویند که آمریکا آماده است به تهدات خودش تحت برجام برگردد اما طبیعی است که این مساله (تعهدات زبانی) کفایت نمی کند ومفهوم این عدم کفایت هم این نیست که ما تعهداتی را از آمریکا طلب خواهیم کرد که فراتر از برجام باشد. مفهومش برای ما این است که ما تعهدات آمریکا باید آنگونه ای انجام شود که برجام به طور کامل درحوزه رفع تحریمی اجرایی شود. مثلا درحوزه کانال های مالی، بانکی و پولی که یک موضوع مهم است و در برجام از جمله تعهدات مهم طرف مقابل است که باید تحریم های این حوزه را بردارند ولی شاهد بودیم که اتحادیه اروپا و آمریکا دراین حوزه با دو تا امضا این تحریم ها را برداشته بودند اما ما در طول کمتر از سه سالی که برجام داشت اجرا می شد مشکلات متعددی در نقل و انتقالات مالی داشتیم و آن تجربه تلخ اکنون پیش چشم ماست. این که شما مفاد برجام را مجددا تکرا کنید دیگر کفایت نمی کند بلکه باید راهکارهای عملی تبیین شود که اگر برجام احیا شد ما دراین حوزه به مشکل برنخوریم واین موضوع فراتر از برجام نیست.

غریب آبادی تصریح کرد، هر وقت مشاهده شود که آمریکایی ها آماده اند در این حوزه ها به صورت عملی وارد گفت وگو شوند، راهکار ارایه کنند و یا راهکارهایی را که ایران پیشنهاد می دهد، بپذیرند آن وقت می توان ارزیابی کرد که طرف مقابل هم ضریبی از جدیت در این خصوص دارد. یا در زمینه انرژی و فروش نفت ایران، باید طبق برجام مشکلی وجود نداشته باشد و تحریم ها باید رفع شود، اما ما همواره شاهد شیطنت های آمریکا از کانال های غیر رسمی بوده ایم، آیا این قضیه درصورت تفاهم قراراست دوباره تکرار شود؟ یا نه باید راهکارهای عملی از هم اکنون مورد تفاهم قرار بگیرد که اگر ایران تعهدات هسته ای خود را انجام داد و برگشت به برجام، آنها بعد از چند ماه دوباره این شیطنت ها را شروع نکنند. اینها نکاتی است که برای تیم ما اهمیت دارد و هم طرف ماقبل باید به صورت عملی و موثر بر سر میز مذاکره حضور داشته باشد.

ملت ایران قربانی جنایات تحریم و تروریسم است/ 13 هزار شهید شیمیایی و بیش از 100 هزار جانباز شیمیایی داریم

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه درباره اقدام ایران در حوزه دفاع از تضییع حقوق ملت در عرصه تحریم و تروریسم نیز خاطرنشان کرد، در دو حوزه کارهایی انجام شده است. یعنی هم درحوزه حقوق بشر و هم درحوزه تضییع حقوق ملت ایران توسط برخی رژیم ها مانند آمریکا و همپیمانانش، کارهایی در حوزه قضایی و به طور کلی در نظام انجام شده است اما برداشت من این است که باید سرعت بیشتری به این اقدامات بدهیم و کیفیت و کمیت کار را افزایش دهیم. ما کشوری هستیم که هم قربانی تحریم و هم قربانی تروریسم هستیم. مثلا ما 13 هزار شهید شیمیایی و بیش از 100 هزار جانباز شیمیایی داریم. در مجموع چیزی حدود 800 هزار شهید و جانباز جنگ تحمیلی داریم و بیش از ۱۷ هزار تا ۵۰۰ ۱۷ نفر قربانی ترور توسط گروه‌های مختلف تروریستی که قالبش گروهک تروریستی منافقین است.

غریب آبادی با بیان اینکه خسارتی که بر اثر تحریم‌ها، در داخل کشور محاسبه و برآورد شده بود چیزی حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیارد دلار بود، گفت: خود آمریکا فقط در حوزه ضررهایی که ایران از تحریم‌های آمریکا، بعد از خروج از برجام متحمل شد فقط در حوزه فروش نفت که کمتر توانسته ایم نفت بفروشیم ۲۶۵ میلیارد دلار اعلام کردند و در حوزه های دیگر خسارت های وارد شده را اعلام کنیم ۲۵۰ میلیون دلاری است در اثر خروج آمریکا و نقض تعهداتش و همچنین داروها و تجهیزات پزشکی که در دوران کرونا به دست مردم، بیماران گروه‌های خاص، کودکان پروانه ای، جانبازان شیمیایی ما، بیماری‌های نادر هستند و وابسته به تجهیزات پزشکی و دارویی درمانی وارداتی بودند و در اثر تحریم‌های ایران وارد کشور نشد که همه اینها جنایت است.

جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران

وی درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه ملت ایران تصریح کرد: رژیم صهیونیستی در اقدامات خودش تنها نیست و مورد حمایت به ویژه از سوی رژیم آمریکا قرار می‌گیرد، اگر در محاکم داخلی خودمان یا در محاکم بین‌المللی و خارجی از بعد قضایی، به دلیل اینکه ما این رژیم را مورد شناسایی قرار ندادیم و اگر نتوانیم و یا نخواهیم یک کیس مشخص شده علیه این رژیم شروع بکنیم، اما اقدامات سیاسی گسترده میتوانیم انجام دهیم و این اقدامات در حال انجام شده، و در زمینه ترور دانشمندان هسته‌ای ما و خرابکاری‌ها، پیگیری‌ها ، جلسات و رایزنی ها و مکاتبات بسیار مختلفی در سازمان های بین المللی انجام شده است و ظرف چند سال گذشته مستندسازی شد و سعی شد فشار سنگینی علیه رژیم صهیونیستی وارد شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود : اقدام دیگر این است که در بعد قضایی اعتقاد ما بر این است که باید رژیم آمریکا را هم به خاطر حمایت از رژیم صهیونیستی در قبال این موارد تحت پیگرد قضایی قرار دهیم ،هم اکنون در خصوص ترور چهار دانشمند هسته‌ای رای حقوقی انشا شده و به زودی ابلاغ میشود و در بعد رسیدگی کیفری یک پرونده باز شده که هماهنگی هایی در حال انجام است که رسیدگی کیفری هم آغاز شود که البته تمرکز بر کشوری مثل آمریکا به عنوان حامی رژیم صهیونیستی خواهد بود، اینکه در عرصه بین‌المللی ما چگونه بعد حقوقی و قضایی خرابکاری های هسته ای و ترور ها را پیگیری کنیم، مشغول برخی جلسات با هماهنگی با دستگاه ذی‌ربط هستیم تا بهترین امکانات و ظرفیت‌ها و ساز و کارها را در عرصه بین‌المللی شناسایی و پیگیری کنیم، موضوع ساده نیست موضوع پیچیده‌ای است، کارهای قضایی به ویژه در عرصه های بین المللی شما باید بتوانید صلاحیت ها را چه در محاکم خارجی چه در بین المللی احراز کنید برای همین است در محاکم داخلی کارها را شروع کرده ایم و توسعه هم خواهیم داد.

پرونده ترور شهید سردار سلیمانی

غریب آبادی در پاسخ به سوال خبرنگار العالم در خصوص روند پیگیری پرونده ترور شهید سردار سلیمانی گفت: نزدیک دو سال است که از این اقدام جنایتکارانه و تروریستی می‌گذرد که مغایر با حقوق بین الملل بود، پیگیری قضایی در دو سطح در حال انجام است، یک سطح محاکمه داخلی خودمان هستند، بالاخره ما هم به عنوان کسی که برخی از اتباع مان، قهرمان مبارزه با تروریست ، قاسم سلیمانی و همراهنشان به شهادت رسیدند، در واقع حق و هم صلاحیت داریم که رسیدگی کنیم که در این راستا نظام قضایی کشور تقریبا به انتهای کار در زمینه تکمیل پرونده در بعد کیفری خودش رسیده است و پیگیری دوم در خود کشور عراق است چون کشور محل وقوع جرم است و هم صلاحیت و هم مسئولیت دارد که به این موضوع رسیدگی کند.

اقدامات کمیته تحقیق پرونده ترور شهید سردار سلیمانی تا دو ماه آینده به پایان می رسد

وی تصریح کرد: برای تسریع در رسیدگی کیفری به ویژه در عراق و تکمیل اطلاعات دو طرف یعنی نظام های قضایی ایران و عراق، یک تفاهمی بین دو طرف چند ماه پیش انجام شد که کمیته تحقیق مشترک بین ایران و عراق تشکیل شود، این کمیته را پیگیری کردیم و دور اول آن حدود ۴ هفته قبل در بغداد تشکیل شد و هیات های قضایی دو طرف مذاکره کردند و دور دوم نیز در تهران برگزار شد و پیش‌بینی ما این است که کمیته تحقیق، کمتر از دو ماه آینده کار خود را پایان می‌دهد و این زمینه برای طرفین فراهم شود که هرچه سریعتر رسیدگی کیفری خود را آغاز کنند و آن چیزی که در حال حاضر برای ما اهمیت دارد و دو طرف جدی هستند نکته اول تسریع در رسیدگی است که نباید طولانی شود و خیلی زود باید رسیدگی و فرآیند محاکمه مباشران و عاملان و آمران مسببان را آغاز کنیم و نکته دوم تسریع در فرایند رسیدگی در کشور عراق است که به عنوان کشور محل وقوع جرم ، در واقع بسیار مهم و کلیدی هست و همزمان در حال بررسی است.

علاوه بر آمریکا کشورهای دیگر هم در ترور سردار سلیمانی درگیر هستند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه برخی اشخاص دیگر چه حقیقی و چه حقوقی به جز اشخاص آمریکایی هم دخیل بودند افزود: برخی کشور های دیگر هم در این پرونده درگیر هستند ، ما باید سراغ این موضوع برویم و فرایند رسیدگی قضایی را توسعه دهیم، علاوه بر مجرمین و متهمین آمریکایی و همچنین پیگیری حقوقی قضایی موجود در عرصه سازمان‌های حقوقی بین‌المللی و حقوق بشری، این را هم همزمان پیگیری می‌کنیم ، این کار قضایی نیست، همه دستگاه های ذیربط باید کمک می‌کنند به ویژه وزارت امور خارجه، ما در هماهنگی نزدیک با همه دستگاه‌ها هستیم تا بتوانیم با هم افزایی در این زمینه پیگیری‌های جدی خودمان را داشته باشیم.

غریب ابادی در ادامه سخنان خود درخصوص پرونده ترور شهید سردار سلیمانی گفت: باید در فرایند رسیدگی قضایی ، علاوه برمجرمین و متهمین آمریکایی، پیگیری حقوقی و قضایی در عرصه سازمان های حقوقی بین المللی و حقوق بشری با استفاده از همه ظرفیت ها توسعه یابد ، البته این یک کار صرفا قضایی نیست و همه دستگاه های ذیربط به ویژه وزارت امورخارجه باید کمک کند و ما در هماهنگی نزدیک با همه دستگاه ها هستیم تا بتوانیم انشالله با هم افزایی، موضوع را به طور جد پیگیری کنیم .

وی درباره صدور قطعنامه های ناعادلانه علیه جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تاکید کرد: حقوق بشر ابزار سیاسی ، دست کشورهای سلطه و قدرت برای وصول اهداف و سیاستهای خارجی خودشان است. البته ما منکر مشکلات نیستیم که بگوییم همه چیز به خوبی پیش می رود و وضعیت مردم در همه زمینه ها خوب است و هیچ تعدی نمی شود، هر کشوری به هرحال با این مشکلات مواجه است و قطعا ما هم چنین مشکلاتی را داریم. نکته کلیدی ما به عنوان جمهوری اسلامی این است که اراده حاکمیت نقض حقوق مردمش نیست ، یعنی ( بصورت سیستماتیک نیست) ، یعنی اگر حاکمیت و نظام های مسئول در جایی متوجه نقض حقوق مردم و تعدی و بدرفتاری به آنها شود ، مداخله و برخورد می کنند و ما قوانین بسیاری داریم برای برخورد با کسانی که حقوق مردم را نادیده می گیرند و البته این مبنای کار ماست.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه گفت : در بسیاری از کشورها ، به راحتی حقوق مردم و مهاجرین را نقض می شود و بطورکل دموکراسی در انها دیده نمی شود ، و حتی انتخابات هم ندارد ، اما دریغ از هیچ قطعنامه ای از این کشورها در شورای حقوق بشر که در مجمع عمومی سازمان ملل مطرح شود.

بسیاری از موارد نقض حقوق بشر در کشورهای غربی و مدعی صورت می گیرد

غریب آبادی با طرح این سوال که آیا در کشورهای غربی و مدعی ؛ به جریان آزاد رسانه ها اجازه می دهند که روی موضوعات نقض حقوق بشری شان مانور دهند تاکید کرد که بسیاری از موارد نقض حقوق بشری در همین کشورهای غربی و مدعی صورت می گیرد اما کسی متوجه نمی شود چرا که خبرهایش در رسانه ها نمی اید اما نظام سلطه ، کوچکترین مسئله در دورترین نقطه ایران یا کشورهای مستقل مشابه ما را به چالش می کشد و آن را به سرعت تبدیل به یک موضوع مهم بین المللی می کند که حاکی از همان رویکرد سیاسی است ، بنابراین با ادامه این سیاست ها نمی توان اینده روشنی برای این کشورها پیش بینی کرد.

وی در ادامه با طرح این سوال که وظیفه کشورهای مانند ما چیست ؟ گفت : در وهله نخست، ما صرف نظر اینکه تعهد بین المللی داریم یا نداریم باید برای ارتقا حقوق بشر و حقوق مردمی مان تلاش کنیم ، چرا که نظام جمهوری اسلامی ایجاد شده برای خدمت به مردم ، خواه قطعنامه حقوق بشر با گزارشگری داشته و یا نداشته باشیم ، بنابراین ارتقا و خدمت به حقوق بشر و مردم باید راهبردی اساسی ما باشد که هست ، بطوری که ما در دستگاه های ستاد حقوق بشر به طور جد فعال هستیم و تمام تلاشمان این است که به مردم خدمت کنیم و اگر در جایی ظلم و تعدی صورت بگیرد و به کسی در دستگاهی تعدی بشود ، چه دستگاه های قضایی باشد و چه دستگاه های دیگر باید به آن رسیدگی شود چرا که این امر باعث افزایش ضریب اعتماد مردم به حاکمیت می شود از سوی دیگر باعث کاسته شدن اعتماد مردم به حرفهای کشورهای مدعی حقوق بشر می شود.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه افزود: در مرحله بعدی نباید ، اجازه دهیم ساز و کارهای انحرافی و حقوق بشری و کشورهای مدعی حقوق بشری ، افکار عمومی داخلی و بین المللی ما را تحت تاثیر قرار بدهند، بنابراین یاید فعالانه در زمینه های مختلف رفع ابهام و توضیح داده شود که البته این سیاست را ما به طور جد در ستاد حقوق بشر دنبال می کنیم و ما حتی به مکاتبات گزارشگری ویژه حقوق بشرکه بطور سیاسی انتخاب شده و ماموریتش مورد قبول ما هم نیست پاسخ می دهیم و حتی گزارشات سالانه اش بررسی و پاسخ داده می شود به این دلیل که نمی خواهیم آنها، یک طرفه با اطلاعات دروغین و اخبار انحرافی، افکار عمومی را شکل و تحت تاثیر قرار دهند که البته این وظیفه ما را سنگین می کند

وی درپایان تاکید کرد : بعد سوم در واقع برجسته کردن سیاستهای انحرافی و دوگانه خود همین کشورهای مدعی است و باید سعی کنیم که اقدامات مغایر حقوق بشری این کشورها را در عرصه های بین المللی برجسته و مطالبه کنیم.

پربیننده ترین خبرها