قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان امروز به فضا فرستاده می‌شود

قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان امروز به فضا فرستاده می‌شود
شنبه 4 دی 1400 - 08:57

سرانجام تلسکوپ «جیمز وب» ناسا برای رفتن به فضا در قالب سفری میلیون مایلی آماده شد.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، قوی‌ترین تلسکوپ فضایی جهان قرار است روز شنبه پس از چندین تأخیر ناشی از نقص فنی، به پایگاه خود در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین فرستاده شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب که ساخت آن حدود سه دهه به درازا کشیده و میلیاردها دلار هزینه برده است، روز شنبه زمین را با موشک آریان 5 از مرکز فضایی کورو در گویان فرانسه ترک می‌کند.

این پرتاب که برای ساعت 9:20 صبح به وقت محلی (12:20 GMT) برنامه‌ریزی شده است، تلسکوپ جیمز وب را در یک سفر یک ماهه به مدار دوردست خود می فرستد.

انتظار می‌رود این تلسکوپ قوی سرنخ‌های جدیدی ارائه دهد که به دانشمندان درباره شناسایی منشأ کیهان و سیارات شبیه به زمین فراتر از منظومه شمسی کمک کند.

جیمز وب که بر اساس نام یکی از مدیران اسبق ناسا نامگذاری شده است، راه تلسکوپ هابل افسانه‌ای را دنبال می‌کند اما قصد دارد به بشر نشان دهد کیهان حتی نزدیکتر به تولدش در حدود 14 میلیارد سال پیش چگونه بوده است.

این تلسکوپ از نظر اندازه و پیچیدگی منحصر به فرد است. قطر آینه آن 6.5 متر (21 فوت) - سه برابر اندازه آینه هابل - است و از 18 بخش شش ضلعی ساخته شده است. جیمز وب به اندازه ای بزرگ است که برای قرار گرفتن در موشک می‌بایست جمع و تا می‌شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها