گزارش| بررسی رخدادهای مهم دنیای فناوری در سال 2021

گزارش| بررسی رخدادهای مهم دنیای فناوری در سال 2021
شنبه 4 دی 1400 - 09:20

سال 2021 میلادی که چند روزی تا پایان آن باقی مانده است، رخدادهای مهمی را در حوزه فناوری رقم زد.

العالم _ فناوری

خبرگزاری پی‌ای میدیا در گزارشی نوشت: 2021 سالی بود که اصطکاک میان فناوری و سیاست در آن به اوج رسید.

مقررات نظارت بر رسانه‌های اجتماعی باید چطور مدیریت شود؟ مباحث پیرامون آزادی بیان و سانسور و جمع‌آوری داده‌ها و نگرانی‌های مربوط به حریم خصوصی، همگی مسائلی هستند که بر 12 ماه گذشته تأثیری شگرف داشته اند.
در اینجا نگاهی به برخی از مهمترین رخدادهای فناوری در سال 2021 می‌اندازیم.

دونالد ترامپ از شبکه های اجتماعی اخراج شد

هجوم به ساختمان کنگره ایالات متحده در 6 ژانویه توسط حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق - که به نظر می‌رسید آنها را تحریک می‌کرد - برای پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی کارد را به استخوان رساند. پس از ماه‌ها برچسب زدن به پست‌های ترامپ به عنوان «گمراه‌کننده» یا پنهان‌کردن آن‌ها از دید، فیس‌بوک، توییتر و دیگران، رئیس‌جمهور سابق را به دلیل پست‌هایی که به نظرشان تحریک‌کننده خشونت است، ممنوع کردند.

پس از آن، بحث در مورد قدرت رسانه های اجتماعی به سرعت آغاز شد. منتقدان این نگرانی را مطرح کردند که این امر به سانسور تبدیل می‌شود و اینکه قطع رابطه یک رهبر جهان با چنین تریبون‌های بزرگی سابقه‌ای خطرناک ایجاد می‌کند. اما دیگران استدلال کردند که پست‌های فیلتر نشده و اغلب گمراه‌کننده و آشکارا نادرست و مضر ترامپ را نمی‌توان صرف نظر از سمتی که داشت، نادیده گرفت.

تقریباً یک سال از آن رخداد می‌گذرد و ممنوعیت‌های ترامپ همچنان پابرجا هستند. ترامپ همچنان به دنبال راهی جدید برای صحبت با حامیان خود به طور گسترده و در قالب آنلاین است.

اپل به جنگ با جمع آوری اطلاعات ادامه می‌دهد

پس از معرفی برچسب های خود برای جمع‌آوری داده‌ها در برنامه‌ها در سال 2020، اپل در سال 2021 تعهد خود را برای محافظت بهتر از حریم خصوصی کاربران و محدود کردن جمع‌آوری داده‌ها، به ویژه مواردی که از آنها در تبلیغات آنلاین استفاده می‌شود، تشدید کرد.

مهمترین رخداد در این حوزه، به شکل «شفافیت ردیابی اپلیکیشن» (ATT) رخ داد؛ ابزاری که توسعه‌دهندگان اپلیکیشن را ملزم می‌کرد برای اولین بار از کاربران اجازه بگیرند تا آنها و فعالیت‌هایشان را در اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های خارجی رهگیری کنند. این ابزار به کاربران امکان می‌دهد تا در هر نقطه‌ای مجوز ردیابی را صادر کنند و یا آن مجوز را لغو کنند؛ موضوعی که بنا بر اعلام اپل، جمع‌آوری داده‌های شخص ثالث را به شدت کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، این شرکت از به‌روزرسانی‌های سیستم‌عامل iOS 15 و iPadOS 15 خود برای معرفی ابزارهای جدیدی استفاده کرد تا به کاربران کمک کند نشانی IP و مکان خود را از جمع‌آوری ایمیل‌های بازاریابی ناخواسته پنهان کنند و به آنها امکان دهد تا سایت‌هایی را که بازدید کرده‌اند را از دید دیگران پنهان کنند؛ موضوعی که باز هم جمع‌آوری اطلاعات را کاهش می‌دهد.

اپل، گوگل و اتهامات رفتار ضد رقابتی

اپل ممکن است به دلیل رویکرد خود در قبال حفظ حریم خصوصی کاربران مورد تحسین قرار گیرد، اما قانونگذاران سال 2021 را با ابراز نگرانی از نحوه عملکرد این شرکت و همچنین گوگل در حوزه فروشگاه‌های سیستم‌های عامل iOS و Android پشت سر گذاشتند.

در مورد اپل، از آنجایی که فروشگاه نرم‌افزاری (اپ استور) آن تنها راهی است که کاربران می‌توانند به کمک آن برنامه‌ها را بر روی دستگاه اپل دانلود کنند، نگرانی‌هایی در مورد اینکه این شرکت بتواند رقابت را با ترجیح خدمات خود بر خدمات رقبا و داشتن انحصار از بین ببرد، مطرح شده است. این شرکت همچنین از توسعه‌دهندگان برنامه‌ها می‌خواهد از سامانه پرداخت اپل برای خریدهای درون‌برنامه‌ای استفاده کنند - که اپل از آن کمیسیون می‌گیرد.

در مورد گوگل، منتقدان استدلال می‌کنند که بارگذاری اولیه برنامه‌های گوگل روی دستگاه‌های اندرویدی نیز ناعادلانه و ضدرقابتی است و ساختار سامانه پرداخت آن، مانند اپل، ناعادلانه است.

هر دو شرکت از عملکرد خود دفاع کرده‌اند و می‌گویند فروشگاه‌های اپلیکیشن آنها به گونه‌ای راه‌اندازی شده‌اند که ایمنی و امنیت را برای کاربران فراهم کنند و در عین حال به توسعه‌دهندگان اجازه دهند تا کسب‌وکار خود را با عضویت در این اکوسیستم رشد دهند.

تغییراتی نیز در قوانین فروشگاه برنامه‌های این دو شرکت ایجاد شده است که برخی از مقررات مربوط به پرداخت‌ها را تعدیل می‌کند؛ موضوعی که به عنوان نشانه‌ای از تأثیر این بحث بر دنیای فناوری تفسیر می‌شود.

در کانون این پرونده، یک نبرد حقوقی از طرف شرکت »اپیک گیمز»، سازنده بازی مشهور «فورتنایت» در جریان است. این شرکت پس از حذف بازی محبوب خود از هر دو فروشگاه برنامه اپل و گوگل در سال 2020، پیگیر پیگرد قانونی علیه هر دو شرکت در است. »اپیک گیمز» کوشیده بود روش پرداخت خود را که سامانه‌های اپل و گوگل را دور می‌زد، معرفی کند. این نبرد در سال 2022 نیز ادامه خواهد داشت.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها