استقرار نیروهای امنیتی سودان پیش از تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده ضد کودتا

استقرار نیروهای امنیتی سودان پیش از تظاهرات برنامه‌ریزی‌شده ضد کودتا
شنبه 4 دی 1400 - 13:41

ارتباطات اینترنتی و تلفنی در سودان به وسیله کودتاچیان قطع شده است.

العالم - افریقا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، سودان در آستانه تظاهرات گسترده برنامه‌ریزی‌شده روز شنبه علیه کودتای نظامی، خطوط تلفن و ارتباطات اینترنتی را قطع کرد. نیروهای امنیتی در سراسر خارطوم مستقر شده و پل‌های متصل‌کننده پایتخت به حومه شهر را مسدود کرده اند.
بنا بر اعلام کمیته مستقل پزشکان، دست‌کم 48 نفر در سرکوب‌ها طی هفته‌ها اعتراض جان خود را از دست داده‌اند. فرماندار خارطوم نیز هشدار داده است نیروهای امنیتی «با کسانی که قانون را زیر پا می‌گذارند و هرج و مرج ایجاد می‌کنند، برخورد خواهند کرد.»
فعالانی که از اینترنت برای سازماندهی تظاهرات و پخش تصاویر زنده آن استفاده می‌کنند، آخرین مورد از یک سلسله تظاهرات خیابانی را برای روز شنبه برنامه‌ریزی کرده بودند. دو ماه از آغاز تسلط ژنرال‌ها بر سودان می‌گذرد.
ژنرال عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر غیرنظامی را در 25 اکتبر برای هفته‌ها در حبس خانگی نگاه داشت. اما در 21 نوامبر بر اساس توافقی که وعده برگزاری انتخابات در ژوئیه 2023 را می‌داد، او را به سمت خود بازگرداند.
این اقدام بسیاری از حامیان دموکراسی‌خواه حمدوک را سرخورده کرد و آنها توافق حمدوک را به عنوان پوششی از مشروعیت برای کودتای برهان ارزیابی می‌کنند.
معترضان در فضای مجازی خواستار تظاهرات جدید شده اند، هوادارانشان را با شعارهای "نه به مذاکره با ارتش" تشویق می‌کنند، و خواستار "بازگشت سربازان به پادگان‌ها" شده اند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها