ناگفته‌های دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی در آنکارا

ناگفته‌های دیدار اردوغان با خاخام‌های یهودی در آنکارا
شنبه 4 دی 1400 - 18:24

پس از دیدار اخیر رئیس‌جمهور ترکیه با گروهی از خاخام‌ها در آنکارا و تأکید وی بر لزوم روابط با تل‌آویو، این خاخام‌ها جزئیاتی از دیدارشان با رئیس‌جمهور ترکیه را بیان کردند که در بیانیه کاخ ریاست جمهوری ترکیه به آن اشاره‌ای نشده بود.

العالم - ترکیه
«رجیب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اخیرا با گروهی از خاخام‌ها در کاخ ریاست جمهوری این کشور دیدار کرد که این دیدار واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت.

یک رسانه عربی به تازگی در گزارشی به این مسئله پرداخته و نوشته که رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، روز چهارشنبه، با استقبال از گروهی از خاخام‌ها به منظور صحبت درباره «اهمیت روابط ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات منطقه» مردم را چه در داخل و خارج از کشور ترکیه غافلگیر کرد.

این پایگاه خبری اشاره کرد که اردوغان این سخنان را پس از آن بر زبان آورد که از «تماس تلفنی مکرر خود با "اسحاق هرتزوگ" رئیس و "نفتالی بنت" نخست‌وزیر [رژیم صهیونیستی] تعریف کرد» و از خاخام‌ها خواست که «در گفت‌و‌گوی ترکیه و اسرائیل حضوری فعال داشته باشند».

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری ترکیه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: «افزون بر رئیس و دبیرکل ائتلاف موسوم به "خاخام‌های کشورهای اسلامی"، در هیأتی که اردوغان از آن استقبال کرد، اعضای ارشد اجتماعی و دینی یهودیان ترکیه (۲۰ نفر) و بسیاری از خاخام‌های ازبکستان، آلبانی، کوزوو، [جمهوری] آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، روسیه (با حضور "برل لازار" خاخام ارشد روسیه که گفته‌ می‌شود بسیار ارتباطات نزدیکی با پوتین دارد)، اوگاندا، مصر، امارات، بخش‌ ترک‌نشین قبرس و خاخام یهودیان ایران که در نیویورک اقامت دارند، حضور داشتند».

طبق اعلام بیانیه دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه، رئیس‌جمهور این کشور «به خاخام‌ها درود فرستاد و یادآور شد که پس از فتح استانبول به دست محمد فاتح، اخراج یهودیان از اسپانیا پس از سقوط اندلس در سال ۱۴۹۲ و همچنین فرار یهودیان از ستم‌های هیتلر، حکومت عثمانی همواره پذیرای یهودیان بوده است».

اردوغان همچنین «یهودستیزی را جنایتی انسانی» خواند و به نقش «آنکارا در بزرگداشت سالروز هلوکاست» اشاره کرد.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور ترکیه همچنین در ارتباط با روابط آنکار و تل‌آویو گفت: «هدف از انتقادهای پیشین او علیه کابینه اسرائیل برقراری امنیت، صلح و ثبات در خاورمیانه بوده است». او همچنین اضافه کرد: «من به گفت‌و‌گویم با رئیس هرتزوگ و نخست‌وزیر بنت اهمیت بسزایی می‌دهم زیرا همکاری ترکیه و اسرائیل برای امنیت و ثبات منطقه ما بسیار مهم و ضروری است. من معتقدم حمایت شما از گفت‌‌‌و‌گوهای ترکیه و اسرائیل بسیار مهم است چراکه گفت‌و‌گوها و دیدارهای مشترک به نفع دو طرف است همانطور که وضعیت روابط تجاری و سیاسی ما این‌گونه است. روابط ما در این زمینه عالی است».

به گزارش فارس در ادامه این گزارش خاطرنشان شده، دفتر مطبوعاتی کاخ ریاست جمهوری ترکیه به جزئیات بیشتری درباره مسائلی که در نشست مذکور مورد بحث و بررسی قرار گرفته، اشاره‌ای نکرده؛ اما اعضای ارشد یهودیان ترکیه این کار را انجام دادند؛ همان افرادی که در تأسیس اتحادیه موسوم به خاخام‌های کشورهای اسلامی که اردوغان نیز در اولین جلسه آن حضور داشت، نقش داشتند.

بسیاری از یهودیان ارشد ترکیه که در نشست مذکور حضور داشتند، در حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از دیدارشان با اردوغان و دعاهایی را که در این دیدار خوانده شد، منتشر کردند. آن‌ها در این دعاها از ترکیه که از آن‌ها پس از اخراج از اسپانیا محافظت کرده بود، تشکر کردند.

پربیننده ترین خبرها