طرح شورای هماهنگی احزاب شیعه عراق برای خروج از بحران

طرح شورای هماهنگی احزاب شیعه عراق برای خروج از بحران
دوشنبه 6 دی 1400 - 04:52

کمیته هماهنگی احزاب شیعه عراق «الاطار التنسیقی» یکشنبه شب با انتشار بیانیه‌ای طرح ابتکاری ۹ بندی برای حل بحران کنونی این کشور را اعلام و بر مبارزه با فساد و رسیدگی به اعتراضات انتخابات پارلمانی در چارچوب قانون تاکید کرد.

العالم - عراق

در این طرح که شبکه خبری "الغدیر" عراق آن را منتشر کرد، آمده است : باید مقامات قضایی ذی‌ربط همه شکایت‌ها و اعتراضاتی را که درباره نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد، درچارچوب قانون اساسی و قانون جاری عراق بررسی و به آن رسیدگی و از مسیرهای قانونی حمایت کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: تمرکز نباید بر روی شکل دولت باشد، بلکه باید بر برنامه‌های دولتی متمرکز شود که حاکمیت ملی را محقق کند و به دنبال مبارزه با فساد و حل مشکل بیکاری باشد.

یافتن مکانیزم مستحکم برای مقابله با بحران افزایش نرخ دلار، فعالسازی بخش‌های کشاورزی و صنعت، تشویق به سرمایه گذاری، بخش خصوصی و حل بحران جدی آب از دیگر بندهای این طرح است.

این طرح ابتکاری همچنین شامل حمایت از قوانینی است که مشکلات کلیدی شهروندان عراق را حل، برای ارتقای سطح اقتصادی تلاش و هویت فرهنگی مردم عراق را حفظ می کند.

یکی دیگر از راهکارهای چارچوب هماهنگی شیعیان عراق، افزایش توانمندی‌های رزمی نیروهای مسلح عراق شامل ارتش، پلیس فدرال و دستگاه مبارزه با تروریسم، الحشد الشعبی و پیشمرگه و حمایت از تمام دستگاه‌های امنیتی است.

حل مسأله مشکلات و اختلال در مجلس عراق که ناشی از وجود نقص در نتایج انتخابات است، از راه یافتن راه حل دقیق برای تضمین عدم تک روی برای وضع قوانین نیز راهکار بعدی این گروه است.

مسأله دیگر مورد اهتمام این گروه نیز، ضرورت تشکیل شورای سیاست‌گذاری به عنوان یک هیأت مشورتی است تا مشارکت واقعی در مدیریت حکومت محقق شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها