تاریخ احتمالی مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه مشخص شد

تاریخ احتمالی مذاکرات امنیتی آمریکا و روسیه مشخص شد
سه شنبه 7 دی 1400 - 12:03

یک سخنگوی کاخ سفید با بیان اینکه گفت‌وگوهای امنیتی روسیه و آمریکا در ماه ژانویه برگزار خواهد شد، گفت دو طرف در این نشست نگرانی‌های خود را درخصوص حوزه‌های مورد اختلاف مطرح می کنند.

العالم - آمریکا

بعد از کش‌وقوس‌های فراوان بین واشنگتن و مسکو درباره برگزاری گفت‌وگوهای امنیتی درخصوص تضمین‌های مورد نیاز روسیه، اکنون گفته می‌شود که دو طرف درباره زمان این نشست به توافق رسیده‌اند.

یک سخنگوی دولت آمریکا شامگاه دوشنبه و در بحبوحه تنش‌های دوجانبه بر سر اوکراین، گفت که مقامات واشنگتن و مسکو در تاریخ ۱۰ ژانویه در مذاکرات امنیتی شرکت خواهند کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این مقام آمریکایی که نامش فاش نشد، توضیح داد که روسیه و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز احتمالاً در ۱۲ ژانویه برای گفت‌و‌گو دور یک میز بنشینند، و بعد از آن نیز نشست منطقه‌ای گسترده‌تر شامل مسکو، واشنگتن و چندین کشور اروپایی در ۱۳ ژانویه برگزار خواهد شد.

یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز اظهار داشت: «زمانی که ما به گفت‌وگو بنشینیم، روسیه می‌تواند نگرانی‌های خود را روی میز بگذارد و ما هم نگرانی‌های خود را در رابطه با فعالیت‌های روسیه روی میز قرار خواهیم داد. همچنین بدون حضور نمایندگان اوکراین، هیچ تصمیمی در مورد اوکراین گرفته نمی‌شود».

بر اساس این گزارش، وی در این‌باره گفت: «حوزه‌هایی وجود خواهند داشت که می‌توانیم در آنها پیشرفت کنیم، و زمینه‌هایی وجود خواهد داشت که در آنها اختلاف نظر خواهیم داشت».

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

روز گذشته «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه پذیرش ضرب‌الاجل‌های کشورهای غربی برای مسکو تحقیرآمیز است، به ناتو هشدار داد که از عضویت کشورهای اوکراین و گرجستان صرف نظر کند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها