با تحریک واشنگتن؛ عربستان تجاوز را به توقف جنگ ترجیح می دهد

با تحریک واشنگتن؛ عربستان تجاوز را به توقف جنگ ترجیح می دهد
سه شنبه 7 دی 1400 - 16:15

می گویند عربستان عزم خود را برای توقف سفرهای سازمان ملل و سازمان های بین المللی فعال در یمن جزم کرده و روز سه شنبه گذشته در چندین مرحله فرودگاه بین المللی صنعا را مورد حمله هوایی قرار داده است.

العالم - کشکول

امروز شورای کل پرواز مدنی و رادار یمن اعلام کرد که پس از ترمیم آسیب های وارد آمده به تجهیزات و دستگاه های ارتباطی و هوایی، سازمان ملل و سازمان های بین المللی حقوق بشری فعال در یمن، از دیروز دوشنبه پروازهای خود را به یمن از طریق فرودگاه بین المللی صنعا به طور موقت از سر گرفته اند.

برخی گروه های بشردوست گفته اند که سازمان ملل و محافل بین المللی از چند ماه پیش تمام تلاش خود را برای توقف این جنگ ویرانگر به کار گرفته اند اما عربستان به منظور توقف امدادرسانی به ملت یمن، به طور مستقیم سازمان ملل و سازمان های بین المللی فعال در این کشور را هدف قرار داده است.

حال آنکه خود می داند که از جمله شروط یمنی ها برای توقف جنگ، خروج اشغالگران ائتلاف سعودی از یمن و بازگشایی فرودگاه صنعا و بندر الحدیده و بازسازی ویرانه های ناشی از جنگ با هزینه متجاوزان و جبران میلیاردها دلار خسارت به این کشور است.

عربستان در تجاوزات خود به یمن متحمل شکست سنگینی شده است با این حال ادعا می کند که شروط یمنی ها برای توقف جنگ، شروط محالی هستند که سالها قبل از اساس رد شده اند. امروز پس از مداخله مستقیم آمریکایی ها در جنگ در کنار ائتلاف تجاوز، اشغالگران سعودی به منظور فرودگاه بین المللی صنعا را بمباران کردند تا تلاش های بین المللی برای بازگشایی این فرودگاه را بی اثر کنند.

ضیف الله شامی، وزیر اطلاع رسانی یمن در دولت نجات ملی صنعا هم با تأکید بر این موضوع گفته است: "ائتلاف تجاوز بدون ارائه هیچ مدرکی مدعی حضور کارشناسان ایرانی و حزب الله در یمن شده است". وی می افزاید: ائتلاف تجاوز برای اینکه تلاش هایی بین المللی برای بازگشایی فرودگاه صنعا را خنثی کند، این فرودگاه را بمباران کرده است.

آمریکا نیز برای تحقق مطامع و اهداف خود، از ائتلاف متجاوز حمایت می کند؛ این کشور، جنگ مأرب را جنگ خود می داند و مستقیما از متجاوزان حمایت می کند.

الشامی خاطرنشان کرده است که: "جنگ در مأرب با حمایت هوایی آمریکا و شرکت گروه های تروریستی ادامه دارد .. و آمریکا تهدید کرده است که جنگ مأرب جنگ این کشور است و اجازه پیشروی به ارتش ینن و کمیته های مردمی را نمی دهد".

شورای کل پرواز مدنی و رادار یمن تأکید کرده است که با ادامه رایزنی با وزارت خارجه این کشور سعی دارد به سازمان ملل و همه سازمان های بین المللی فعال در یمن اطلاع دهد که فرودگاه بین المللی صنعااز دوشنبه 27 دسامبر 2021، آماده پذیرش همه پروازهاست و اختلالات موجود در دستگاه های ارتباطی و هوانوردی به طور موقت ترمیم شده اند.

این شورا تصریح کرده است که با توجه به کهنه بودن تجهیزات و دستگاه های مذکور، ادامه کار آنها را نمی تواند برای مدت طولانی تضمین کند.

این شورا در بیانیه خود تصریح کرده است که در صورت از کار افتادن تجهیزات، سازمان ملل و سازمان های بین المللی حقوق بشر مسئول برخاستن و نشستن پروازهایشان در این فرودگاه خواهند بود.

این شورا از سازمان ملل خواسته است به تعهدات خود پایبند باشد و برای انتقال دستگاه ها و تجهیزات توافق شده – که در حال حاضر در جیبوتی است – به فرودگاه صنعا و نصب و راه اندازی آنها و تضمین امنیت پروازهای این فرودگاه همکاری کند.

  • سید ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها