چین ۵ آمریکایی را تحریم کرد

چین ۵ آمریکایی را تحریم کرد
پنج‌شنبه 9 دی 1400 - 16:41

وزارت خارجه چین امروز اعلام کرد که پکن تحریم‌هایی را علیه پنج آمریکایی از جمله وزیر تجارت سابق این کشور در پاسخ به اقدام اشتباه واشنگتن در تحریم چند مقام چینی به دلیل مسئله هنگ‌کنگ اعمال کرده است.

العالم - اسیا - امریکا

به نقل از تارتمای " گلوبال تایمز"، آمریکا پیشتر در ماه ژوئیه هفت مقام چینی را تحریم کرده بود و ژائو لیجیان سخنگوی وزارت خارجه چین اعمال این تحریم‌های پکن علیه پنج آمریکایی را اعلام کرد.

از جمله تحریم ها علیه ایران پنج آمریکایی، ممانعت از ورود آنها به چین و بلوکه کردن دارایی های آنها در چین می باشد.

این پنج آمریکایی پیشتر در لیست تحریم های ماه ژوئیه چین قرار داشتند اما برای اولین بار است که جزئیات تحریمی علیه ایران افراد اعلام می شود.

ژائو لی جیان سخنگوی وزارت خارجه چین همچنین روز پنجشنبه از آمریکا خواست تا تحریم ها علیه اتباع چینی را لغو کند و به مداخله در امور هنگ‌کنگ پایان دهد.

این مقام چینی خاطر نشان کرد که پکن تمامی تدابیر لازم را برای حفاظت از منافع ملی خود به کار می بندد.

چین اواخر آذر ماه نیز با ابراز تاسف از تحریم‌های جدید آمریکا برای ۸ شرکت گروه سین جیانگ، آن را عاملی در جهت تضعیف اقتصاد جهانی و تجارت میان ۲ کشور عنوان کرد.
سخنگوی وزارت تجارت و بازرگانی چین پیشتر گفته بود: «این نخستین بار نیست که دولت آمریکا به بهانه‌های کذب از جمله امنیت ملی یا نقض حقوق بشر در اقتصاد چین دخالت می‌کند و برای کالاهای سین‌جیانگ تحریم وضع می‌کند تا صادرات و سرمایه گذاری ما را کنترل کند.»


او در ادامه به شدت از آمریکا انتقاد و این کشور را ترغیب کرد تا به سرعت انجام این کار اشتباه را متوقف کند.

وزارت خزانه داری آمریکا هفته گذشته همچنین بزرگ‌ترین کارخانه تولید پهپاد «دی اج آی» و ۷ شرکت چینی دیگر را در فهرست سیاه قرار داد.

بدین ترتیب آمریکایی‌ها دیگر قادر به خرید و فروش با این شرکت‌ها نخواهند بود. «سین‌جیانگ» منطقه غنی منابع معدنی می‌باشد که به لحاظ محصولات کشاورزی و کارخانه هایش حائز اهمیت است. چین پیشتر اعلام کرد که برای حمایت از حق حاکمیت ملی خود درباره حقوق مشروع و قانونی و منافع شرکت‌های چینی دست به اقدام متقابل در برابر آمریکا خواهد زد.

فارس

پربیننده ترین خبرها