آیت‌الله خاتمی: مسئولان بر سرعت تلاش خود برای کاهش مشکلات مردم بیفزایند/ صهیونیست‌ها خطا کنند،‌ روز آنها را سیاه می‌کنیم

آیت‌الله خاتمی: مسئولان بر سرعت تلاش خود برای کاهش مشکلات مردم بیفزایند/ صهیونیست‌ها خطا کنند،‌ روز آنها را سیاه می‌کنیم
جمعه 10 دی 1400 - 14:47

خطیب موقت نماز جمعه تهران، گفت: از مسوولان می‌خواهم بر سرعت تلاش خود برای کاهش مشکلات مردم بیافزایند البته به زودی این درد جانکاه کاسته می‌شود و بی‌انصافی است که از سختکوشی مسوولان قدردانی نکنم.

العالم _ ایران / سیاسی

آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه نماز عبادی- سیاسی جمعه تهران (دهم دی ۱۴۰۰) در مصلی امام‌خمینی (ره) با اشاره به سیزدهم دی؛ دومین سالگرد شهادت سردار قاسم سلیمانی، گفت:‌ در آستانه سالگرد شهادت، قهرمان ملی و قهرمان امت اسلام سردار سلیمانی هستیم. ما دو حاج قاسم داشتیم؛ یکی حاج قاسم زمان حیات بود که در آن زمان نامش رمز مقاومت و شجاعت بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران افزود: آمریکایی‌ها گفته بودند که حداقل ۱۰ سال طول می‌کشد تا داعش از موصل بیرون برود، اما شهید سلیمانی گفت که سه ماه دیگر خبری از دولت داعش نیست و این مساله محقق شد و کمتر از سه ماه کلک حکومت داعش کنده شد.

آیت الله خاتمی افزود: یک شهید حاج قاسم هم داریم که معرکه و کاری کارستان به پا کرد. تشییع جنازه دهها میلیونی حاج قاسم سلیمانی را در ایران و عراق شاهد بودیم که یک مانور و رزمایش بود. خون پاک شهید سلیمانی کلک آمریکا را در افغانستان کند و آمریکا از آنجا فرار کرد و به زودی به فضل خداوند کلک آنان در عراق هم کنده خواهد شد، چرا که مجلس عراق مصوبه‌ای در این زمینه دارد. طلیعه پیروزی در یمن هم به برکت آن خون آشکار است.

وی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران در حمله به عین‌الاسد سیلی آبداری به آمریکا زد و بسیاری از آنان را به درک واصل کرد اما آنان سانسور کردند. البته انتقام نهایی ما مجازات همه مسببان، آمران، عاملان، مشاوران ترور حاج قاسم سلیمانی و به‌ خصوص ترامپ جنایتکار است که به صراحت این جنایت را بر عهده گرفت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: رژیم صهیونیستی، این جرثومه فساد هفته گذشته به بندر لاذقیه سوریه حمله کرد و انبار مواد غذایی و دارویی را مورد هدف قرار داد. صهیونیست‌ها همواره به دنبال تجاوزگری و اقدامات تروریستی هستند که به فضل خداوند سرنوشتی جز نابودی نخواهند داشت و ان‌شاءالله قبل از ۲۵ سالی که مقام معظم رهبری فرمودند، رژیم جعلی صهیونیستی نابود خواهد شد.

صهیونیست‌ها خطا کنند،‌ روز آنها را سیاه می‌کنیم

آیت الله خاتمی با اشاره به رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: سیاست ما تهاجم نیست بلکه سیاست ما بازدارندگی است و این رزمایش‌ها جهت بازدارندگی است. نظامیان خارجی گفته‌اند ۱۶ موشک شلیک شده که ۴ موشک به تل‌آویو خواهد رسید. از این تریبون می‌گویم اگر رژیم صهیونیستی کمترین خطایی داشته باشد و خیال تجاوز به ملت قهرمان ایران را در سر بپروراند، با همین موشک‌ها روزشان تبدیل به شام سیاه خواهد شد.

مردم دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند

آیت‌الله خاتمی تاکیدکرد:‌ مردم باید همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند. موج جدید کرونا که اندکی از آن در کشور ما وارد شده، می‌طلبد تا آخرین روزی که این ویروس در کشورمان وجود دارد، این دستورالعمل‌ها رعایت شود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران گفت: امیدواریم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، از زبان مسوولان خود در زمانی نه چندان دور بشنویم که ویروس منحوس کرونا از بین رفته است و مردم زندگی عادی خود را خواهند داشت.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود، یاد فقید برجسته‌ و استاد اخلاق آیت الله مجتبی تهرانی مقدم که در ۱۲ دی ۱۳۹۱ به دیدار خداوند رفت، همچنین سالگرد عالم انقلابی و خستگی ناپذیر آیت الله محمدتقی مصباح یزدی و یاد سفیر مجاهد و کارآمد جمهوری اسلامی ایران در یمن، شهید حسن ایرلو را گرامی می‌داریم.

خطیب نماز جمعه تهران درباره سفیر ایران در یمن، گفت: شهید ایرلو از خانواده شهادت بود و دو برادر وی در جبهه به شهادت رسیدند و خود او وقتی به این ماموریت می‌خواست برود، مسوولان به خانواده شهید ایرلو گفتند این سفارت شهادت در پی دارد و او با آغوش باز آن را پذیرفت. چرا که او که جانباز شیمیایی جنک تحمیلی بود در یمن به کرونا مبتلا شده و به دلیل کم کاری عربستان این عزیز به لقاالله پیوست.

آیت الله خاتمی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تریبون نماز جمعه، برای مردم و خداجوییان است، افزود: این تریبون برای شما مردم است که در این رزمایش شرکت می‌کنید و خطیب جمعه وظیفه دارد درد شما را بگوید و می‌گویم این گرانی‌های سرسام‌آور، غم جانکاه مردم است.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: این مردم عزیز هستند و عزت و آقایی دارند و درد آور است که مرد خانه شرمنده خانواده خود شود. البته می‌دانیم که مسوولان تلاش می‌کنند تا این درد را بکاهند. اما از مسوولان می‌خواهم قبل از اینکه کمر برخی از مردم زیر بار گرانی شکسته شود، بر سرعت تلاش خود برای کاهش آلام مردم بیافزایند. البته بشارت می‌دهند که به زودی این درد جانکاه کاسته می‌شود و کنار آن بی‌انصافی است که از سختکوشی مسوولان یادی نکنم.

وی ادامه داد:‌ از سختکوشی رییس جمهور که راحتی استراحت خود را به حداقل رسانده و ایام کاری و غیرکاری به خدمت مشغول است هم باید تشکر کرد.

محبت اهل بیت(ع)، هنجار بین المللی جهان اسلام است

آیت الله در خطبه اول نماز جمعه تهران، گفت: آیه ۳۵ سوره مائده دارای سه دستور برای سبک زندگی قرآنی است. خدا می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ ابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ وَ جاهِدُوا فِی سَبِیلِهِ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ/ ای کسانی که ایمان آورده‌اید! از خدا پروا کنید و (برای تقرب) به سوی او وسیله بجویید و در راه او جهاد کنید، باشد که رستگار شوید.»

خطیب نماز جمعه تهران افزود: دستور نخست دعوت به تقوا است که خطیب نماز جمعه موظف است دعوت به تقوا را داشته باشد. حریم نگهداری برای خدا در زندگی اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، زندگی فردی، ‌ زندگی اداری و فرهنگی باید به گونه‌ای باشد که خداوند را حاضر و ناظر ببیند. خداوند می‌بیند، چه بازرس گزارش بدهد چه ندهد و اتَّقُوا اللَّهَ یعنی این باور را داشته باشیم.

آیت‌ الله خاتمی ادامه داد: دستور دیگر به معنای جهاد و تلاش در راه خدا است. این تلاش ابعاد گسترده دارد که یک بعد نظامی است که اسم آن قتال است و یک بعد آن جهاد فرهنگی است. جهادی که مقام معظم رهبری مدت‌ها بر آن تاکید دارد از مصادیق این جهاد است. جهاد اقتصادی تلاش برای خودکفایی کشور از مصادیق این جهاد است. جهاد سیاسی که به گونه‌ای عمل کنیم در داخل و خارج مقدرتر باشیم و در همه این عرصه‌ها تلاش کنیم.

وی گفت: اتَّقُوا اللَّهَ وَابْتَغُوا إِلَیْهِ الْوَسِیلَةَ را با عنایت به موضوع توسل مطرح کردند. یعنی دنبال وسیله‌ای باشیم که به خدا نزدیک شوید. نماز، جهاد، زکات، حج، صله رحم و همه کارهای خوب از مصادیق این وسیله است که مولی در خطبه ۱۱۰ نهج البلاغه فرمودند که منظور از وسیله این است که افرادی که موجه و پیش خدا آبرو دارند پیش خدا ببرید. بگوییم خدایا ما که آبرو نداریم، اما پیامبر(ص) که آبرو دارد، ما که آبرو نداریم، اما فاطمه زهرا(س) که آبرو دارد و اینها را به درگاهت بیاوریم و ما را ببخش.

خطیب نماز جمعه تهران افزود: اسم این توسل است و این ریشه قرآنی و روایی دارد و در سوره نساء آیه ۶۴ که می گوید: وَلَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جَاءُوکَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَاسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّابًا رَحِیمًا. یا رسول الله اگر گنهکاران به درگاهت آمدند و شما که پیغمبر خدا هستی باید برای آنها از خداوند بخواهی که ببخشد که این به معنای توسل است.

آیت‌ الله خاتمی ادامه داد:‌در سوره یوسف آیه ۹۷ و ۹۸ هم برادران یوسف گفتند که پدر ما بد کردیم و پیش خداوند متوسل شوید کع خداوند ما را ببخشد که این یعنی توسل و با شرک فاصله دارد. این یعنی عین توحید و کسی پیامبر(ص) یا علی(ع) را نمی‌پرسد بلکه این مصداق توسل است.

وی ادامه داد: در جایی فردی به رسول الله گفت که مریضم و پیامبر(ص) به او فرمود که این گونه دعا کن، اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ وَ أَتَوَجَّهُ إِلَیْکَ بِنَبِیِّکَ مُحَمَّدٍ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ یَا مُحَمَّدُ إِنِّی تَوَجَّهْتُ بِکَ إِلَی رَبِّی فِی حَاجَتِی هَذِهِ فَتَقْضِی لِی اللَّهُمَّ شَفِّعْهُ فِیَّ که این معنای واقعی توسل به پیامبر(ص) است.

خطیب نماز جمعه تهران از توسل به پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت به عنوان یک آموزه دینی با ریشه قرآنی و روایی یاد کرد و افزود: محبت اهل بیت هنجار بین المللی جهان اسلام است و شیعه و سنی در این عرصه یکسان هستند. حتی امامان اهل سنت با اشعار خود از اهل بیت (ع) تجلیل و تکریم کردند.

آیت الله خاتمی با سرودن اشعاری از یک دانشمند اهل سنت، گفت: یا أهلَ بَیتِ رَسولِ اللّه ِ، حُبُّکُمُ فَرضٌ مِنَ اللّه ِ فِی القُرآنِ أنزَلَهُ. یعنی اهل سنت نیز معتقدند محبت اهل بیت، واجب دینی است و حتی در عظمت اهل بیت همین بس که اگر کسی در نمازش صلوات نفرستد، نمازش باطل است.

وی با اشاره به نزدیک شدن ایام فاطمیه زهرا(س)، گفت: پیامبر اکرم (ص) درباره فاطمه زهرا (س) فرمود فاطمه بوی بهشت می‌دهد و هر زمانی دل آن حضرت برای بهشت تنگ می‌شد، دخترش فاطمه را می‌بوسید. حضرت علی (ع) می‌فرمود هر غمی که داشتم وقتی نگاه به فاطمه (س) می‌کردم غم‌ها از دلم می‌رفت.

پربیننده ترین خبرها