اروپا بیستمین سالگرد راه‌اندازی یورو را جشن گرفت

اروپا بیستمین سالگرد راه‌اندازی یورو را جشن گرفت
شنبه 11 دی 1400 - 14:54

19 کشور از 27 عضو اتحادیه اروپا از یورو استفاده می‌کنند.

العالم - اروپا

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری پی‌ای میدیا، بانک مرکزی اروپا بیستمین سالگرد ایجاد یورو را در حالی جشن می گیرد که کشورهای عضو با پیامدهای همه گیری ویروس کرونا بر اقتصاد دست و پنجه نرم می کنند و اتحادیه اروپا سطح جدیدی از همکاری مالی را برای کمک به بهبود اقتصادی به اجرا می گذارد.

این رویداد در نیمه شب با نمایش نور آبی و زرد، رنگ های اتحادیه اروپا، در مقر آسمان خراش آن در فرانکفورت، آلمان، پاس داشته شد.

معرفی اسکناس و سکه در 12 کشور در 1 ژانویه 2002 یک اقدام لجستیکی عظیم بود. 3 سال پیش از آن نیز یورو برای اهداف حسابداری و پرداخت های الکترونیکی معرفی شده بود.

امروزه یورو در 19 کشور از 27 کشور اتحادیه اروپا کاربرد دارد.

معرفی پول نقد باعث شد اسکناس‌ها و سکه‌های جدید یورو به سرعت جایگزین مارک آلمان، فرانک فرانسه و لیر ایتالیا در دستگاه‌های خودپرداز، صندوق‌های پول، کیف پول و جیب مردم شود.

مشتریان فروشگاهی که از پول های قدیمی برای پرداخت ها استفاده می کردند، در ازای آن یورو و با نرخ ثابت تبادل ارز دریافت می‌کردند. این امر باعث شد تا پول های قدیمی از چرخه خارج شود زیرا مردم پول نقد ملی باقی مانده خود را خرج کردند.

البته هشدارهای مربوط به وقوع یک فاجعه لجستیکی در این حوزه محقق نشد.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا - که در سال 2002 در یک شرکت حقوقی جهانی وکیل بود - به یاد می آورد که اولین یورو خود را از یک دستگاه خودپرداز در نزدیکی خانه‌اش در نرماندی با دوستانی که پیش‌بینی می‌کردند دستگاه های خودپرداز به دلیل فشار شدید از کار خواهند افتاد، برداشت کرد.

او در توییتی نوشت: «یادم می آید که 20 سال پیش برای اولین بار یک اسکناس یورو را درست بعد از نیمه شب در دست داشتم. آن لحظه بخش کوچکی از بزرگترین تغییر پول نقد تا کنون بود. برای بسیاری اکنون تصور اروپا بدون یورو غیرممکن است. در وب‌لاگ بانک مرکزی اروپا (TheECBBlog) به ماجرای سفر یورو می پردازم.»

او در وب سایت بانک مرکزی اروپا نوشت: «ما شرط گذاشتیم: اگر دستگاه به جای اسکناس یورو به ما فرانک فرانسه می داد، (دوستانم) می‌توانستند پول را (برای خودشان) نگه دارند. بعد از نیمه شب، دستگاه پول نقد را امتحان کردیم. اسکناس‌های کاملاً جدید و نو یورو را به ما داد.»

بانک مرکزی اروپا قصد دارد اسکناس‌ها را دوباره طراحی کند و تصمیم نهایی در مورد ظاهر جدید آنها در سال 2024 اتخاذ خواهد شد. طرح‌های اصلی با پنجره‌ها، درها و پل‌های عمومی مربوط به دوره‌های مختلف که نشان‌دهنده مکان یا بنای خاصی نیستند، از زمان معرفی، دستخوش یک به‌روزرسانی نسبتاً جزئی شده‌اند. بانک مرکزی اروپا همچنین در حال مطالعه عرضه احتمالی نسخه دیجیتال یورو است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها