واکنش روزنامه‌های لبنانی و منطقه‌ای به سخنان نصرالله درباره شاه سعودی

واکنش روزنامه‌های لبنانی و منطقه‌ای به سخنان نصرالله درباره شاه سعودی
سه شنبه 14 دی 1400 - 13:23

روزنامه‌های لبنانی و فرامنطقه‌ای با پرداختن به اظهارات دیشب دبیرکل جنبش‌ حزب‌الله لبنان، مهم‌ترین بخش سخنان وی را انتقاد شدید از شاه سعودی و اقدامات ریاض دانستند.

العالم - لبنان

پس از سخنرانی دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، روزنامه‌های محلی و فرامنطقه‌ای هر یک به نوبه خود به مهم‌ترین اظهارات وی پرداختند.

دبیرکل حزب الله در دومین سالروز شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق دیشب سخنرانی کرد.

نصرالله در این سخنرانی به مسائل مختلفی پرداخت که مهم‌ترین آن‌ها -از نگاه روزنامه‌های لبنانی و فرامنطه‌ای - سوءاستفاده آمریکا از عربستان سعودی و انتقاد شدید دبیرکل حزب‌الله از اقدامات «سلمان بن عبدالعزیز» شاه سعودی بود.

روزنامه‌های لبنانی

در چاپ امروز روزنامه لبنانی «الاخبار» به همین مسئله پرداخته شده و در تیتر ضمن نقل مستقیم بخشی از اظهارات دبیرکل حزب‌الله آمده است: «به تفاهم با "التیار" (جریان ملی آزاد لبنان به رهبری جبران باسیل) و گسترش این تفاهم و حساسیت روی "دوستان و متحدان" تأکید کرد|نصرالله خطاب به سلمان: این شمایید که تروریست هستید».

دبیرکل حزب الله دیشب با طرح این پرسش که چه کسی پشت گروه‌های مسلح ایجاد شده در لبنان، ایستاده است، در پاسخ گفت: «در رأس همه آنان، عربستان بود. عربستان در رأس کسانی بود که در این توطئه جهانی سهیم بود؛ توطئه‌ای که هدف آن منطقه ما بود. این ما نیستیم که روابط لبنان با ریاض را تخریب کرده‌ باشیم».

سید حسن نصرالله دیشب همچنین با اشاره به اظهارات اخیر شاه سعودی که در بخشی از آن خطاب به لبنانی‌ها گفته بود، مردم و مسئولان در مقابل هیمنه تروریستی حزب‌الله بایستند، اظهار داشت: «جناب شاه! تروریست تویی نه حزب‌الله. آن تروریستی که اندیشه تکفیری داعشی را به لبنان فرستاد تو بودی. تروریستی که انتحاری‌ها را به عراق فرستاد، تو بودی. تروریستی که هفت سال مردم یمن را دارد می‌کشد تو هستی. تروریستی که در همه جنگ‌های آمریکا کنارش ایستاده تا جنایات ضدبشری‌اش را حمایت کند، تو هستی. حزب الله تروریست نیست! حزب‌الله، مقاومت‌کننده، مدافع، ملی‌گرا و با شرافت است که از وطن، امت، اهل و مردم و مقدساتش حمایت می‌کند... حزب‌الله کسی است که در کنار حاج قاسم جنگید».

روزنامه لبنانی «الشرق» نیز با اشاره به واکنش «نجیب میقاتی به اظهارات دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، نوشت: «شدید‌ترین حمله نصرالله علیه عربستان... "و با صدایی بلند" ».

روزنامه لبنانی «نداء الوطن» نیز همچون دو روزنامه پیشین به انتقادات شدیداللحن سید حسن نصرالله از شاه سعودی پرداخت و نوشت: «نصرالله به خادم حرمین حمله کرد: "می‌دانی که قیامت بر پا خواهد شد" ».

روزنامه «البناء» نیز در تیتر خبر مربوط به اظهارات دیشب دبیرکل حزب‌الله نوشت: «نصرالله: آمریکاست که از اشغالگری حمایت می‌کند... عربستان است که تروریسم را صادر می‌کند».

دبیر کل حزب الله دیشب همچنین با بیان اینکه آمریکا مسئول تمام جنایات رژیم صهیونیستی در منطقه و فلسطین بوده و مسئول تمام جنایات این رژیم در لبنان است، خاطر نشان کرد: «جنگ، غارت و کشتارهای اسرائیل در لبنان، مسئولیتش بر عهده آمریکاست... چگونه به این کشور، به عنوان دوست نگاه کنیم. دو میلیون انسان در نوار غزه، محاصره هستند؛ ولی همه کشورها سکوت کرده‌اند. برخی [عرب‌ها] می‌روند و با صهیونیست‌ها روابط خود را عادی می‌کنند».

وی در ادامه به مسئله حمایت آمریکا از داعش در سوریه پرداخت و گفت: «واشنگتن، پایگاه التنف را به عنوان پادگانی برای داعش قرار داده است تا دمشق را تهدید کند... در سوریه صدها نفر قربانی این بحران شدند... چه کسی پشت این است؟ فلان کشور خلیجی یا فلان کشور آسیایی یا داعش یا النصره؟ به اعتراف مسئولان عربی از جمله حمد بن جاسم که نخست وزیر سابق قطر است خودش در تلویزیون گفت که سفیر وقت آمریکا در سوریه که در ترکیه بود، پول می‌داد و نقش [عوامل بحران در سوریه] را توزیع می‌کرد».

روزنامه «النهار» و از منابع مخالف مقاومت لبنان با اشاره به اینکه اظهارات دیشب دبیرکل حزب‌الله در دومین سالروز شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس مطرح شده است، نوشت که سید حسن نصرالله «مجددا به عربستان سعودی حمله کرد» و این مسئله نیازمند پاسخی سخت از «نجیب میقاتی» نخست‌وزیر لبنان بود.

روزنامه «اللوا‌ء»‌ هم همچون دیگر روزنامه‌های محلی به سخنان دبیرکل حزب‌الله درباره جریان ملی آزاد لبنان و انتقاد شدید از عربستان سعودی پرداخت و نوشت: «نصرالله: مهار تنش با باسیل و تعمیق مشکلات با عربستان سعودی».

روزنامه «الدیار» و از منابع مخالف مقاومت لبنان نیز ضمن اشاره به اینکه دبیرکل حزب‌الله به مسائل داخلی لبنان پرداخته، نوشت که نصرالله «نقش "تروریستی" عربستان سعودی را "برملا کرد" ».

روزنامه‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای

روزنامه الکترونیکی «رأی الیوم» چاپ لندن نوشت: «سید حسن نصرالله به شدت به ملک سلمان حمله کرد، عربستان سعودی را "تروریستی" توصیف کرد و آن‌ها را به فرستادن انتحاری‌ها به عراق متهم کرد. او تأکید کرد که آمریکا مسئول تمام جنایت‌های اسرائیل در فلسطین و منطقه است».

دبیرکل حزب‌الله دیشب تفکرات داعش را برخاسته از عربستان سعودی دانست و گفت: «محمد بن سلمان می‌گوید که آمریکا از عربستان خواست که طی ده‌ها سال گذشته برای گسترش تفکر وهابیت در جهان اسلامی و سایر کشورها تلاش کند و عربستان نیز این را پذیرفت... موضع رسمی عربستان نیز حمایت از اشغال عراق توسط داعش بود... عربستان، انتحاری‌ها و خودروهای انتحاری را به عراق فرستاد».

نصرالله ادامه داد: «عربستان جوانان خود را برای کشتار جوانان و کودکان عراقی در جریان عملیات‌های انتحاری فرستاد؛ ولی ایران، جوانان خود را فرستاد تا در همه استان‌های عراق، از مردم این کشور دفاع کنند... ایران جوانان خود را برای دفاع از عراق به این کشور فرستاد. لذا چگونه می‌توان بین شهید و قاتل، تفاوت قائل نشد؟ برخی وانمود می‌کنند که ایران دشمن است و عربستان دوست».

روزنامه یمنی «الثوره» نیز نوشت: «سید نصرالله: عربستان سعودی از تروریسم حمایت کرد و این کشور شریک آمریکا در جنگ جهانی علیه منطقه است».

دبیرکل حزب الله دیشب گریزی نیز به وضعیت یمن زد و گفت: «در یمن هم وضعیت همین است. در جنگ یمن نیز، آمریکا عامل است و عربستان فقط مجری است... عربستان آلت دست آمریکا در جنگ علیه یمن است... آمریکا این‌ها [کشورهای عربی] را می‌دوشد و آن‌ها را به جان هم می‌اندازد.. کارش که تمام می‌شود می‌گوید خب حالا با هم صلح کنید و خوب باشید. نگاه کنید به کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) و از اتحاد خلیجی سخن می‌گویند... در هر جایی که این قاتل حضور داشته باشد، وضعیت همین است».

نصرالله با بیان اینکه در افغانستان هم قاتل آمریکاست، خاطر نشان کرد: «آمریکا ده‌ها هزار عراقی و افغانستانی را کشته است.. حدود نود میلیون ایرانی را تحریم اقتصادی کرده. در مقابل همه این‌ها،‌ حاج قاسم بود... او بود که معادلات را تغییر داد. در نتیجه، حادثه ترور که دو سال پیش در چنین روزی رخ داد، مرحله‌ای جدید از درک نبرد با دشمن اصلی ایجاد کرد.

دبیر کل حزب الله با اشاره به ادعای آمریکا درباره خروج از عراق، گفت: «امروز آمریکایی‌ها می‌گویند عملیات رزمی خود در عراق را به پایان رسانده‌اند و می‌گویند که نظامیان آمریکا از عراق خارج شده و آنچه باقی مانده، شماری از فنی‌ها و مستشاران است... باقی ماندن آمریکا [در عراق]، این کار قتل دوباره شهید سلیمانی و ابومهدی و همراهانشان است. وفاداری به این شهدا، اجرای مطالبات مردم عراق و اخراج آمریکاییهاست.این پرونده باید تا پایان دنبال شود تا اشغالگر در عراق باقی نماند».

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» نیز با بیان اینکه «نصرالله به شاه سعودی پاسخ داد»، نوشت که نخست‌وزیر لبنان «به این پاسخ واکنش نشان داد».

فارس

پربیننده ترین خبرها