گفت‌وگوها در وین امروز هم در جریان است

گفت‌وگوها در وین امروز هم در جریان است
چهارشنبه 15 دی 1400 - 11:08

رایزنی‌ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات برای رفع تحریم‌ها که از روز دوشنبه دوباره در وین از سر گرفته شد، دیروز نیز در سطوح مختلف بین هیأت مذاکره کننده ایرانی و ۱+۴ ادامه داشت و امروز نیز قرار است این گفت‌وگوها ادامه یابد.

العالم - ایران

ادامه دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال جدید میلادی روز دوشنبه ۱۳ دی ماه با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش از سر گرفته شد. علی باقری مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران و هیأت همراه بدین منظور دوشنبه وارد وین شدند و از همان عصر دوشنبه این دور از مذاکرات با رایزنی‌های باقری با «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام آغاز شد و پس از آن هم باقری با نمایندگان سه کشور اروپایی عضو برجام (آلمان، فرانسه و انگلیس) به گفت‌وگو نشست.

دیروز (سه‌شنبه) ۱۴ دی ماه این مذاکرات در وین کماکان در جریان بود. در همین راستا دیدارهای دو و چندجانبه بین هیأت‌های حاضر در گفت‌وگوها ادامه یافت. در همین خصوص علی باقری و انریکه مورا عصر سه‌شنبه به گفت‌وگو پرداختند و نشست‌هایی نیز با حضور معاون وزیر خارجه ایران و مذاکره کنندگان ارشد روسیه و چین برگزار شد.

علاوه بر این مذاکره کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در نشستی مشترک با مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران دیدار کرده و به گفت‌وگو پرداختند.

بر همین اساس امروز نیز قرار است گفت‌وگوها در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد. در مذاکرات این روزها در وین چهار موضوع رفع تحریم‌ها، تضمین‌ها، راستی‌آزمایی و موضوعات هسته‌ای در دستورکار مذاکره کنندگان خواهد بود.

«سعید خطیب‌زاده» روز دوشنبه ۱۳ دی ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران خاطرنشان کرده بود: توافق‌هایی را در دور هفتم داشتیم و در چند روز اول دور هشتم پیشرفت‌هایی را داشتیم.

آنگونه که خطیب‌زاده اعلام کرد در چهار حوزه تحریم، هسته‌ای، تضمین و راستی آزمایی پیشرفت‌هایی حاصل شده البته در برخی حوزه‌ها بیشتر و در برخی حوزه‌ها کمتر. به گفته سخنگوی وزارت خارجه در حوزه‌هایی که کمتر پیشرفت داشتیم مثل حوزه رفع تحریم‌ها یا حوزه تضمین‌ها و راستی آزمایی می‌توانیم پیشرفت‌هایی داشته باشیم.

در همین خصوص نیز «میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و مذاکره کننده ارشد این کشور در اظهاراتی اعلام کرد: «دور هشتم مذاکرات وین ادامه دارد. رایزنی‌های غیررسمی فشرده‌ای در قالب‌های متفاوتی در جریان است. کار بر روی رفع تحریم‌های [آمریکا] علیه [ایران]، موضوعات هسته‌ای و توالی گام‌ها برای احیای برجام ادامه دارد».

نماینده روسیه در مذاکرات وین در پاسخ به سؤالی درباره حصول پیشرفت در روند مذاکرات وین گفت که پیشرفت‌ها از قبل قابل مشاهده بوده است و «موانع اصلی روشن‌تر و شفاف‌تر و مشخص‌تر شده‌اند».

از سوی دیگر «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه‌شنبه شب به وقت تهران در اظهاراتی با بیان اینکه کمی پیشرفت در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین حاصل شده، خواستار خویشتنداری ایران در پیشرفت‌های هسته‌ای شد. وی اضافه کرد: «گفت‌وگوها دیروز آغاز شد و الان در جریان است. چیزی که الان می‌توانیم بگوییم این است که کمی پیشرفت در گفت‌وگوهای هفته گذشته وجود داشت و امیدواریم که این هفته بتوانیم به آن اضافه کنیم. چیزی که روشن است این است که ما به زودی به تفاهم بر سر بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام نخواهیم رسید و سرعت گرفتن گام‌های هسته‌ای ایران به نحو فزاینده‌ای از مزایای منع اشاعه‌ای توافق خواهد کاست.» (جزییات بیشتر)

از سوی دیگر اعلام شد که معاون وزیر خارجه کره جنوبی برای دیدار و رایزنی با اعضای برجام و ایالات متحده، عازم پایتخت وین شده است.

وین پایتخت اتریش در دور هفتم مذاکرات نیز ۱۴ روز میزبان هیأت‌های مذاکره کننده بود. مذاکراتی که هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد. نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند که این دور از مذاکرات ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد. «علی باقری» معاون سیاسی وزیر امور خارجه بعد از این نشست اعلام کرد که در دور هفتم مذاکرات به دو سند جدید مذاکراتی در موضوع تحریم‌ها و هسته‌ای دست یافتیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود، بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها