رییس مجلس: تحریم، ظلم آشکار آمریکا به ملت ایران است

رییس مجلس: تحریم، ظلم آشکار آمریکا به ملت ایران است
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 20:33

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شرایط اقتصادی خوب نیست و فشار بر مردم زیاد است، اعلام کرد: تحریم، بخشی از مشکلاتی است که ما داریم و این ظلم آشکار را آمریکای مستبد به ملت وارد کرده است.

العالم - ایران/سیاسی

محمد باقر قالیباف عصر پنجشنبه در مراسم یادواره ۵۰۰ شهید شهرستان نی‌ریز از توابع استان فارس و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی افزود: امریکا از اینکه می بیند ملت ما برای استقلال و عزت ملت اسلامی ایستاده، ناراحت است اما ما وقتی متکی به فرهنگ قرآن هستیم معلوم است که نباید زیر بار ظلم برویم و اجازه دهیم کسی به عزتمان خدشه وارد کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: این نکته را به شما مردم و به عنوان کسی که به مسائل امروز آشنا هستم می گویم که ظرفیت‌های اقتصادی و امکانات این کشور به گونه ای است که می توانیم شرایط را به گونه‌ای بهتر از امروز اداره کنیم و به این موضوع شک نکنید.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما اشکالاتی در کار خود داریم و یکی از اشکالات ما این است که مردم را از مسیر تصمیم‌ سازی و تصمیم‌گیری در موضوعاتی که مخصوصا مربوط به خود آنها است، حذف کرده‌ایم و از توان و ظرفیت آنها استفاده نمی کنیم.

قالیباف اظهار داشت: به تعبیری اگر بخواهم این را شفاف بگویم، اگر به اقتصاد نگاه می کنیم ۸۰ درصد اقتصاد ما اقتصاد دولتی است و اقتصاد دولتی بی شک دچار رانت و مفسده هایی می شود که امروز ما آن را می بینیم.

رییس قوه مقننه بیان داشت: وقتی سیستم اداری ما اینقدر پیچیده و کُند است که یک تصمیم ساده اینقدر طولانی و زمانبر می شود و ماه‌ها طول می کشد و ده ها بار در یک اداره رفت و برگشت پیش می آید، ما نمی‌توانیم به حل مسائل امیدوار باشیم.

وی گفت: به عنوان مثال ببینید برای موضوع اشتغال، مردمی که در بخش خصوصی با حداقل سرمایه ای می خواهند برای خودشان کار ایجاد کنند با چه موانعی مواجه هستند و چه میزان باید تلاش کنند تا یک مجوز ساده را بگیرند.

قالیباف ضمن انتقاد از بی توجهی به توان مردم در اداره کشور بیان داشت : امام خمینی (ره) در کلامی که خطابش به ما و امثال ما بود فرمودند کاری که مردم می توانند انجام دهند نباید دولت ها سراغ آن بروند و منظور ایشان دولت خاصی نبود بلکه منظورش به همه ماهایی بود که مسئولیتی داریم اما امروز ما اصلا کاری به مردم نداریم.

وی با اظهار اینکه هر جا که لازم بود مردم در بحران‌ها و بحبوحه‌ها پای انقلاب ایستاده‌اند، افزود: مردم ما نشان دادند آنجایی که باید برای انقلاب سختی تحمل کنند و برای استقلال کشور هزینه بدهند، هزینه پرداخت کرده‌اند اما آن بخش‌هایی که به خاطر عدم ناکارآمدی و بی‌توجهی و کم کاری منِ مسئول و امثال من گره‌ای به کار مردم می‌افتد، قابل قبول نیست.

قالیباف در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه باید اجازه دهیم یک استاندار مانند یک والی در منطقه عمل کند و اختیارات کافی داشته باشد، اظهار داشت : البته ما نمی‌گوییم در همه موضوعات می‌توانند از پایتخت منفک شود زیرا تفکیک کار ملی و محلی در حکمرانی تعریف خاص خود را دارد اما ما این کار را انجام نمی دهیم و می خواهیم همه چیز را از مرکز کنترل کنیم و این مشکل بزرگی است.

رئیس مجلس با اظهار اینکه باور و فرهنگ رشادت و مجاهدت انقلاب ما را بیمه کرده و برای ایران عزیز افتخار آفریده است گفت : البته بزرگانی همچون شهید سلیمانی در این فرهنگ رشد کردند که از یک طرف متأسفیم و تسلیت می‌گوییم که به واقع خلاء او در جبهه مقاومت حس می شود.

وی اضافه کرد: اما از سویی دیگر نیز تبریک می گوییم که انقلاب ما برای یک روستازاده از جنوب کرمان و بر اساس شعار امام راحلمان که جز برای خدا قدمی برنمی‌داشت و کلامی نمی گفت فرصت را فراهم کرد که اینگونه از پس محرومیت‌ها رشد کند و در عرصه بین‌المللی چهره‌ای با افتخار و باعزت برای امت اسلامی شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به جنگ اول اعراب و حمله رژیم صهیونیستی گفت: در آن زمان که رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی حمله کرد همه ارتش‌های عربی کنار هم و در مقابل رژیم صهیونیستی که آن زمان به هیچ وجه قدرت امروز را نداشت جمع شدند ولی همه آن ارتش‌های عربی تنها ۶ روز توانستند در مقابل رژیم صهیونیستی مقاومت کنند و شکست خوردند و صحرای سینا به اشغال صهیونیست‌ها درآمد و آن شکست باعث سیر نزولی امت اسلامی و کشورهای اسلامی شد.

وی افزود: امام خمینی (ره) فرمودند کسانی تا انتها پای این انقلاب هستند که طعم فقر را چشیده باشند و مستضعفین هستند که دلداده این انقلاب اند، همان کسانی که متأسفانه ما مسئولان در تصمیم‌گیری‌هایمان و در سیاست‌ گذاری‌هایمان که قطعا غیرموجه است نسبت به آنها بی توجهی کردیم درحالی که افتخارات بزرگ انقلاب را همین مستضعفین خلق کردند.

شهرستان نی ریز در فاصله ۲۵۵ کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار دارد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها