پیامدهای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه

پیامدهای حمله به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه
جمعه 17 دی 1400 - 14:43

در بحبوحه تردیدهای محافل سیاسی و مردمی در عراق درخصوص نحوه اجرای توافق بر سر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور که در دومین سالگرد شهادت فرماندهان شهید نیز بر آن تأکید شده، حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه با شدت ادامه دارد.

العالم- نظرکده

کارشناسان سیاسی معتقدند حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق ادعای دروغین آمریکا مبنی بر خارج کردن نیروهای رزمی‌اش از خاک عراق را برملا ساخت.

کارشناسان می‌گویند، حملات به پایگاه‎‌‎های آمریکایی در عراق و سوریه حامل این پیام به واشنگتن است که نیروهایش باید از عراق و هم سوریه خارج شوند.

به گفته این کارشناسان، بعد از شهادت حاج قاسم سلیمانی گروه‌های مقاومت در عراق و سوریه می‌خواهند پایان نظامیان اشغالگر آمریکایی در منطقه به‌ویژه عراق و سوریه را نهایی کنند.

کارشناسان سیاسی تصریح می‌کنند معادله سیاسی این است که تا زمانی‌که آمریکا در منطقه حضور دارد هرج و مرج و جنگ پایدار است؛ لذا بایستی نیروهای آمریکایی از این منطقه خارج شوند.

کارشناسان سیاسی معتقدند نقطه ضعف ارتش آمریکا تلفات انسانی است لذا آنها در عراق از غیرنظامیان به عنوان سپرانسانی استفاده می‌کنند.

این کارشناسان یادآور شدند، فقط حملات نظامی به پایگاه‌های آمریکایی است که نیروهای آن را به خروج از عراق تحت فشار قرار می‌دهد و این تصمیم استراتژیکی است که مقاومت در لبنان، عراق، سوریه و سرتاسر منطقه برای نهایی کردن ان مصمم است.

کارشناسان عراقی می‌گویند، بعد از ترور شهید قاسم سلیمانی و شهید ابومهدی المهندس، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق پوشش استشاری خود را کنار گذاشته‌اند.

کارشناسان تصریح کردند بعد از گفت‌وگوهای استراتژیک میان بغداد و واشنگتن، شمار نیروهای آمریکایی به 2500 تن کاهش یافت و به عنوان نیروی مستشار معرفی شدند، ولی در واقع این نیروها رزمی هستند؛ یعنی از جنگنده و تجهیزات نظامی و اداوت قتل برخوردارند و واشنگتن با معرفی کردن آنها به عنوان مستشار، درصدد دور زدن ملت عراق است.

این کارشناسان سیاسی فاش کردند، سفارت آمریکا به یک پادگان نظامی تبدیل شده و در منطقه‌ای که تحت محافظت سامانه دفاعی است، واقع شده؛ لذا این مستشاران تحت حمایت نظامیان آمریکایی هستند.

کارشناسان نظامی نیز معتقدند که حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه، بر حضور آمریکا در خاک این دو کشور تاثیری مستقیم خواهد گذاشت.

کارشناسان نظامی افزودند، آمریکا تلاش می‌کند اشغالگری‌اش در سوریه را حفظ کند تا اشغالگری‌اش در عراق تثبیت شود؛ و با همین دیدگاه، بخشی از نیروهای امریکایی مستقر در عراق به پایگاه‌هایی تازه تاسیس در سوریه منتقل شدند.

کارشناسان در عین حال خاطرنشان کردند، بعد از افزایش حملات به پایگاه‌های آمریکایی در عراق و سوریه، واشنگتن تلاش خواهد کرد هسته‌های خفته داعش را در مرزهای مشترک این دو کشور احیا کند.

پربیننده ترین خبرها