هشدار صندوق بین‌المللی پول به اقتصادهای نوظهور درباره سیاست‌های مالی آمریکا

هشدار صندوق بین‌المللی پول به اقتصادهای نوظهور درباره سیاست‌های مالی آمریکا
دوشنبه 20 دی 1400 - 16:33

صندوق بین‌المللی پول با اعلام اینکه اقتصادهای نوظهور باید برای افزایش نرخ بهره آمریکا آماده باشند، هشدار داد که تمهیدات فدرال رزرو سریعتر از حد انتظار می‌تواند باعث تزلزل بازارهای مالی شود و خروج سرمایه و کاهش ارزش پول در خارج را رقم بزند.

العالم ـ آمریکا

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، صندوق بین المللی پول پیش بینی کرد که رشد قوی اقتصاد آمریکا ادامه یابد و تورم احتمالا در اواخر سال جاری تعدیل شود.

صندوق بین المللی پول قرار است ۲۵ ژانویه (۵ بهمن) پیش بینی های تازه ای در مورد اقتصاد جهانی منتشر کند.

این صندوق یادآور شد که تشدید تدریجی سیاست پولی آمریکا احتمالا تاثیر اندکی بر بازارهای در حال ظهور خواهد داشت و تقاضای خارجی، تاثیر افزایش هزینه های تامین مالی را جبران می کند.

اما تورم گسترده دستمزد در آمریکا یا تنگنای عرضه پایدار ممکن است قیمت ها را بیش از حد انتظار افزایش دهد و به انتظارات برای تورم سریع تر دامن زند، ضمن اینکه باعث افزایش سریعتر نرخ از سوی بانک مرکزی آمریکا شود.

صندوق بین المللی پول با استناد به خطرات ایجاد شده به واسطه افزایش سریعتر از حد انتظار نرخ بهره بانک مرکزی آمریکا و شیوع دوباره همه گیری افزود: اقتصادهای نوظهور باید برای کشمکش بالقوه تلاطم اقتصادی آماده شوند.

مقام های ارشد صندوق بین المللی پول گفتند که افزایش سریعتر نرخ بهره فدرال رزرو ممکن است بازارهای مالی را برهم زند و شرایط مالی را در سراسر جهان سخت تر کند. این تحولات ممکن است با کاهش تقاضا و تجارت آمریکا همراه باشد و به خروج سرمایه و کاهش ارزش پول در بازارهای نوظهور بینجامد.

صندوق بین المللی پول تاکید کرد که بازارهای نوظهور با فشارهای تورمی قوی تر یا موسسات ضعیف ترا باید سریعتر اقدام کنند تا اجازه دهند ارزها کم بها شوند و شاخص نرخ بهره افزایش یابد.

نهاد مزبور از بانک های مرکزی خواست تا به طور واضح و پیوسته برنامه های خود را برای تشدید سیاست ابلاغ کنند.

همچنین دولت ها می توانند برنامه ها برای افزایش منابع مالی با افزایش تدریجی درآمدهای مالیاتی، بازنگری در طرح اعطای یارانه و بازنشستگی و تمهیدات دیگر را اعلام کنند.

پربیننده ترین خبرها