جبهه داخلی «اسرائیل» در آستانه فروپاشی

جبهه داخلی «اسرائیل» در آستانه فروپاشی
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 18:23

رژیم صهیونیستی از سال 2006 بخصوص پس از تجاوز به لبنان، در بحران "تحکیم جبهه داخلی خود و آماده سازی آن برای جنگ های احتمالی آینده" به سر می برد.

العالم- تحلیل روز

در روزهای اخیر روزنامه عبری "معاریف" ضعف جبهه داخلی رژیم صهیونیستی را افشا کرد. این ضعف برای ارتش و پلیس رژیم، چالش بزرگی به شمار می رود، بخصوص بعد از حوادثی که طی عملیات "حارس الاسوار" در مه 2021 در شهرهای عرب نشین اتفاق افتاد.

این روزنامه در گزارشی نوشت که فروپاشی جبهه داخلی "اسرائیل" در زمان های اضطراری، به منزله فروپاشی ارتش و پلیس این رژیم است.

روزنامه مذکور تاکید کرد: "اسرائیل 75 میلیارد شیکل برای حمایت از جبهه داخلی تخصیص می دهد. این در حالی است که بودجه ای 20 میلیارد دلاری نیز به امنیت داخلی اختصاص داده شده است".

اما در ماه مه گذشته معضل واقعی رژیم صهیونیستی یعنی توان جبهه داخلی آن برای مقابله با وضعیت های اضطراری آشکار شد. منبع این وضعیت مرزهای جنوبی و شمالی اراضی اشغالی است و وظیفه جبهه داخلی در آنجا، توان تخلیه، تامین مایحتاج ضروری برای ساکنان و کافی بودن ظرفیت پناهگاه ها بخصوص در مناطق مشرف به نوار غزه یا لبنان است.

اما پس از قیامی که در مه 2021 در شهرهای عربی و مختلط مناطق اشغالی 48 به راه افتاد ، ماموریت دشوارتر شد و معادله پیچیده تر گشت. باید به این حادثه، انفجار نبرد در نوار غزه در کرانه غربی را هم اضافه کنیم.

در این زمان جبهه داخلی نیازمند عملیات تثبیت در چهار محور بود. اما رژیم صهیونیستی طی 15 سال گذشته موفق به تثبیت این جبهه حتی در دو محور هم نشده بود و حال، چگونه می خواست در 4 محور این کار را انجام دهد؟

روزنامه اسرائیلی مذکور، از نبود استراتژی مشخص برای حمایت از شهرک های هم مرز با لبنان یا نوار غزه سخن گفت. علاوه بر آن، یگان های مرزبانی که ستون فقرات جبهه داخلی رژیم صهیونیستی به شمار می روند، سالانه شاهد خروج هزار سرباز از این تشکیلات هستند. این امر باعث می شود که ارتش برخی اوقات ماموریت مرزبانی را بر عهده بگیرد و درواقع در کار جبهه داخلی مداخله کند که این مسئله نیز به ضعف ارتش در درگیری های احتمالی آینده منجر خواهد شد.

امروز معاون نظامی نخست وزیر رژیم صهیونیستی تلاش می کند نیروهای مرزبانی را بازسازی کند تا بتوانند با هرگونه قیام داخلی بخصوص در مناطق اشغالی 48، مقابله کنند.

آنچه شایان توجه است این است که با وجود تلاش های فراوان دولت های رژیم صهیونیستی از سال 2006 برای تحکیم جبهه داخلی، روزنامه معاریف وضعیت این جبهه را درحال فروپاشی توصیف کرده است.

اما با کنار هم گذاشتن فروپاشی این جبهه در مه سال گذشته که درپی تنش بوجود آمده در شهرهای عربی و مختلط مناطق اشغالی 48 اتفاق افتاد، می توان دریافت که تمام راهبردهای "اسرائیل" برای تقویت جبهه داخلی با اولین درگیری با فلسطینی ها فرو می ریزد و تمام نظریه های متعلق به تحکیم این جبهه را نفی می کند.

اکنون مسئله رژیم صهیونیستی این است که چگونه از درگیری های داخلی در جبهه داخلی جلوگیری کند، آن هم در شرایطی که ارتش وظیفه مرزبانی را بر عهده گرفته است!

پربیننده ترین خبرها