دودستگی آشکار در دو حزب عمده کُرد و تمامیت خواهی حزب بارزانی

دودستگی آشکار در دو حزب عمده کُرد و تمامیت خواهی حزب بارزانی
يکشنبه 26 دی 1400 - 10:55

یک رسانه عراقی به دودستگی شدیدی که در میان بیت کُردی وجود دارد و تلاش دو حزب عمده برای چنگ انداختن بر پست‌ها اشاره کرد.

العالم - عراق

روزنامه الصباح در گزارشی با عنوان «بیت کُردی منسجم نیست»، آورده است: برای اولین بار از سال 2007، تشکلات کُردی بدون توافق روشن به بغداد می‌روند.

رهبران دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق حتی به شدت نگران تحرکات همدیگر هستند که یکی دیگری را از صحنه به در کند و با دیگر گروه‌ها ائتلاف کند.

رایزنی‌ها تاکنون در داخل بیت کُردی به جایی نرسیده است. فهرست کوتاه اولیه نامزدهای پست ریاست جمهوری از دودستگی آشکار حکایت دارد.

در داخل یک حزب هم اتفاق نظر وجود ندارد، در حالی که رهبران اتحادیه میهنی از« برهم صالح» به عنوان تنها نامزد نام می‌برند، «لطیف رشید» یکی از رهبران این حزب نامزد ریاست جمهوری شده است.

از سوی دیگر «هوشیار زیباری» در حزب دموکرات کردستان عراق بر نامزدی خود برای ریاست جمهوری اصرار دارد.

الصباح نوشت: فهرست نامزدهای کُرد «رزکار محمد امین» قاضی معروف و نیز «خالد الشیخ صدیق» را هم در خود گنجانیده است.

منابع آگاه به الصباح گفتند که هیئتی به ریاست زیباری در بغداد درباره پست ریاست جمهوری و شکل مشارکت کردها در دولت آتی حضور خواهد یافت که این به شدت مخالفت اتحادیه میهنی را در پی داشته است که نگران به حاشیه رانده شدن در دولت آتی است.

«حاکم لطیف مصطفی» از رهبران جنبش التغییر(کوران)، گفت: تشکلات کُردی به شدت از دودستگی رنج می‌برند. جدال شدیدی میان دو حزب عمده برای پست ریاست جمهوری، معاون نخست وزیری عراق و استاندار کرکوک وجود دارد.

وی افزود: این دو حزب به شکل منسجم به بغداد نخواهند رفت و حزب دموکرات است که تصمیم گیرنده است زیرا احزاب رقیب آن در جایگاه ضعف قرار دارند.

مصطفی گفت: شراکت اتحادیه میهنی با دموکرات صوری است زیرا حزب دموکرات کردستان عراق حاکم اقلیم و صاحب پول و نفوذ است.

«محمد فاتح» تحلیلگر امور سیاسی اقلیم هم به شدت از عملکرد دو حزب عمده کُرد انتقاد کرد.

وی بیان کرد: این دو حزب برای رسیدن به مناصب در حال مسابقه با یکدیگر هستند و منافع مردم جایی نزد آنها ندارد و تنها دغدغه آنها این است که پست‌ها را تصاحب کنند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها