آشتی فلسطین و نزاع اراده‌ها در زمین الجزایر

آشتی فلسطین و نزاع اراده‌ها در زمین الجزایر
دوشنبه 27 دی 1400 - 11:12

گروه های فلسطینی برای گفت‌وگوهای آشتی، نشست‌هایی را در قاهره و دوحه گرفته تا مسکو، ریاض و اردوگاه الشاطی برگزار کرده‌اند؛ نشست‌هایی که اگر چه هدف آن پایان دادن به اختلافات بود، اما با وعده‌ها و مصافحه و عکس یادگاری و در بهترین حالت، با امضای اسنادی در میان تشویق به پایان رسیدند و در اجرای تعهدات به خانه اول بازگشته‌اند.

العالم- تحلیل روز

این بار دروازه یک پایتخت دیگر بر روی گروه‌های فتح و حماس باز می‌شود. عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهوری الجزایر همزمان با دیدارش با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ماه گذشته میلادی، اعلام کرد که کشورش از کنفرانس جامع گروه‌های فلسطینی برای پایان دادن به اختلافات استقبال می‌کند. در واقع، فتح و حماس از این دعوت استقبال و هیئت‌های‌شان را آماده اعزام کردند. حماس هیئتی را به ریاست خلیل الحیه و حسام بدران- اعضای دفتر سیاسی جنبش- اعزام کرد و هیئت جنبش فتح در این کنفرانس نیز مرکب از عزام الاحمد، محمد المدنی و دلال سلامه- اعضای کمیته مرکزی جنبش- است. در گفت‌وگوهای الجزایر 4 گروه فلسطینی دیگر نیز مشارکت دارند از جمله جهاد اسلامی، جبهه مردمی، جبهه دموکراسی و "القیاده العامه".

قرار است در گفت‌وگوهای الجزایر مقامات عالی‌رتبه این کشور با تمام گروه‌های فلسطینی به صورت جداگانه دیدار و دیدگاه‌های‌شان را درخصوص راهکارهای منتهی به آشتی بررسی کنند؛ سپس کنفرانس برگزار و طی آن آشتی فراگیر فلسطینی اعلام شود.

این ایده، در اصل، روزنه امید جدیدی را برای ملت فلسطین گشوده است به‌ ویژه اینکه الجزایر از جایگاه بالا و معتبری در میان فلسطینیان برخوردار است؛ زیرا که این کشور طی سالیان متمادی مواضع خود در حمایت از ملت فلسطین و قضیه سرزمین فلسطین را بارها مورد تأکید قرار داده است. اما قدر مسلم آن است که مشکل این دو جنبش( فتح و حماس) با تغییر میزبان حل و فصل نمی‌شود بلکه این دو نیاز دارند تصمیمی لازم‌الجرا درخصوص عملی شدن آشتی ملی بگیرند؛ هر چند که عمل به این تصمیم، در سایه شکاف های آشکار در برنامه‌های سیاسی فتح و حماس بسیار دشوار به نظر می‌شود.

با این حال، برخی ناظران هشدار می‌دهند که در دوره زمامداری محمود عباس، دستیابی به آشتی دشوار است؛ زیرا آنها معتقدند که در مرحله بعد از محمود عباس، قضیه فلسطین در هاله‌ای از ابهام و در معرض سناریوهای متعددی قرار خواهد گرفت. برخی نیز معتقدند که خودِ محمود عباس فرصت طلایی برای آشتی فلسینی را از طریق به تاخیر انداختن انتخابات پارلمانی و ریاستی سوزاند؛ احتمال داشت اگر این انتخابات در سال گذشته برگزار می‌شد، پرونده اختلافات را پایان می‌داد.

خلاصه آنکه، پرونده فلسطین در مرحله دشواری قرار دارد و ضرورت دارد گروه‌های سیاسی به اختلافات فی‌مابین پایان دهند به‌ویژه اینکه دولتی تندرو در فلسطین اشغالی به ریاست "نفتالی بنت" از طریق احداث شهرک‌ها رژیم آپارتاید را تقویت می‌کند، لذا ضرورت دارد گروه‌های فلسطینی به اختلافات پایان دهند و بر رویارویی با رژیم اشغالگر و سیاست‌های شهرک‌سازی استعماری و نیز مقابله با پیامدهای فاجعه‌بارِ تلاش‌ها برای ضربه زدن به قضیه فلسطین، تمرکز کنند.

در صورتی‌که در این مرحله از گفت‌وگوها، گروه‌های فلسطینی نتوانند اختلافات‌شان را کنار بگذارند در یک وضعیت سیاسی قرار خواهند گرفت که به جدایی کامل میان نوار غزه و کرانه باختری منتهی خواهد شد و این وضعیت، مطلوب صهیونیست‌ها است که همپیمانان سازشکارشان و نیز دوستان وفادارشان نیز از این وضعیت استقبال می‌کنند. در حالی‌که خطرات زیادی فراروی قضیه فلسطین قرار دارد موفقیت گفت‌وگوهای الجزایر یک ضروت است و طرف‌های فلسطینی نیز بایستی به این درک برسند.

پربیننده ترین خبرها