جاسوسی پلیس رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان جنجال‌آفرین شد

جاسوسی پلیس رژیم صهیونیستی از شهرک‌نشینان جنجال‌آفرین شد
چهارشنبه 29 دی 1400 - 16:54

پس از جنجال جهانی در خصوص جاسوس‌افزار صهیونیستی «پگاسوس»، رسوایی جدید پلیس رژیم صهیونیستی در جاسوسی از شهرک‌نشین‌های صهیونیست با این جاسوس‌افزار، جنجالی شده است.

العالم _ فلسطین اشغالی

پس از جنجال‌های فراوان درباره استفاده پلیس رژیم صهیونیستی از یک ابزار جاسوسی علیه شهرک‌نشین‌های صهیونیست، یکی از نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی گفت که پارلمان از پلیس اسرائیل در این خصوص توضیح خواسته است.

روزنامه اقتصادی «کالکالیست» روز گذشته (سه‌شنبه) به نقل از برخی منابع گزارش کرد که پلیس رژیم صهیونیستی از سال ۲۰۱۳، جاسوس‌افزار جنجالی «پگاسوس» شرکت صهیونیستی «ان اس او» را که هم‌اکنون در لیست سیاه دولت آمریکا قرار دارد، در اختیار داشته است.

در این گزارش آمده است که پلیس رژیم صهیونیستی از جاسوس‌افزار پگاسوس علیه اهداف خود از جمله رهبران مخالف استفاده کرده است و برخی اوقات استفاده از این جاسوس‌افزار بدون مجوز دادگاه بوده است.

رسوایی جدید جاسوس افزار صهیونیستی پگاسوس در حالی رونمایی شده است که پیش از این گزارش شده بود که برخی دولت‌های خارجی برای جاسوسی از فعالان حقوق بشر، خبرنگاران و سیاستمداران مورد نظر خود، از جاسوس افزار پگاسوس استفاده کرده‌اند.

«کوبی شابتای» کمسیر پلیس رژیم صهیونیستی در واکنش به گزارش کالکالیست گفت که پلیس اسرائیل به فناوری سایبری شخص ثالث دست یافته است اما از تأیید یا رد هرگونه استفاده از پگاسوس خودداری کرد.

او در بیانیه‌ای گفت: تمام این فعالیت‌های نظارتی «طبق قانون انجام می‌شود... به عنوان مثال، در مورد استماع مخفیانه، درخواستی به دادگاه ارائه می‌شود که موضوع را بررسی می‌کند».

وی همچنین گزارش روزنامه کالکالیست مبنی بر استفاده پلیس از نرم‌افزارهای جاسوسی علیه رهبران اعتراضات موسوم به «پرچم سیاه» در سال گذشته را که خواستار استعفای «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر وقت رژیم صهیونیستی بودند، رد کرد.

انتشار جدیدترین رسوایی پلیس رژیم صهیونیستی خشم زیادی را در بین طیف‌های گوناگون سیاسی تل‌آویو برانگیخته است و «کارینه الحرار» یکی از وزرای کابینه رژیم صهیونیستی گفته است که چنین جاسوسی چیزی است که نباید اجازه انجام آن در سرزمین اشغالی داده شود.

یووال اشتاینیتز قانونگذار مخالف رژیم صهیونیستی نیز گفت که نظارت بر شهروندان توسط مجریان قانون بدون نظارت قضایی نادرست است و اگر این ادعاها درست باشد، باید بررسی شود.

پس از فاش شدن رسوایی‌های گسترده شرکت صهیونیستی ان اس او که سازنده جاسوس افزار پگاسوس است، وزارت بازرگانی آمریکا آبان ماه، گروه ان اس او و یک شرکت جاسوس‌افزار دیگر را «بر اساس این تصمیم که این شرکت‌ها جاسوس‌افزار‌هایی را برای دولت‌های خارجی تولید و عرضه می‌کنند تا از این ابزار برای هدف قرار دادن شرورانه مقام های دولتی، خبرنگاران، تجار، فعالان، دانشگاهیان و کارکنان سفارتخانه‌ها استفاده کنند، در فهرست ممنوعه قرار داده است».

خبرگزاری رویترز چندی پیش گزارش کرد، نرم‌افزار شرکت ان اس او نه تنها قادر است که پیام‌ها، عکس‌ها و دیگر اطلاعات حساس رمز‌گذاری شده را از تلفن‌های آلوده شده به جاسوس افزار، ضبط کند بلکه این تلفن‌های هک‌ شده را به ابزارهای ضبط تبدیل می‌کند تا فرد هک شده تحت نظارت قرار گیرد.

این اولین بار نیست که رسوایی‌های جاسوس‌افزار صهیونیستی پگاسوس رونمایی می‌شود و علی‌رغم رسوایی‌های پی در پی این شرکت، مقام‌های صهیونیستی تلاش دارند تا مقام‌های آمریکایی را راضی کنند که از تنبیه شرکت ان اس او بپرهیزند.

اواسط ژوئیه امسال هفده سازمان رسانه‌ای گزارش داده بودند که از پگاسوس برای هک موفق ۳۷ گوشی‌ هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر فاش کرده بودند که این جاسوس‌افزار صهیونیستی به برخی از کشورها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چند شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

افشای رسوایی جاسوس‌افزار پگاسوس واکنش‌های بین‌المللی زیادی را به همراه داشت به طوری که «اگنس کالامار» دبیرکل عفو بین‌الملل هم در بیانیه‌ای اعلام کرد پروژه‌ پگاسوس نشان می‌دهد که چگونه جاسوس‌افزار شرکت ان‌اس‌ا، سلاح مطلوب دولت‌های سرکوبگر است و آن را ابزاری برای ترساندن رسانه‌های منتقد خواند.

پربیننده ترین خبرها