بلینکن: ایران خواهان تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است

بلینکن: ایران خواهان تضمین برای عدم خروج مجدد آمریکا از برجام است
چهارشنبه 29 دی 1400 - 22:26

وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد اکنون بهترین گزینه، بازگشت به تعهدات هسته‌ای برجام است اما اقدامات پیشین ترامپ، شرایط را دشوار کرده است.

العالم - امریکا

به گزارش العالم به نقل از کروکد مدیا، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد زمان گریز هسته‌ای ایران برای دستیابی به مواد لازم به منظور ساخت بمب هسته‌ای به «چند هفته» کاهش یافته است.

وی افزود یکی از موضوعاتی که ایران در مذاکرات وین درخواست کرده، تضمین از ایالات متحده برای عدم خروج دوباره از برجام است. او در عین حال ادعا کرد در نظام سیاسی آمریکا دولت نمی‌تواند چنین تضمین «سریع و سختی» بدهد.

بلینکن روز چهارشنبه در مصاحبه‌ تصویری با «کروکد مدیا» آمریکا گفت: جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده با قطعیت اعلام کرده است تا زمانی که در این سمت قرار دارد، به برجام متعهد خواهد بود اما نمی‌توان از طرف دولت‌های آینده آمریکا چنین تعهدی داد.

او با دفاع از سیاست‌های بایدن درباره احیای برجام گفت: این توافق باعث شده بود برنامه هسته‌ای ایران تحت کنترل، نظارت و محدودیت قرار گیرد تا اطمینان خاطر داشته باشیم. دولت قبلی (دونالد ترامپ) نیز اعلام کرده بود ایران به تعهدات برجامی خود پایبندی «خوبی» نشان داده است اما متاسفانه بعد از خروج آمریکا از برجام، ایران بهانه پیدا کرد تا از تعهدات برجامی خود عدول کرده و بسیاری از فعالیت‌های هسته‌ای خود را از سرگیرد.

بلینکن در ادامه تصریح کرد اکنون بهترین گزینه، بازگشت به تعهدات هسته‌ای برجام است؛ اما نباید از یاد برد که ایران طی این مدت در حال دستیابی به ظرفیت‌ها و دانش هسته‌ای بیشتری بوده و واقعیت این است که حتی اگر برجام احیا شود، هرگز منافع و مزیت‌های این توافق مانند قبل نخواهد بود.

به‌گفته وی، موضوع دیگر، افزایش چشمگیر ذخایر اورانیوم ایران است و کار بسیار سختی در پیش رو است. «منافع آمریکا و متحدانش ایجاب می‌کند که به توافق هسته‌ای بازگردیم، اما به نظرم تنها چند هفته برای احیای برجام زمان باقی مانده است».

پربیننده ترین خبرها