فراخوان برای تظاهرات امروز پنج شنبه در سودان

فراخوان برای تظاهرات امروز پنج شنبه در سودان
پنج‌شنبه 30 دی 1400 - 15:01

نیروهای سیاسی و فعالان سودانی امروز پنج شنبه خواستار برگزاری تظاهرات اعتراضی با شعار "وفاداری به شهدا" شدند.

العالم - آفریقا

این نخستین تظاهرات پس از تظاهرات روز دوشنبه گذشته است که 7 کشته و 167 مجروح برجای گذاشت و به گفته کمیته غیر دولتی پزشکان سودان 52 نفر با گلوله جنگی کشته یا مجروح شده بودند. حوادث تظاهرات روز دوشنبه عبد الفتاح البرهان را وادار به تشکیل کمیته حقیقت یاب کرد.

"شورای هماهنگی کمیته های مقاومت خرطوم شرق" با صدور بیانیه ای اعلام کرد: "ادامه فعالیت های انقلابی مسالمت آمیز مردمی ضامن واقعی براندازی نظام کودتا و متحدانش است".

در این بیانیه آمده است: "بر این اساس ما اعلام کی کنیم که روز پنج شنبه 20 ژانویه تظاهرات میلیونی برای عرض وفاداری به شهدا در خیابان ستین خرطوم برگزار می شود."

همچنین تأکید شده است که همه انقلابیون به مشارکت گسترده در این تظاهرات فراخوانده شده اند و اعلام وفاداری به شهدا جز با تکمیل راه انقلاب و ایجاد حکومت مدنی امکان پذیر نیست.

پیش از آن، "نیروهای اعلام آزادی و تغییر" (ائتلاف حاکم سابق) آمادگی خود را برای شرکت در این تظاهرات اعلام کرده بود.

همچنین 3 سازمان پزشکی غیر دولتی شامل "کمیته پزشکان سودان"، "سندیکای پزشکی قانونی سودان" و "کمیته مشاوران و متخصصان" از آزادگان جهان خواستند با ملت سودان اعلام همبستگی کرده و از دولت های خود بخواهند که نظام کودتا در سودان را برای کناره گیری تحت فشار سیاسی و اقتصادی قرار دهند.

این فراخوان ها در حالی صورت می گیرند که خرطوم به دعوت گروه های آزادی و تغییر در دومین روز پیاپی شاهد نافرمانی مدنی است.

پربیننده ترین خبرها