ریابکوف: روسیه از هیچکسی نمی‌ترسد، حتی آمریکا

ریابکوف: روسیه از هیچکسی نمی‌ترسد، حتی آمریکا
جمعه 1 بهمن 1400 - 16:14

معاون وزیر خارجه روسیه پیش از نشست وزرای خارجه روسیه و آمریکا در ژنو به منظور گفت‌وگو درباره تنش‌ها بر سر اوکراین، گفت مسکو از واشنگتن ترسی ندارد.

العالم - اروپا

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (جمعه) هنگام ورود برای نشستی با دیپلمات‌های آمریکایی در ژنو به منظور گفت‌وگو درباره افزایش تنش‌ها بر سر اوکراین، گفت روسیه از آمریکا ترسی ندارد.

ریابکوف در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» که پرسید آیا روسیه مرعوب اوکراین شده، پاسخ داد: ما از هیچ‌کس نمی‌ترسیم، حتی از آمریکا.

او این اظهارات را پیش از دیدار امروز «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در ژنو بیان کرد. ریابکوف همچنین گفت که واشنگتن قول داده در هفته آینده به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دیپلمات‌های ارشد روسیه و ایالات متحده هرگونه چشم‌اندازی برای حل و فصل اختلافاتشان درباره اوکراین در مذاکرات روز جمعه را کم دانستند، اما بلینکن ابراز امیدواری کرد که بتوانند تنش‌ها بر سر اوکراین را کاهش دهند.

لاوروف پیش از نشست با وجود این که به بلینکن گفت انتظار پیشرفت در مذاکرات را ندارد، افزود: پیشنهادات (ما) بسیار ملموس است و ما منتظر پاسخ‌های عینی هستیم.

بلینکن هم در اظهاراتی گفت: این یک لحظه حساس است. شما درست می‌گویید، ما انتظار نداریم امروز اختلافات خود را در اینجا حل کنیم. اما من امیدوارم و انتظار دارم که بتوانیم آزمایش کنیم که آیا مسیر دیپلماسی و گفت‌وگو باز است یا خیر. ما متعهد به پیمودن این مسیر و حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافاتمان هستیم و امیدوارم امروز این مسئله را آزمایش کنیم.

در روزهای اخیر روسیه با آمریکا و ناتو مذاکرات امنیتی برگزار کردند که موفقیت‌آمیز نبود. پیش از نشست‌های امنیتی مسکو و غرب، روسیه پیش‌نویس پیشنهادهای خود را ارائه کرد که شامل دو خواسته مرتبط با امنیت ملی این کشور بود–جلوگیری از گسترش بیشتر ناتو به سمت شرق اروپا و دورتر کردن تسلیحات این بلوک نظامی از مرز روسیه، که با مخالفت طرف غربی مواجه شد.

غرب و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. پیش‌تر، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به انتشار نقشه‌های ادعایی درباره طرح حمله احتمالی روسیه به اوکراین شدیداً واکنش نشان داد.

آنتونوف امروز (جمعه) طی بیانیه‌ای که در فیسبوک منتشر کرد، اتهام‌زنی‌های واشنگتن از طریق کمپین اطلاعات نادرست در مورد وضعیت اوکراین را بی اساس خواند.

این دیپلمات روس با بیان اینکه واشنگتن همچنان بر اساس ادعاهای خود در حال ساختن کوه از کاه است، اظهار داشت: [آمریکا] به رد حقایق عینی در مورد آنچه در حال رخ دادن است ادامه می‌دهد.

بر اساس این گزارش، آنتونوف تصریح کرد که چنین اقداماتی از سوی آمریکا در آستانه نشست وزرای خارجه دو کشور، تلاشی است تا بحث در مورد تضمین‌های امنیتی در اروپا را به تجاوز روسیه به اوکراین تقلیل دهد و زمینه را برای آن آماده کند.

پیش از این، نشریه «اکونومیست» در گزارشی طرح‌های ادعایی مختلفی از نقشه احتمالی روسیه برای حمله به اوکراین از جهات مختلف را بررسی کرد.

این در حالی است که مقامات مختلف روسیه قویاً این ادعاها را رد کرده‌اند اما در خصوص تداوم حملات توپخانه‌ای اوکراین به نواحی شرقی خودمختار روس زبان هشدار داده‌اند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها