العالم - زلال قرآن
رضای الهی وقتی حاصل می شود که عمل بنده منطبق بردستورات اوصورت پذیرد و شرط آن تقید قطعی به ایمان وعمل صالح است، وازآنجا که اوامرالهی بعضی در امر تکوین وبعضی دیگردرامرتشریع می باشند، لذا:
رضایت تکوینی خداوند =
به این است که، بنده به آنچه مشیت بالغه الهی قرارگرفته تسلیم بوده و به آن گردن نهد و به قضا و قَدَرالهی کاملاً راضی باشد تا خداوند هم از او راضی باشد.
رضایت تشریعی خداوند =
منظورازرضایت تشریعی خداوند این است که بنده تسلیم اوامرالهی بوده و بدقت به آنها عمل و از نواهی او بپرهیزد و تمام نیات، گفتار، افعال وهمه شئون زندگی خود را براحکام شرع مقدس منطبق نماید، دراین صورت است که خداوند ازاو راضی و اوهم ازخدا راضی خواهد بود، چنانکه درآیات 7 و8 سوره مبارکه بیّنه با بیان:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ . جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُخَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ»
ترجمه: (آنان که ایمان آوردند و نیکوکار شدند آنها به حقیقت بهترین اهل عالمند. پاداش آنها نزد خدایشان باغهای بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جاری است و در آن بهشت ابد جاودان متنعّمند، خدا از آنها خشنودوآنها هم ازخدا خشنودند. این بهشت مخصوص کسی است که ازخدا بترسد (و به طاعت او پردازد).
به آن تصریح گردیده است.