زلال قرآن (200)؛

رضای الهی چگونه حاصل می شود؟

رضای الهی چگونه حاصل می شود؟
جمعه 1 بهمن 1400 - 16:30

العالم - زلال قرآن

رضای الهی وقتی حاصل می شود که عمل بنده منطبق بردستورات اوصورت پذیرد و شرط آن تقید قطعی به ایمان وعمل صالح است، وازآنجا که اوامرالهی بعضی در امر تکوین وبعضی دیگردرامرتشریع می باشند، لذا:

رضایت تکوینی خداوند =

به این است که، بنده به آنچه مشیت بالغه الهی قرارگرفته تسلیم بوده و به آن گردن نهد و به قضا و قَدَرالهی کاملاً راضی باشد تا خداوند هم از او راضی باشد.
رضایت تشریعی خداوند =
منظورازرضایت تشریعی خداوند این است که بنده تسلیم اوامرالهی بوده و بدقت به آنها عمل و از نواهی او بپرهیزد و تمام نیات، گفتار، افعال وهمه شئون زندگی خود را براحکام شرع مقدس منطبق نماید، دراین صورت است که خداوند ازاو راضی و اوهم ازخدا راضی خواهد بود، چنانکه درآیات 7 و8 سوره مبارکه بیّنه با بیان:
«إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ أُولَـٰئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ . جَزَاؤُهُمْ عِندَ رَبِّهِمْ جَنَّاتُ عَدْنٍ تَجْرِي مِن تَحْتِهَا الْأَنْهَارُخَالِدِينَ فِيهَا أَبَدًا رَّضِيَ اللَّـهُ عَنْهُمْ وَرَضُوا عَنْهُ ذَٰلِكَ لِمَنْ خَشِيَ رَبَّهُ»
ترجمه: (آنان که ایمان آوردند و نیکوکار شدند آنها به حقیقت بهترین اهل عالمند. پاداش آنها نزد خدایشان باغهای بهشت عدن است که نهرها زیر درختانش جاری است و در آن بهشت ابد جاودان متنعّمند، خدا از آنها خشنودوآنها هم ازخدا خشنودند. این بهشت مخصوص کسی است که ازخدا بترسد (و به طاعت او پردازد).
به آن تصریح گردیده است.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها