هشدار روسیه به آمریکا درباره خودداری از ارایه ضمانت های امنیتی

هشدار روسیه به آمریکا درباره خودداری از ارایه ضمانت های امنیتی
شنبه 2 بهمن 1400 - 10:03

معاون وزیر امور خارجه روسیه به آمریکا هشدار داد در صورتی که پاسخ واشنگتن به پیشنهادات در مورد ضمانت های امنیتی روسیه غیرقابل قبول باشد، کشورش تصمیمات سیاسی بسیار جدی خواهد گرفت.

العالم ـ اروپا

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، روز شنبه در گفت و گو با شبکه روسیه ۲۴ گفت، روسیه تا زمانی که پاسخ رسمی آمریکا و ناتو در مورد پیشنهادات امنیتی روسیه اعلام نشده ، مایل نیست درباره اقدامات احتمالی مسکو سخن بگوید.

وی ادامه داد: روسیه مجبور خواهد شد در صورت ناامید کننده بودن پاسخ به پیشنهادات امنیتی خود، تصمیمات سیاسی بسیار جدی بگیرد .
ریابکوف یادآوری کرد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به طرف مقابل در این مورد هشدار داده است.

وی در همین حال تصریح کرد که نقش دیپلماسی در این عرصه نقش مرکزی است و روسیه خواهان آغاز مناقشه نیست و هیچ کشوری را تهدید نمی کند و قصد تهاجم به کشورهای دیگر را ندارد.
۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ (۲۶ آذر)، وزارت امور خارجه روسیه پیش نویس توافقنامه ای بین مسکو و واشنگتن در زمینه ضمانت های امنیتی و تمهیداتی برای تضمین امنیت روسیه و کشورهای عضو ناتو را منتشر کرد.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه در ژنو با انتونی بلینکن همتای آمریکایی خود دیدار کرد و مساله ارائه ضمانت های امنیتی به روسیه، محور مذاکرات دو طرف را تشکیل می داد.

لاوروف پس از این دیدار به خبرنگاران گفت که آنتونی بلینکن وعده داد هفته آینده پاسخ مکتوب آمریکا به پیشنهادات امنیتی روسیه ارائه شود.

رایزنی ها بین روسیه و آمریکا در مورد این مساله ۱۰ ژانویه (۲۰ دی) در ژنو انجام شد. همچنین جلسه شورای ناتو – روسیه ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) در بروکسل برگزار شد و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا که در جریان آن این طرح های پیشنهادی مورد گفت و گو قرار گرفت، ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) در وین تشکیل شد.

به گزارش ایرنا، روسیه اواخر دسامبر سال ۲۰۲۱ نامه هایی را که حاوی پیشنهادات این کشور برای ارائه ضمانت های حقوقی- امنیتی درمورد اقدامات ناتو و گسترش این پیمان و استقرار زیر ساخت ها و تسلیحات آن در مناطق مجاور مرزهای روسیه بود به آمریکا و ناتو ارائه کرد.

روابط روسیه و آمریکا و ناتو در هفته های اخیر پرتنش شده و مسکو هشدار داده است که در صورت استقرار تسلیحات ناتو در نزدیکی مرزهای خود و عضویت اوکراین و گرجستان در این پیمان به این اقدامات پاسخ نظامی خواهد داد.

پربیننده ترین خبرها