بنیاد صهیونیستی: اولویت بن سلمان در صورت پادشاهی رابطه با اسرائیل است

بنیاد صهیونیستی: اولویت بن سلمان در صورت پادشاهی رابطه با اسرائیل است
شنبه 2 بهمن 1400 - 15:34

یک بنیاد لابی‌گر صهیونیستی در آمریکا در وبسایت خود نوشت که ولی‌عهد سعودی در صورت رسیدن به تخت پادشاهی، اولویت خود را عادی‌سازی روابط با تل آویو خواهد گذاشت.

العالم ـ عربستان سعودی

بنیاد یهودی امور امنیت ملی (JINSA ) که یک بنیاد لابی‌گر برای منافع رژیم صهیونیستی در آمریکا به شمار می‌رود، اولویت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی را سازش با رژیم تل آویو به محض نشستن روی تخت پادشاهی عنوان کرد.

این بنیاد در مقاله‌ای در وبسایت خود نوشت که در خصوص رابطه ریاض و تل آویو این محمد بن سلمان است که در عربستان تصمیم خواهد گرفت. در این مقاله آمده است: «او به تحقیر مقامات فلسطینی معروف است. بن سلمان تاکنون نشانه‌های مثبتی را برای اسرائیل ارسال کرده و گام‌های روشنی برای تسهیل روند عادی‌سازی روابط با تل آویو برداشته است که یکی از این گام‌ها بازکردن حریم هوایی عربستان سعودی به روی پروازهای بین اسرائیل، امارات و بحرین است.»

در این گزارش همچنین به دیدارهای محرمانه میان ولی‌عهد سعودی با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی اشاره شده است که یکی از آن‌ها چند ماه پیش در شهر نئوم در شمال غرب عربستان برگزار شد.

بنیاد جینسا در ادامه به پتانسیل‌های همکاری نظامی و تسلیحاتی میان رژیم صهیونیستی و سعودی پرداخت و نوشت که عربستان، بیش از همه کشورها در معرض حملات پهپادی قرار دارد و آمریکا می‌تواند سامانه‌های اسرائیلی را وارد عربستان کرده و این موضوع می‌تواند گام بزرگی در راه سازش میان ریاض و تل آویو باشد.

طبق این مقاله، عادی‌سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی به میزان اعتماد بن سلمان به واشنگتن و میزان حمایت آمریکا از سعودی‌ها در برابر حملات گروههای همسو با ایران بستگی دارد و بر طرف کردن ضعف سیستم پدافندی عربستان با استفاده از سامانه‌های رژیم صهیوینستی یکی از اقدامات راهبردی آمریکا برای زمینه‌‌سازی جهت سازش میان تل آویو و ریاض خواهد بود.

در این راستا شبکه فاکس نیوز، چندی پیش گفت که نمایندگانی از حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در مجلس نمایندگان و سنا، عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را یک رویداد مهم در راستای امنیت ملی آمریکا دانسته‌اند.

نشریه اکونومیست آمریکا نیز نوشته است که بن سلمان در‌های عربستان را به روی گردشگران اسرائیلی باز کرده و از آن‌ها استقبال می‌کند و اکنون می‌توان کسانی را در نمایشگاهها و مراسمات مختلف در عربستان دید که به عبری سخن می‌گویند.

دو ماه پیش بود که رسانه‌ها از سفر ۱۵ شخصیت یهودی جمهوری‌خواه از آمریکا به عربستان در ماه ژوئن ۲۰۲۱ خبر دادند که مأموریت آن‌ها تلاش برای سازش میان ریاض و تل آویو بود.

روزنامه اقتصادی Globes چاپ سرزمین اشغالی نیز در آبان ماه نوشت که دولت عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی در ماههای گذشته با واسطه‌گری امارات و بحرین چند توافق تجاری امضاء کرده‌اند.

این روزنامه نوشت که رژیم تل آویو و عربستان سعودی گفت‌و‌گوهای موفقی تاکنون در خصوص برقراری روابط دیپلماتیک علی رغم موضع ریاض در خصوص حل و فصل مسأله فلسطین برقرار کرده‌اند.

به گزارش فارس، بنابر گفته منابع صهیونیستی باز شدن درهای بازار عربستان به روی کالاهای ساخت رژیم صهیونیستی اهمیت بالایی برای شرکت‌ها و صادرکنندگان اسرائیلی دارد. روزنامه گلوبز، بازار مصرف عربستان با ۳۳ میلیون جمعیت را بسیار عالی و دارای فرصت‌های زیاد توصیف کرد.

همزمان مقدمات افتتاح اولین کنیسه یهودیان در شهر ریاض نیز در حال انجام است و در این مکان به عنوان مرکز یهودیان عربستان، تمامی مراسمات و آیین‌های یهودی انجام خواهد گرفت.

وبسایت عبری‌زبان واللا نیز اخیرا نوشته بود که «جک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در ۲۷ سپتامبر گذشته در دیدار با «محمد بن سلمان» در ریاض در خصوص عادی‌سازی روابط میان ریاض و تل آویو با وی گفت‌و‌گو کرده بود. به نوشته این وبگاه، ولی عهد سعودی هرچند امکان این امر را رد نکرده، اما گفته است که این موضوع نیاز به زمان دارد.

پربیننده ترین خبرها