مسکو: آمریکا و ناتو کارزاری مسموم علیه روسیه به راه انداخته‌اند

مسکو: آمریکا و ناتو کارزاری مسموم علیه روسیه به راه انداخته‌اند
شنبه 2 بهمن 1400 - 19:32

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا و ناتو به جای آماده کردن پاسخ به پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین‌های امنیتی، یک کارزار مسموم با اتهامات نادرست را علیه مسکو آغاز کردند.

العالم - اروپا
وزارت امور خارجه روسیه امروز (شنبه) اعلام کرد کاخ سفید و متحدان غربی آن به جای مکث و تمرکز بر پاسخی ملموس به سوالات مطرح شده در اسناد روسیه، یک کارزار تبلیغاتی بسیار مسموم علیه این کشور به راه انداختند و آن را "متجاوز"، "مخالف اروپای متمدن" و "تهدیدی برای ثبات بین‌المللی" معرفی کردند.

وزارت امور خارجه روسیه افزود از ۱۵ دسامبر ۲۰۲۱، زمانی که روسیه پیش‌نویس معاهده تضمین‌های امنیتی را به آمریکا تحویل داد، مسکو شاهد تلاش‌های آشکاری برای طولانی کردن بحث درباره ابتکارات روسیه بوده است.

این بیانیه پس از گفت‌وگوهای روسیه با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اوایل ماه جاری در مورد پیشنهادات امنیتی ارائه شده توسط مسکو به منظور جلوگیری از تشدید تنش با ناتو منتشر شده است. پیش‌نویس توافق‌نامه‌ها محدودیت‌هایی را برای استقرار نیروها، هواپیماها و کشتی‌های جنگی تعیین می‌کند، استقرار موشک‌ها را برای هر دو طرف محدود می‌کند و همچنین پیشنهاد می‌کند که ناتو گسترش خود را در نزدیکی خاک روسیه متوقف کند. با این حال، این بلوک نظامی با بیان اینکه سیاست «درهای باز» خود را رها نخواهد کرد، به این پیشنهادات پاسخ داده است.

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار دیروز (جمعه) خود با وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری از غرب خواست دست از فریبکاری درباره اقدامات اوکراین بردارد.

دیپلمات ارشد روسیه اضافه کرد که شرکای غربی همچنان از پاسخ دادن به این سوال که واقعا فکر می‌کنند چه اتفاقی در سال ۲۰۱۴ در اوکراین افتاد، طفره می‌روند. وی ادامه داد که غربی‌ها ترجیح می‌دهند تا بگویند نقطه آغاز تراژدی در اوکراین از تحولات در کریمه شروع شده است اما روسیه تاکید دارد توافق صلحی که میان «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور وقت اوکراین و مخالفان با حضور آلمان، فرانسه و لهستان به عنوان ضامن امضا شده، زیر پاگذاشته شده است.

لاوروف گفت: مخالفان عهد خود را شکسته و بلافاصله به بیان جملات روس‌هراسانه پرداخته و خواستار اخراج روس تبارها از کریمه شدند. سپس، شبه‌نظامیان خود را به کریمه فرستاده و پس از آن بود که شهروندان کریمه همه‌پرسی را سازمان‌دهی کردند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه هم در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه آمریکایی «سی‌بی‌اس نیوز» که پرسید آیا روسیه مرعوب اوکراین شده، پاسخ داد: ما از هیچ‌کس نمی‌ترسیم، حتی از آمریکا. ریابکوف همچنین گفت که واشنگتن قول داده در هفته آینده به پیشنهادات مسکو درباره تضمین امنیتی پاسخ دهد.

غرب و کی‌یف اخیراً ادعاهایی را درباره حمله احتمالی روسیه به اوکراین منتشر کرده‌اند. پیش‌تر، «آناتولی آنتونوف» سفیر روسیه در آمریکا به انتشار نقشه‌های ادعایی درباره طرح حمله احتمالی روسیه به اوکراین شدیداً واکنش نشان داد.

آنتونوف اتهام‌زنی‌های واشنگتن از طریق کارزار اطلاعات نادرست در مورد وضعیت اوکراین را بی‌اساس خواند. این دیپلمات روس با بیان اینکه واشنگتن همچنان بر اساس ادعاهای خود در حال ساختن کوه از کاه است، اظهار داشت: [آمریکا] به رد حقایق عینی در مورد آنچه در حال رخ دادن است ادامه می‌دهد.

پیش از این، نشریه «اکونومیست» در گزارشی طرح‌های ادعایی مختلفی از نقشه احتمالی روسیه برای حمله به اوکراین از جهات مختلف را بررسی کرد.

این در حالی است که مقامات مختلف روسیه قویاً این ادعاها را رد کرده‌اند اما در خصوص تداوم حملات توپخانه‌ای اوکراین به نواحی شرقی خودمختار روس زبان هشدار داده‌اند.

فارس

پربیننده ترین خبرها