نقش آمریکا در حوادث زندان الصناعه حسکه چیست؟

نقش آمریکا در حوادث زندان الصناعه حسکه چیست؟
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 14:55

طی سناریویی عجیب، گروه های داعشی در یک چشم به هم زدن وارد زندان الصناعه در محله غویران در حسکه شدند و طی ساعاتی اندک، محله های مجاور آن به اتاق عملیات داعش و منطقه درگیری این سازمان تروریستی تبدیل شد.

العالم-تحلیل روز

گفتنی است که نیروهای آمریکایی هنگام یورش داعش به منطقه هیچ حرکتی برای حمایت از آنها نکردند. تنها سه ساعت بعد، هلی‌کوپتری آمریکایی در آسمان منطقه به پرواز درآمد و هیچ گونه مداخله نظامی صورت نداد.

با دقت در حوادث حسکه این سوال پیش می آید که چگونه این افراد از بادیه سوریه که داعش در آن حضور دارد به حسکه آمدند؟ چه ارتباطی بین انفجارهایی که برای قاچاق پنج هزار داعشی صورت گرفت و حملات دیالی وجود دارد؟

روشن است که عامل اصلی همه اینها آمریکا و سازمان اطلاعات آن است که چند هدف دارد. یکی از آنها توجیه حضور خود به بهانه مبارزه با داعش است که از این طریق، نیروهای خود را در سوریه ابقا نموده و از قسد حمایت کند.

دوم اینکه جمعیت شناسی مناطق غویران و حومه آن را تغییر داده و علاوه بر آن، حضور خود در راه های خشکی غرب آسیا به عنوان تهدیدی دائمی، تثبیت کند.

پس از پیروزی ارتش سوریه بر داعش در شهرهای بزرگ، آمریکا حضور خود در سوریه را بیهوده یافت.

به همین دلیل محور شر که در رسیدن به اهدافش با مانع روبرو شده بود وابستگی اش به آمریکا را کاهش داد، داعش را در بادیه سوریه احیا کرد و پایگاه التنف و الشدادی را به مرکز صدور عناصر داعش تبدیل نمود و خارج کردن تروریست های داعش از زندان ها را هم در دستور کار خود قرار داد.

درواقع حمله اخیر داعش ضعف نظامی و اطلاعاتی آمریکا را نشان می دهد که توان کنترل زندان ها و اردوگاه های زندانیان داعش را نیز ندارد. از سوی دیگر این سوال به ذهن متبادر می شود که چگونه این گروه ها به محیط زندان رسیدند؟

نکته عجیب، توانایی شگرف سوء استفاده آمریکا و قسد از شرایط موجود است تا با یک تیر دو نشان بزنند: نخست اینکه به بهانه مبارزه با داعش، نیروهای آمریکایی بیشتری را برای حمایت از قسد وارد منطقه کنند و دوم اینکه داعشی ها را به عراق قاچاق کنند. به همین دلیل است که قسد حاضر نیست بازداشت شدگان داعشی را برای محاکمه به دولت سوریه تحویل دهد یا آنها را به کشورهای متبوع خود بازگرداند.

نکته دیگر این است که مهاجرت دادن 4000 خانوار از منطقه غویران و حومه آن برای چه بود؟ آیا نمی توانیم آن را تلاش آمریکا برای پاکسازی نژادی و سوء استفاده از حادثه مذکور برای تغییر جمعیت شناسی شهر بدانیم؟

ماهیت حادثه زندان ثانویه این است که شکست پروژه آمریکا در منطقه، واشنگتن را بر آن داشته تا برای تغییر وضعیت جنگ در سوریه و بازآرایی میدان تلاش کند، و شکی نیست که در این پروژه نیست شکست خواهد خورد.

پربیننده ترین خبرها