هلال‌احمر ایران برای انتقال تجربیات آموزشی و مدیریتی به عراق آماده است

هلال‌احمر ایران برای انتقال تجربیات آموزشی و مدیریتی به عراق آماده است
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 16:56

رئیس جمعیت هلال‌احمر گفت: امروز سیاست دولت ایران همکاری چندجانبه با همسایگان است که مشخصا کشور عراق بواسطه پیوندهای زیادی که میان دو ملت وجود دارد، در اولویت این سیاست قرار می گیرد.

العالم - ایران

پیرحسین کولیوند به همراه معاونان خود در امور بین‌الملل و بهداشت و درمان این جمعیت و همچنین رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت هلال‌احمر، پیش از ظهر امروز با رئیس جمعیت هلال‌احمر عراق دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار به آیه مبارکه «و تعاونوا علی البر والتقوی» اشاره و ابراز امیدواری کرد که با توسعه و گسترش همکاری میان هلال‌احمر دو کشور، نیازمندان بیشتری از خدمات هلال‌احمر در حوادث و بحران‌های منطقه بهره‌مند شوند.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ایران با تاکید بر تاثیر همکاری دوجانبه در رفع مشکلات موجود، افزود: کشور ایران در دو سال اخیر با مشکلات و حوادث فراوانی روبرو بود که این حوادث از وقوع سیل از شمال کشور تا جنوب ایران شروع شد و پس از آن، شیوع بیماری کرونا، مشکلات فراوانی برای مردم به وجود آورد.

کولیوند با اشاره به اینکه در ابتدای شیوع کرونا، با کمبود شدید ماسک مواجه بودیم، تاکید کرد: با همت مردم و جوانان موفق شدیم در مدت کوتاهی نه‌تنها به تولید ماسک بلکه به مرحله صادرات ماسک به دیگر کشورها هم برسیم. همچنین در طول دوره شیوع بیماری، علی‌رغم تعداد زیاد بیماران در ایران و تحریم‌های ظالمانه که اجازه خرید دارو و تجهیزات درمانی لازم را به ما نمی‌داد، هیچ بیماری پشت در بیمارستان‌ها نماند.

وی به اجرای طرح شهید سلیمانی با کمک جوانان و داوطلبان و سایر اقشار کشور نیز اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح برای مقابله با بیماری کرونا در سه محور آغاز شد. محور اول؛ غربالگری و شناسایی بیماران، دوم؛ محور حمایتی که امکانات و بسته‌های غذایی و بهداشتی و درمانی میان نیازمندان توزیع می‌شد و محور سوم هم نظارتی بود که دستورالعمل‌های بهداشتی در اماکن اداری و تجاری و ...رعایت شود. اجرای طرح شهید سلیمانی؛ میزان ابتلا به کرونا و مرگ و میر ناشی از بیماری را ظرف مدت یک ماه به شدت کاهش داد.

رئیس جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: در این دوران، علی‌رغم اینکه تحت فشار تحریم‌های سخت و ظالمانه‌ بوده و با موج‌های حمله‌ای و پیک‌های سخت بیماری کرونا مواجه بودیم؛ تولید واکسن، تجهیزات و ملزومات درمانی و ورود واکسن را به‌طور همزمان در دستور کار قرار دادیم تا جایی که امروز، حدود ۱۳۰ میلیون دز واکسن در ایران تزریق شده است. همچنین ماهانه ۳۰ میلیون واکسن با پلتفرم‌های متفاوت در داخل کشور تولید می شود که تولیدات ایران در این زمینه با بسیاری کشورها قابل رقابت است.

کولیوند به راه‌اندازی خانه‌های هلال در ایران به‌عنوان تجربه‌ای گرانبها و قابل انتقال و اشتراک‌گذاری با هلال‌احمر عراق نیز اشاره کرد و گفت: این خانه‌ها که در دورافتاده‌ترین محلات ایران نیز راه اندازی شده، شکل جدیدتری از خانه‌های بهداشت است که هم در آسیب‌زدایی اجتماعی و هم در مباحث آموزش و امدادونجات در حوادث و بلایا برای افراد نیازمند بسیار تاثیرگذار است.

وی گفت: جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران در روزهای اخیر با مشکلات زیادی مواجه بود و تمامی ظرفیت خود را معطوف به این کرد تا کم ترین مشکل برای مردم ایجاد شود که با تلاش های نیروهای هلال احمر این امر محقق شد و موجب رضایتمندی مردم شد. هلال احمر در این زمینه توانست از خانه های هلال بهره گیری کند و امدادرسانی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

وی افزود: امروز سیاست دولت ایران همکاری چندجانبه با همسایگان است که مشخصا کشور عراق بواسطه پیوندهای زیادی که میان دو ملت وجود دارد، در اولویت این سیاست قرار می گیرد. بر این اساس علاقمند هستیم تا همکاری خود را با هلال احمر عراق چندین برابر کنیم و بواسطه هم افزایی مشکلات همدیگر را حل کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: راه اندازی بیمارستان هلال احمر در نجف می تواند موجبات همکاری بیشتر شود. بیمارستان نجف در خدمت مردم عراق و زائرین است و با تدابیری که اندیشیده می شود عمل های جراحی و روش های درمانی منحصربفرد در این بیمارستان ارائه می شود.

کولیوند ادامه داد: در ایام اربعین، سوگواری ها و میلاد ائمه که عراق میزبان زائرین زیادی است، تجهیزات مناسب را به بیمارستان ارسال می کنیم تا در خدمت مردم ایران و عراق باشیم و خدمات درمانی را به خوبی در اختیار مردم قرار دهیم. هلال احمر جمعیتی مردمی است و در اختیار تمام اقشاری است که به آن نیاز دارند.

افق روشن همکاری‌های دوجانبه براساس تفاهم‌نامه جدید

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور عراق هم در این دیدار با تاکید بر ضرورت گسترش همکاری‌های برجسته میان دو جمعیت ملی، ابراز امیدواری کرد که آینده روشنی از طریق این تفاهم‌نامه و همکاری‌های مشترک در انتظار دو جمعیت ملی باشد و پروژه‌های مشترکی در داخل و خارج عراق برای ارائه خدمات به نیازمندان و آسیب‌دیدگان از بحران‌ها و چالش‌های موجود انجام شود.

یاسین احمد عباس افزود: خدمات مشترک و دائم دو جمعیت ملی در راستای حمایت از زائران عتبات عالیات بخصوص در مناسبات پرجمعیت مثل اربعین حسینی و زیارت‌هایی که با استقبال و حضور میلیونی زائران مواجه می‌شود؛ برجسته و در جهان بی نظیر است.

وی خدمات هلال احمر ایران را در دوره همه‌گیری کرونا و سطح عالی خدمات داوطلبان هلال‌احمر ایران به شهروندان نیازمند را قابل تقدیر دانست و تاکید کرد: هلال‌احمر عراق این فعالیت‌ها را با اهتمام ویژه دنبال می‌کرد و برجسته بودن و ویژه بودن خدمات هلال‌احمر ایران به عنوان یک جمعیت ملی برادر که در سطح جهان بی‌نظیر است، برای ما از اهمیت خاصی برخوردار بود.

رئیس جمعیت هلال‌احمر کشور عراق ابراز امیدواری کرد که همکاری دو جمعیت ملی برای اعزام بیماران به ایران جهت بهره‌مندی از خدمات درمانی با پایان پاندمی کرونا، به روال گذشته بازگردد و دوره فعلی مدیریتی در هلال‌احمر ایران، دوره شکوفایی هرچه بیشتر فعالیت‌های این جمعیت باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها