درخواست وزارت برق عراق از وزارت دارایی این کشور: بدهی ایران را پرداخت کنید

درخواست وزارت برق عراق از وزارت دارایی این کشور: بدهی ایران را پرداخت کنید
دوشنبه 4 بهمن 1400 - 20:22

سخنگوی وزارت برق عراق به دنبال بحران کمبود برق و گاز در شرایطی که دمای بیشتر استان های این کشور  به زیر صفر درجه سانتیگراد رسیده است؛ از وزارت دارایی خواست تا بدهی های کشورشان به ایران بابت واردات گاز را بپردازد.

العالم ـ عراق

پایگاه اطلاع رسای «صوت العراق» (صدای عراق) روز دوشنبه با انتشار گزارشی به بازگشت بحران کمبود برق و گاز به استان‌های این کشور اشاره کرده و نوشته، بحران برق در زمان حساسی که دمای هوا در بیشتر استان‌های عراق به زیر صفر درجه سانتیگراد رسیده، به صحنه بازگشته است.

در همین حال وزارت برق عراق دلیل بازگشت این بحران را خاموش شدن خطوط انتقال انرژی برق دانسته و گفته است که این عامل باعث از دست دادن یک هزار و ۱۰۰ مگاوات انرژی برق عراق شده است.

سال‌هاست که عراق برای واردات یک هزار و ۲۰۰ مگاوات برق و همچنین گاز برای تغذیه نیروگاه‌های برق محلی تنها به ایران متکی بوده است.

در عین حال متخصصان امور اقتصادی عراق معتقدند که می‌توان بسیاری از نیروگاههای ترکیبی را به عنوان جایگزین موقت گاز ایران احیا کرد.

این گزارش با اشاره به اینکه عراق ۱۹ تا ۲۱ هزار مگاوات انرژی برق تولید می‌کند، در حالی که نیاز واقعی آن بیش از ۳۰ هزار مگاوات است به نقل از سخنگوی وزارت برق این کشور آمده است که متوقف شدن چهار خط تامین برق از ایران به میزان یک هزار و ۱۰۰ مگاوات و همچنین کاهش عرضه گاز ملی به میزان ۵۰ درصد به دلیل شرایط بد آب و هوایی منجر به کاهش عرضه ساعت برق در استان‌های عراق شده است.

احمد العبادی خاطرنشان کرد: عرضه گاز ایران نیز از ۵۰ میلیون مترمکعب در روز به تنها هشت میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب کاهش یافته است و مجموعه این پیامدها باعث توقف بسیاری از واحدهای تولیدی در نیروگاه‌ها شده است که تاثیرات منفی بر ساعات عرضه برق دارد.

به گزارش ایرنا، پیش تر خبری به نقل از سخنگوی وزارت برق عراق با منتشر شد که دولت این کشور با ایران بر سر تعهدهای خود درباره پرداخت همه بدهی‌های مربوط به واردات گاز و برق از ایران به توافق رسیده و آماده پرداخت بدهی‌های خود است.

جمهوری اسلامی ایران از چند ماه پیش به علت نیاز داخلی صادرات گاز خود به عراق را از ۵۰ میلیون متر مکعب در روز به ۸ میلیون متر مکعب کاهش داده است.

بنا بر اعلام مسئولان، بدهی‌های دولت عراق به ایران بابت انرژی حدود ۷ میلیارد دلار است؛ منابع عراقی خبر دادند که دولت عراق تنها در ماه گذشته میلادی بیش از ۷ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت داشته است.

پربیننده ترین خبرها