استقرار نیروهای روسیه در لاذقیه و گشت زنی در مرزهای جولان، چرا؟

استقرار نیروهای روسیه در لاذقیه و گشت زنی در مرزهای جولان، چرا؟
چهارشنبه 6 بهمن 1400 - 13:05

اقدامات اخیر روسیه در سوریه مبنی بر راه اندازی گشت های مشترک هوایی با سوریه در مرزهای جولان اشغالی و همچنین ارسال نیروهای پلیس نظامی به بندر لاذقیه، تل آویو را به این گمان سوق داده که شاید مسکو تصمیم دارد به تجاوزهای اسرائیلی به سوریه پایان دهد که بعید نیست این اقدامات، درپی هشدارهای سوریه و ایران صورت گرفته باشد.

العالم- سوریه

دو روز گذشته رویترز به نقل از خبرگزاری اینترفکس خبر داد، جنگنده‌های نظامی روسیه و سوریه به صورت مشترک در حریم هوایی مرزهای سوریه گشت‌زنی کردند.

وزارت دفاع روسیه همچنین خبر داد، مسکو و دمشق قصد دارند این گشت‌زنی‌های مشترک را به صورت مرتب انجام دهند. رویترز در گزارش خود درباره این گشت زنی مشترک نوشت که مسیر پروازی جنگنده‌های روسیه و سوریه شامل بلندی‌های اشغالی جولان هم شده است.

ماه گذشته رژیم صهیونیستی بندر لاذقیه را مورد هدف قرار داده بود که تبعات آن هنوز پا برجاست. دولت سوریه از نادیده گرفته شدن این حمله توسط روسیه که اشراف مستقیم به این بندر حیاتی دارد، ابراز نارضایتی کرد.

در مسکو نیز این حادثه واکنش هایی به همراه داشت. برخی از رسانه های نزدیک به حکومت، نیروهای روسیه در سوریه را از مقابله با حملات رژیم صهیونیستی معاف دانستند، برخی از روزنامه ها نیز اشاره کردند که رژیم صهیونیستی توافق غیر علنی با روسیه درخصوص "مکانیسم هماهنگی" در حریم هوایی سوریه را نقض کرده است که قرار بود پیش از هر اقدامی در این باره، روسیه را در جریان بگذارد.

در همین چارچوب، ایران و سوریه نارضایتی خود را از ادامه حملات رژیم صهیونیستی به سوریه اعلام کردند و به صورت غیر مستقیم اشاره کردند که اگر این حملات مهار نشود، ناچارند به آن پاسخ دهند.

از این رو می توان دریافت که چرا نیروهای متمرکز روسیه در پایگاه حمیمیم در نزدیکی بندر لاذقیه، چند روز پیش نیروهای پلیس نظامی خود را به صورت دائمی در بندر مستقر کرده اند. معنای گشت زنی های مشترک روسیه و سوریه در طول مرزهای جولان نیز قابل درک است و به این دو، باید سفر اخیر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به مسکو را نیز افزود.

از سوی دیگر، برخی معتقدند که فرستادن نیروهای روسیه به بندر لاذقیه، به سود دولت سوریه نیست، چرا که طی سال های گذشته تلاش کرده بود از سپردن این بندر به نیروهای روسیه خودداری کند. در این چارچوب منابع سوریه ای خبر داده اند که روسیه بارها از سوریه درخواست کرده که بندر لاذقیه را با قراردادهای بلندمدت به روسیه بدهد و با مخالفت دولت سوریه روبرو شده است.

این منابع افزودند: ورود نیروهای روسیه به این بندر پس از حملات "اسرائیل"، می تواند این معنی را بدهد که روسیه در مقابل حمایت از این بندر، خواستار سهمی از آن است. لذا می توان این نتیجه را گرفت که روسیه تعمدا از حملات اسرائیلی چشم پوشی کرده تا به این موقعیت برسد و اهداف خود را در سایه تهدیدهای رژیم صهیونیستی تحقق بخشد.

"يوسی يهوشع" دو روز پیش در روزنامه عبری یدیعوت احرونوت نوشت که بزرگان سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی به دنبال علت تغییر سیاست روسیه با این رژیم هستند. در این خصوص می توان چند احتمال را در نظر گرفت. یکی از آنها این است که روسیه درصدد اثبات توانایی خود در خنثی سازی حملات هوایی اسرائیلی به سوریه است، و این یعنی رژیم صهیونیستی در این حملات بسیار زیاده روی کرده است.

با توجه به اظهارات یهوشع، آیا می توان اقدام اخیر روسیه را نتیجه تنش آن با آمریکا بدانیم؟ آمریکا نگران است که روسیه در آینده نزدیک در اوکراین دست به اقدامات نظامی بزند و روسیه نیز علاقه دارد به آمریکا نشان دهد که در میدان دیگری در خاورمیانه مانور می دهد.

به عقیده یهوشع، رژیم صهیونیستی اکنون نمی داند که اقدام روسیه صرفا مانوری برای بازی قدرت است و در همین مرحله پایان می یابد یا اینکه مسکو تصمیم قطعی به جلوگیری از حملات هوایی اسرائیلی در سوریه علیه ایران دارد.

وی همچنین تاکید می کند که اکنون برای آرام کردن فضا، تماس های امنیتی میان فرماندهان ارتش رژیم صهیونیستی و روسیه جریان دارد و احتمالا پس از این گفتگوها، "اسرائیل" برای فروکش کردن خشم ها، از حملات خود به سوریه خواهد کاست، حتی اگر علنا این مسئله را اعلام نکند.

الاخبار

پربیننده ترین خبرها