تشدید تنش های نظامی ناتو و روسیه؛ آغاز رزمایش ناتو در استونی

تشدید تنش های نظامی ناتو و روسیه؛ آغاز رزمایش ناتو در استونی
شنبه 9 بهمن 1400 - 15:18

رزمایش نیروهای ناتو در استونی در حالی در همسایه غربی روسیه اغاز شده است که تنش های شدید سیاسی میان روسیه و غرب و پیمان ناتو حاکم است.

العالم ـ اروپا

بنابر گزارش خبرگزاری تاس، دفتر مطبوعاتی ارتش استونی در بیانیه ای اعلام کرد: رزمایش ناتو با عنوان «وینتر کمپ» با شرکت واحدهای نظامی استونی و نیز واحدهایی از نیروهای ویژه فرانسه و انگلیس روز شتبه آغاز شد.

این رزمایش در یک محدوده نظامی در منطقه تاپا در استونی جریان دارد و درمجموع بیش از ۱۴۰۰ نیروی نظامی در آن شرکت دارند.

در بیانیه ارتش استونی گفته شده است: این رزمایش تا روز ششم ماه فوریه (یکشنبه هفته آینده) ادامه خواهد داشت و نیروهای شرکت کننده در آن مقابله با دشمن فرضی در شرایط دشوار زمستان با استفاده از تسلیحات سنگین ازجمله تانک و نفربرهای زرهی را تمرین می کنند.

واحدهای شرکت کننده در رزمایش، همکاری واحدهای پیاده و زرهی و نیز اقدامات تهاجمی و دفاعی را تمرین خواهند کرد.

در مرحله نخست رزمایش، نیروهای شرکت کننده به تیراندازی با تسلیحات مختلف از جمله تانک و گشت زنی و نیز مهندسی رزمی و پاکسازی مین خواهند پرداخت. در مرحله بعدی اقدامات برای مقابله با دشمن فرضی که نقش آن را واحدهای یک گردان استونی ایفا می کند را تمرین خواهند کرد.

استونی در همسایگی روسیه در منطقه بالتیک قرار گرفته و تنش های شدیدی میان تالین و مسکو وجود دارد.

نخست وزیر استونی با بیان اینکه اروپا و آمریکا باید مراقب باشند تا به روسیه امتیاز ندهند، تاکید کرد که مسکو به تنهایی می‌تواند تنش‌ها را کاهش دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاجا کالاس نخست وزیر استونی که کشورش میزبان یک گردان چند ملیتی از نیروهای ناتو است افزود، برای تقویت حضور ناتو در استونی به عنوان عامل بازدارنده در بحبوحه تنش‌های فزاینده بر سر اوکراین مذاکراتی انجام داده است.

وی که سال گذشته به قدرت رسیده است، خاطرنشان کرد: روسیه از رویکرد شوروی برای دادن اولتیماتوم پیروی می‌کند به این امید که غرب به او امتیاز دهد.

کالاس به خبرگزاری فرانسه گفت: ما باید مراقب باشیم که هیچ گامی به سمت روسیه بر نداریم یا چیزی را به آنها پیشنهاد نکنیم که قبلاً نداشتند.

نخست وزیر استونی تاکید کرد: نگرانی اصلی ما این است که روسیه قصد دارد به اوکراین حمله کند و اینکه چگونه (این بحران) بر وضعیت کلی امنیت در اروپا، به ویژه در اروپای شرقی تأثیر می‌گذارد.

روسیه نیز قرار است در ماه فوریه با بلاروس رزمایش مشترک گسترده به نام «قاطعیت اتحادی ۲۰۲۲» در مناطق غربی بلاروس برگزار کند.

پربیننده ترین خبرها