بایدن و امیر قطر امروز درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند

بایدن و امیر قطر امروز درباره ایران گفت‌وگو می‌کنند
دوشنبه 11 بهمن 1400 - 16:42

مقام‌های آمریکایی گزارش کردند که رئیس‌جمهور این کشور قصد دارد با امیر قطر در خصوص موضوعات مختلف از جمله ایران دیدار و گفت‌وگو کند.

العالم - امریکا

مقام‌های آمریکایی اعلام کرده‌اند که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و شیخ «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر امروز (دوشنبه) قصد دارند درباره طیفی از موضوعات از جمله امنیت انرژی پس از حمله احتمالی روسیه به اوکراین و ایران در کاخ سفید دیدار و گفت‌وگو کنند.

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، قطر بزرگ‌ترین تأمین کننده گاز طبیعی مایع (ال ان جی) است و احتمالاً در صورتی که تنش‌های اخیر در مرز اوکراین و روسیه در تأمین گاز اروپا توسط روسیه اخلال ایجاد کند، قطر مسئولیت تأمین گاز قاره اروپا را برعهده بگیرد.

مقام‌های آمریکایی همچنین اعلام کردند که دستورکار بایدن برای نشست دفتر ریاست جمهوری آمریکا همچنین شامل برنامه هسته‌ای ایران و روابط با افغانستان که خروج ناگهانی واشنگتن از این کشور، پیامدهای منفی را به همراه داشت، می‌شود.

طبق این گزارش، تمیم همچنین قصد دارد به طور جداگانه با «آلیاندرو مایورکا» وزیر امنیت داخلی ایالات متحده دیدار کند و درباره فروش تسلیحات با وی گفت‌وگو کند و با «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا در خصوص دیگر موضوعات نظامی گفت‌وگو کند.

پیش از این «جن ساکی» سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده بود که باید 31 ژانویه (11 بهمن ماه) در کاخ سفید میزبان امیر قطر خواهد بود و تصریح کرده بود که دو طرف قصد دارند در ارتباط با امنیت در غرب آسیا گفت‌وگو کنند و «از ثبات فراورده‌های انرژی جهانی اطمینان حاصل کنند».

ایالات متحده و همپیمانان اروپایی این کشور روسیه را به تلاش برای از بین بردن ثبات اروپا از طریق تهدید به حمله به اوکراین متهم می‌کنند اما مسکو بارها این اتهامات را رد کرده و به کشورهای ناتو توصیه کرده به منظور جلوگیری از تشدید تنش‌ها به مرز روسیه نزدیک نشوند.

گزارش‌هاحاکی از آن است که 40 درصد از منابع انرژی اتحادیه اروپا از طریق روسیه تأمین می‌شود و واشنگتن و همپیمانان اروپایی این کشور در بازار جهانی تلاش می‌کنند تا این میزان انرژی خود را از طریق کشورهای دیگر تأمین کنند.

جن ساکی همچنین قصد دارد تا از امیر قطر به منظور انتقال ایمن شهروندان آمریکایی، ساکنان دائم و شرکای افغان آمریکا از افغانستان در پی خروج نابهنگام آمریکا از افغانستان قدردانی کند.

پیش از این یک مقام مطلع قطری به خبرگزاری فرانسه گفته که «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر در سفر چند روز آتی خود به آمریکا قرار است با «جو بایدن» در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین به گفت‌و‌گو بنشیند.

بحث درباره ایران در حالی در کاخ سفید امروز شکل می‌گیرد که «محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هفتم بهمن ماه با سفر به ایران با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز گفت‌وگو کردند.

در روزهای گذشته آن‌طور که حتی مقام‌های کشورهای اروپایی و آمریکایی خودشان هم اعتراف کرده‌اند در گفت‌وگوهای وین پیشرفت‌هایی که در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران بوده بیشتر از بخش‌های مربوط به رفع تحریم‌ها بوده که مربوط به تعهدات طرف غربی است.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌های ایران، ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف تا امروز در پایتخت اتریش جریان داشت.

فارس

پربیننده ترین خبرها