پوتین و مکرون در باره بحران اوکراین و ضمانت های امنیتی گفت وگو کردند

پوتین و مکرون در باره بحران اوکراین و ضمانت های امنیتی گفت وگو کردند
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 11:49

روسای جمهور روسیه و فرانسه، در گفت و گویی تلفنی در خصوص مسائل اوکراین و ضمانت های امنیتی مورد نظر روسیه از آمریکا و ناتو، مذاکره و تبادل نظر کرد.

العالم ـ اروپا

دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین در بیانیه ای اعلام کرد: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه و امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه، درخصوص وضعیت اوکراین و مسائل مرتبط با ضمانت های امنیتی که روسیه از آمریکا و ناتو خواستار شده است، تبادل نظر کردند.

رئیس جمهوری روسیه در ادامه گفت و گوی تلفنی، بطور مشروح رویکردهای روسیه در مورد بحران اوکراین و مساله ضمانت های امنیتی را برای رئیس جمهوری فرانسه تشریح کرد.

دو طرف توافق کردند به تماس های تلفنی ادامه داده و شرایط برای دیدار روسای جمهور روسیه و فرانسه را فراهم کنند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می‌کند.

بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش میان روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید و متحدان اروپایی آن، به دنبال ضربه زدن به روسیه هستند و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده‌اند.

در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است.

روسیه اواخر ماه دسامبر باتوجه به طرح های ناتو برای گسترش حضور نظامی خود در مناطق مجاور روسیه و کشورهای همسایه آن ازجمله اوکراین و گرجستان و امکان استقرار تسلیحات پیشرفته در این کشور، از آمریکا و ناتو خواستار ارائه ضمانت های حقوقی الزام آور برای تضمین امنیت روسیه و جلوگیری از گسترش ناتو به شرق شده است.

پربیننده ترین خبرها