ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی از طریق چین

ادعای کنگره آمریکا درباره احتمال انتقال نفت ایران به کره شمالی از طریق چین
جمعه 15 بهمن 1400 - 16:00

سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی، بدون ارائه جزئیات مدعی شده ممکن است کره شمالی به طور غیرمستقیم نفت خام ایران را از طریق چین دریافت کند.

العالم - آمریکا

مرکز تحقیقات کنگره آمریکا در گزارشی که اخیرا منتشر شده، بدون جزئیات بیشتر اعلام کرد ممکن است کره شمالی به طور غیرمستقیم نفت خام ایران را از طریق چین دریافت کند.

به گزارش شبکه «کی‌بی‌اس ورلد» کره جنوبی، در این گزارش گفته شده که کره شمالی متعهد به پایبندی به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران نیست، و در ادامه ذکر شده که پیونگ‌یانگ به طور مشابه هدف تحریم‌های بین‌المللی قابل توجهی قرار گرفته است.

طبق این گزارش، سرویس تحقیقات کنگره آمریکا در گزارش «تحریم‌های ایران» که روز چهارشنبه به‌روزرسانی شد، به‌ ویژه به آنچه "ارتباطات غیرقانونی احتمالی بین تهران و پیونگ یانگ" خوانده شده، اشاره کرده، اگرچه ادعای خود را ثابت نکرده است. در این گزارش آمده است: «بخشی از نفتی که چین از ایران (و از سایر تامین کنندگان) خریداری می‌کند ممکن است به کره شمالی انتقال یابد، اما مشخص نیست که آیا کره شمالی مستقیماً نفت ایران را خریداری می‌کند یا خیر».

واشنگتن به عنوان بخشی از سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ، دیگر کشورها را از واردات نفت خام ایران منع کرد تا به ادعای خود درآمدهای نفتی تهران را به صفر برساند. تحریم‌های آمریکا علیه ایران در سال ۲۰۱۸ پس از خروج یکجانبه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور وقت آمریکا از برجام مجدداً اجرایی شدند. دولت ترامپ همچنین از مه ۲۰۱۹ تمدید معافیت‌های تحریمی برای واردکنندگان عمده نفت ایران را متوقف کرد.

سرویس تحقیقات کنگره همچنین در ادامه گزارش خود ادعا کرده که تهران و پیونگ‌یانگ «طبق گزارش‌ها اطلاعاتی را در مورد طیف گسترده‌ای از اقدامات مخاطره‌آمیز استراتژیک، به ویژه توسعه موشک‌های بالستیک به اشتراک می‌گذارند» که به ادعای گزارش رسانه کره جنوبی، این یافته مطابق با گزارش قبلی پنل کارشناسان سازمان ملل در سال ۱۷۱۸ است که در گزارش نهایی خود که در ماه مارس ارائه شد، مدعی شد ایران و کره شمالی همکاری در پروژه‌های توسعه موشک‌های دوربرد را از سر گرفته‌اند.

خبرگزاری رویترز اوایل بهمن در گزارشی به نقل از منابع تجاری و کارشناسان رهیابی کشتی‌ها نوشت، چین طی چند هفته گذشته، نزدیک به ۴ میلیون بشکه نفت خام ایران را در مخازن ذخیره‌سازی دولتی در شهر بندری جنوبی «ژان ‌جیانگ» تخلیه کرده است. بر اساس آمار گمرک چین، این کشور ۲۶۰ هزار و ۳۱۲ تن یا ۱.۹ میلیون بشکه نفت خام از ایران در ماه دسامبر خریداری کرده است.

رویترز نوشت، وزارت نفت ایران برای اظهارنظر در این مورد در دسترس نبود اما یک مقام ارشد وزارت نفت ایران گفت این کشور علنا اعلام کرده که صادرات نفتش به شدت افزایش یافته است. وی گفت: ما به دلیل تحریم های آمریکا، فاش نمی‌کنیم به کدام کشورها (صادرات داشته‌ایم ) اما چین یکی از آن کشورها بوده که نفت ایران را می‌خرد. این نشان می‌دهد که تحریم‌ها بی‌اثر شده است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها