بدقولی کشورها و سازمان‌های جهانی در تامین بودجه برنامه مقابله با کرونا

بدقولی کشورها و سازمان‌های جهانی در تامین بودجه برنامه مقابله با کرونا
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 10:40

سازمان جهانی بهداشت از تامین تنها ۵ درصد بودجه مدنظر برای اجرای برنامه‌ای به منظور مقابله با کرونا شامل عرضه آزمایش‌های تشخیصی، درمان‌ها و واکسن‌های این بیماری به کشورهای فقیر خبر داد.

العالم - جهان

این برنامه موسوم به تسریع‌کننده دسترسی به ابزار مقابله با کرونا /The Access to COVID-۱۹ Tools (ACT) Accelerator که از اکتبر ۲۰۲۱ (مهر ۱۴۰۰) تا سپتامبر ۲۰۲۲ (شهریور ۱۴۰۱) بیش از ۲۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بودجه لازم دارد که قرار بود ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این میزان به شکل گرنت (کمک‌هزینه) از کشورهای ثروتمند تامین شود.

با وجود این، به گفته مسئولان اجرایی این طرح تاکنون تنها ۸۱۴ میلیون به شکل پیش‌پرداخت از بودجه آن تامین شده است. غیر از سازمان جهانی بهداشت، سازمان های بین المللی دیگری؛ شامل صندوق بین‌المللی مبارزه با ایدز، سل، مالاریا، بنیاد بیل و ملیندا گیتس و ائتلاف برای نوآوری‌های آمادگی همه‌گیری وعده حمایت مالی از این طرح را داده بودند.

گوردون براون، سفیر سازمان جهانی بهداشت در تامین مالی برنامه‌های بهداشت و درمان با اشاره به تامین بخشی از بودجه مورد نیاز می گوید: این فقط ۵ درصد ناچیز از کل پولی است که لازم داریم. اکنون زمان بیدار کردن وجدان جهان رسیده است.

این طرح شامل تامین برنامه کوواکس نیز هست که بر عرضه برابر واکسن به کشورها متمرکز است. همچنین آزمایش های کرونا و درمان آن را برای کشورهای فقیر و کم‌درامد و وسایل مراقبت از خود برای کارکنان بیمارستانی و درمانی را دربرمی گیرد.

بروس آیلوارد مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت به عنوان هماهنگ‌کننده واکنش کشورهای مختلف را نامناسب دانسته و می‌گوید این برنامه به دلیل فقدان بودجه کافی به سختی و با معطلی پیش می‌رود.

از آغاز همه‌گیری کرونا این ویروس چندبار جهش یافته و سویه‌های آلفا، بتا، دلتا و اومیکرون تاکنون توسط دانشمندان شناسایی شده‌اند. این بیماری از زمان شیوع تا لحظه تنظیم خبر ۴۰۱ میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر کرده است که از این تعداد ۵ میلیون و ۷۶۰ هزار نفر جان باخته‌اند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها