درخواست بودجه ۲۳ میلیارد دلاری سازمان جهانی بهداشت برای پایان دادن به کرونا

درخواست بودجه ۲۳ میلیارد دلاری سازمان جهانی بهداشت برای پایان دادن به کرونا
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 11:47

سازمان جهانی بهداشت در فراخوانی از کشورهای توسعه‌یافته خواست تا به منظور مبارزه جهانی علیه کرونا، ۲۳ میلیارد دلار دیگر اختصاص دهند؛ کمک مالی که به منزله "پایان وضعیت اضطراری جهانی ناشی از همه‌گیری در سال ۲۰۲۲" خواهد بود.

العالم - طبق بیانیه سازمان جهانی بهداشت، بخش چشمگیری از این مبلغ (۱۶ میلیارد دلار) برای ابتکار عمل دسترسی سریع به ابزارهای مبارزه با کووید-۱۹ (ACT-A) اختصاص خواهد یافت. این برنامه در سال ۲۰۲۰، توسط سازمان جهانی بهداشت و سایر سازمان‌های بین‌المللی به منظور بهبود دسترسی کشورهای در حال توسعه به واکسن‌ها، روش‌های درمانی، آزمایش‌ها و سایر ابزار مبارزه با کووید-۱۹ ایجاد شد.

سازمان جهانی بهداشت امیدوار است که با استفاده از این بودجه، ۶۰۰ میلیون دُز واکسن، ۷۰۰ میلیون آزمایش تشخیصی، درمان ۱۲۰ میلیون بیمار و تامین تجهیزات حفاظتی برای ۱.۷ میلیون کارمند حوزه درمانی و بهداشتی به ویژه در کشورهایی با شبکه‌های بهداشتی ضعیف و شکننده‌تر فراهم کند.

تامین هزینه آزمایش‌های بالینی درمانی و واکسن‌های ضد کرونا به محض کاهش موج ابتلای جهانی به گونه اومیکرون نیز از دیگر اهداف سازمان جهانی بهداشت است.

این نهاد وابسته به سازمان ملل همچنین به منظور کاهش نابرابری‌ها در مبارزه علیه همه‌گیری، شش میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار از این بودجه را صرف هزینه‌های حمل‌ونقل مواد خریداری شده از طریق برنامه ACT-A خواهد کرد.

سازمان جهانی بهداشت ماه‌هاست که از خطرناک بودن شکاف نابرابری‌ها هشدار داده است زیرا این مسئله می‌تواند به ظهور گونه‌های آسیب‌زاتر ویروس کرونا کمک کند. انواع گونه‌های دلتا و اومیکرون برای اولین بار در کشورهای در حال توسعه، هند و آفریقای جنوبی شناسایی شدند.

این سازمان مستقر در ژنو یادآور شد که در کشورهای کم درآمد تنها ۱۰ درصد از جمعیت در برابر کووید-۱۹ واکسینه شده اند و دسترسی به آزمایش‌های تشخیصی حتی از این میزان کمتر است؛ از ۴.۷ میلیارد آزمایش انجام شده در جهان، تنها ۲۲ میلیون، ۰.۴ درصد در کشورهایی با اقتصادهای فقیرتر انجام شده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای هشدار داد: به ازای هر ماه تعویق افتادن این حمایت، اقتصاد جهانی با خطر از دست رفتن چهار برابر بیشتر از سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای برنامه ACT-A مواجه می شود.

سال گذشته، نزدیک به هزار میلیون دُز واکسن ضد کرونا، ۲۰۰ میلیون آزمایش و تجهیزات محافظت شخصی به ارزش ۷۶۴ میلیون دلار از طریق این برنامه توزیع شد.

همچنین طبق داده‌های ارئه شده توسط تارنمای "جهان ما در آمار"، در حال حاضر بیش از چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون نفر در جهان (بیش از ۶۲ درصد جمعیت جهان)، دست‌کم با یک دُز واکسن ضد کرونا واکسینه شده اند.

طرح‌های واکسیناسیون در حالی در ۲۰۰ منطقه و کشور جهان ادامه دارد که تا کنون تعداد جهانی دُزهای تزریق شده از ۱۰.۲۷۰ میلیون تزریق فراتر رفته و به حدود روزانه ۲۰ میلیون دُز رسیده است.

سازمان جهانی بهداشت در نظر دارد تا اواسط سال ۲۰۲۲، ۷۰ درصد از جمعیت جهان با دُز نخست واکسینه شوند، هرچند هدف اولیه این نهاد بهداشتی بین‌المللی در واکسیناسیون ۴۰ درصدی جمعیت جهان در ۲۰۲۱ تحقق نیافت.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها