ادامه روند نقض حقوق بشر در عربستان

ادامه روند نقض حقوق بشر در عربستان
پنج‌شنبه 21 بهمن 1400 - 20:22

کاهش فشار بین المللی علیه حکومت عربستان باعث افزایش مجدد سرکوب در این کشور در سال 2021 شد.

العالم-کشکول

سازمان‌های بین‌المللی مدافع حقوق بشر این حقیقت را تایید می کنند که آل‌سعود با سرکوب کنشگران خود تلاش می‌کند بر واقعیت های حقوق بشری درون این کشور اعم از دستگیری های ظالمانه، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان، سرپوش بگذارد.

حکومت آل سعود با پرونده سازی برای کنشگران سیاسی آنها را به اتهام های واهی از جمله «مشارکت در اقدامات تروریستی» بازداشت و محاکمه می کند، در جدیدترین این موارد، اقدام عربستان سعودی در ایراد اتهامات ظالمانه علیه ۱۱ جوان شیعه در منطقه ام الحمام در استان القطیف است.

کارشناسان مستقل سازمان ملل تاکید کردند که این بازداشت ها بخاطر پیگیری مسالمت آمیز حقوق بشر توسط این افراد صورت گرفته که می خواهند از آزادی بیان و عقیده برخوردار شوند. این کارشناسان نسبت به رفتاری که با این افراد بازداشت شده می شود، ابراز نگرانی کردند.

به گزارش سازمان حقوق بشر "قسط"، در ابتدای سال 2021 برای مدت کوتاهی فشار بین المللی زیادی بر مقامات سعودی وارد آمد تا پرونده قطور حقوق بشری خود را سبک کنند. این امر باعث شد عربستان به ایجاد اصلاحاتی ظاهری و جزئی به منظور کاهش محدودیت و فشار بسنده کند که هیچ سودی برای کسی نداشت. ضمن آنکه به محض اعمال این اصطلاحات، مقامات این کشور به شیوه سرکوبگرانه همیشگی خود ادامه داده و با وجود آزاد کردن شخصیت های برجسته مدافع حقوق بشر و بازداشت شدگان عقیده، باز هم آنها را تحت مراقبت و کنترل قرار داد.

عربستان پس از تکمیل نبرد خود علیه شخصیت های برجسته با دستگیری تعداد زیادی از آنها، شروع به بازداشت کنشگران کم سن و سال و خانواده های بازداشت شدگان قبلی کرد و علاوه بر آن، احکام حبس بلند مدتی را علیه ناقدان و کنشگران صادر کرد.

عربستان در سال 2021، 67 حکم اعدام اجرا کرده است. حقوق دانان بین المللی معتقدند که هیچ جایگزینی برای فشار بین المللی علیه عربستان وجود ندارد تا بتوان منش مستبدانه این حکومت را تغییر داد و آن را به سمت اصلاح، احترام به حقوق بشر و آزادی های اساسی سوق داد.

حقوقدانان ویژه سازمان ملل تاکید کرده اند که انتقاد غیر خشونت آمیز به سیاست های یک حکومت و نهادهای آن، بخصوص نهاد قضایی، در هیچ کشور قانونمند و مدافع حقوق بشری جرم نیست.

این حقوقدانان نسبت به دستگیری های برنامه ریزی شده توسط حکومت عربستان ابراز نگرانی کردند و افزودند که با وجود اخطارهای پیشین درخصوص برخی مسائل، هیچ اقدامی برای اصلاح وضعیت قانون و حمایت از بازداشت شدگان سعودی صورت نگرفته و حکومت عربستان همواره تلاش می کند که با ارائه اطلاعات غلط، جامعه بین المللی را گمراه کند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها