خشم ضد آمریکایی مردم افغانستان در واکنش به خبر مصادره اموال این کشور

خشم ضد آمریکایی مردم افغانستان در واکنش به خبر مصادره اموال این کشور
شنبه 23 بهمن 1400 - 16:14

شماری از مردم کابل امروز (شنبه) در پی اعلام تصمیم جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر مصادره منابع ارزی این کشور برای قربانیان ۱۱ سپتامبر، اقدام به تظاهرات کرده و شعارهای مرگ بر آمریکا سردادند.

العالم ـ آسیا

تظاهرات کنندگان با اعلام اینکه این تصمیم آمریکا در واقع سرقت از مردم فقیر افغانستان است، آن را محکوم کرده و از آمریکا خواستند که پول‌های مردم این کشور را بازگرداند.

تظاهرکنندگان همچنین از جوبایدن خواستند تصمیم خود را لغو کرده و پولهای مسدود شده مردم افغانستان را به آنها عودت دهد.

«جعفر مهدوی» دبیرکل حزب ملت افغانستان در واکنش به این اقدام رئیس جمهوری آمریکا گفت که مصادره پول مردم افغانستان توسط دولت آمریکا به دلیل حادثه (یازده سپتامبر) که هیچ یک از مردم افغانستان در آن نقش نداشته اند؛ مصداق روشن راهزنی دولتی است.

وی از جامعه جهانی، نهادهای حقوق بشر بین المللی و مردم افغانستان در سراسر جهان خواست در برابر این دزدی آشکار سکوت نکنند و از دولت طالبان هم درخواست کرد با استفاده از تمامی ظرفیت‌های حقوقی و سیاسی در جهت بازگرداندن اموال ملت افغانستان تلاش کنند.

«محمد نبی رضایی» یکی از ساکنان شهر کابل هم به ایرنا گفته که براساس اطلاعاتی که خود آمریکایی‌ها منتشر کرده اند، اکثریت افراد و مهاجمان که در حمله ۱۱ سپتامبر دست داشتند، از عربستان سعودی بودند و اسامه بن لادن نیز یک شهروند عرب بود اما آمریکا با گرفتن پول مردم افغانستان ملت غریب و بیچاره ای را که از گرسنگی در انتظار مرگ نشسته اند، به مرگ زودرس دچار خواهد کرد.

به گفته رضایی بر اساس گزارش‌ سازمان‌های بین المللی هر روز در افغانستان انتظار مرگ یک میلیون کودک افغان در اثر گرسنگی وجود دارد و هر کودکی که جان می دهد، مسئول مرگ آن رئیس جمهوری آمریکا است.

«فهیم توخی» یک فعال رسانه ای افغانستان هم خاطرنشان کرد که با اجرای این طرح، سرمایه‌دارترین کشور دنیا از فقیرترین کشور دنیا سرقت می کند.

وی گفت: در حالی که ذخایر پولی افغانستان سرمایه ملت و مردم ما است، اگر قرار باشد ۳.۵ میلیارد آن برای قربانیان ۱۱ سپتامبر اختصاص داده شود، خون هزاران هزار افغان بیچاره که در حملات آمریکا ریخته شده است چه خواهد شد و چه کسی غرامت آن ها را خواهد پرداخت؟

طرح رئیس جمهوری آمریکا خشم مردم افغانستان را برانگیخته و بسیاری از مردم این کشور بر این باور هستند که این کار نتیجه اختلافات مردم این کشور است و افغانها باید از این رفتار آمریکا درس عبرت گرفته و فرصت را در اختیار آنها قرار ندهند که آخرین میخ را نیز بر تابوت این مردم بکوبد.

پربیننده ترین خبرها