اتیوپی تولید برق را در سد بزرگ نیل آغاز کرد

اتیوپی تولید برق را در سد بزرگ نیل آغاز کرد
يکشنبه 1 اسفند 1400 - 12:04

مصر و سودان سد بزرگ اتیوپی را تهدیدی مهم برای خود ارزیابی می‌کنند.

العالم - آفریقا

به نقل از خبرگزاری فرانسه، ابی احمد، نخست‌وزیر اتیوپی، تولید برق از سد بزرگ این کشور بر روی رود نیل را روز یکشنبه افتتاح کرد که نقطه عطفی در این پروژه بحث‌برانگیز چندین میلیارد دلاری محسوب می‌شود.

ابی با همراهی مقامات بلندپایه، از ایستگاه تولید برق بازدید کرد و چندین کلید را روی صفحه الکترونیکی فشار داد؛ اقدامی که به گفته مقامات، آغاز کننده تولید برق بود.

یک مقام مسئول در مراسم راه‌اندازی گفت: «این سد بزرگ توسط اتیوپیایی‌ها ساخته شده است، اما نه تنها برای اتیوپییایی‌ها، بلکه برای بهره‌مندی همه برادران و خواهران آفریقایی ما».

او افزود: «روزی که هر اتیوپیایی برای آن فداکاری کرده، امید و دعا کرده است، سرانجام فرا رسید.»

سد بزرگ رنسانس اتیوپی (GERD) قرار است بزرگترین طرح برق آبی در آفریقا باشد، اما از زمانی که کار برای اولین بار در سال 2011 آغاز شد، در کانون یک مناقشه منطقه‌ای قرار داشته است.
همسایگان پایین‌دست اتیوپی، مصر و سودان، آن را به دلیل وابستگی به آب‌های نیل، تهدیدی برای خود می‌دانند، در حالی که آدیس‌آبابا آن را برای برق‌رسانی و توسعه خود ضروری می‌داند.

انتظار می‌رود این پروژه 4.2 میلیارد دلاری (3.7 میلیارد یورویی) در نهایت بیش از 5 هزار مگاوات برق تولید کند که بیش از دو برابر تولید برق کنونی اتیوپی است.

رسانه‌های دولتی گزارش دادند که این سد روز یکشنبه شروع به تولید 375 مگاوات برق از یکی از توربین‌های خود کرده است.
این سد به ارتفاع 145 متر بر روی رودخانه نیل در منطقه Benishangul-Gumuz در غرب اتیوپی، نه چندان دور از مرز با سودان قرار دارد.

مصر که حدود 97 درصد از آبیاری و آب آشامیدنی خود را از رود نیل تأمین می‌کند، این سد را یک تهدید وجودی می‌بیند.

سودان امیدوار است که این پروژه سبب تنظیم حجم سیل‌های سالانه شود اما بیم دارد که سدهایش بدون توافق در مورد عملکرد GERD آسیب ببینند.

هر دو کشور، اتیوپی را برای رسیدن به یک توافق الزام‌آور بر سر پر کردن و بهره برداری از این سد عظیم تحت فشار قرار داده اند اما مذاکرات تحت نظارت اتحادیه آفریقا نتوانسته به پیشرفتی دست یابد.

پربیننده ترین خبرها