خروج کارکنان سازمان امنیتی اروپا از اوکراین

خروج کارکنان سازمان امنیتی اروپا از اوکراین
جمعه 6 اسفند 1400 - 08:08

رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرد به دلیل وخامت اوضاع در اوکراین تمام کارکنان مأموریت خود در این کشور را خارج می‌کند.

العالم - اروپا

سازمان امنیت و همکاری در اروپا پنجشنبه شب اعلام کرد به‌خاطر وخامت اوضاع امنیتی در اوکراین تمام کارکنان خود را از این کشور خارج می‌کند.

به نوشته وبگاه شبکه «سی‌اِن‌اِن»، «هلگا اشمید» رئیس این سازمان در بیانیه‌ای اعلام کرد «با توجه به درگیری‌ها و وخامت اوضاع امنیتی» در اوکراین، کارکنان مأموریت بین‌المللی این سازمان در اسرع وقت خاک این کشور را متوقتاً ترک می‌کنند.

یک سخنگوی این سازمان به سی‌اِن‌اِن گفت، مأموریت ویژه نظارت بر آتش‌بس در شرق اوکراین نیز در میان افرادی خواهند بود که این کشور را ترک می‌کنند. افراد حاضر در این مأموریت از مدت‌ها پیش نواحی مرزی اوکراین و جمهوری‌های خودمختار دونتسک و لوهانسک را ترک کرده بودند.

روسیه از بامداد پنجشنبه دستور حمله نظامی به اوکراین را صادر کرد. این تحول چند روز بعد از آن رخ داد که مسکو رسماً استقلال جمهوری‌های «دونتسک» و «لوهانسک» در شرق اوکراین را به رسمیت شناخت. روسیه می‌گوید اوکراین به تعهداتش ذیل توافقات مینسک که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ برای حل مناقشه‌های موجود میان جدایی‌خواهان و کی‌یف حاصل شده بود عمل نکرده است.

اوکراین ساعاتی بعد از حمله روسیه اعلام کرد تمامی ارتباطات دیپلماتیک با این کشور را قطع کرده است. ولادیمیر پوتین گفته هدف از عملیات نظامی روسیه گرفتن توانمندی‌های نظامی اوکراین و «نازی‌زدایی» از این کشور است. پوتین در چند سخنرانی خود در این خصوص از کشورهای غربی به دلیل نادیده گرفتن نگرانی‌های امنیتی روسیه و ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین انتقاد کرده است. رئیس‌جمهور روسیه گفته که این اقدام نظامی برای جلوگیری از خونریزی‌های بیشتر در آینده ضروری است.

فارس

پربیننده ترین خبرها