اوکراین بین بهانه جویی غرب و محاصره روسیه

اوکراین بین بهانه جویی غرب و محاصره روسیه
يکشنبه 8 اسفند 1400 - 14:32

غرب به رغم وعده ها به اوکراین برای کمک به این کشور و حمایت از پیوستن آن به ناتو، سرگرم بهره برداری از وضعیت این کشور برای اعمال فشار بر روسیه است و با این کار، این کشور را درگیر بحرانی بزرگتری کرده اند.

العالم - نظرکده

تحلیلگران سیاسی معتقدند که اصل مشکل، جنگ بین روسیه و اوکراین نیست بلکه مناسبات بین روسیه و آمریکا است که پایگاه اصلی ناتوست.

تحلیلگران می گویند که به رغم وجود توافق حداقلی بین آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، اختلافاتی بین آنها وجود دارد زیرا اروپا به گاز و انرژی روسیه وابسته هستند و به سود آنها نیست که خود را به خاطر اوکراین با این کشور درگیر شود.

این ناظران معتقدند که عدم تمایل آمریکا به جنگ با روسیه، این کشور را بر آن داشته است که به دنبال راه حلی جایگزین بگردد که همان تحمیل انواع تحریم های اقتصادی بر روسیه است.

تحلیلگران بر این باورند که ورود روسیه به اوکراین، نخستین دستاورد این جنگ است و کی‌یف به طور قطع سقوط خواهد کرد.

کارشناسان علوم سیاسی معتقدند که در واقع این آمریکا و انگلیس بودند که این جنگ را راه انداختند.

آنها تلاش برای توقف رشد اقتصادی و نظامی روسیه را عامل ایجاد بحران اوکراین می دانند و معتقدند که هدف بزرگتر و مهمتر ایجاد این بحران، توقف خط انتقال گاز نورد استریم 2 است.

به گفته کارشناسان مسائل سیاسی این خط، بیش از آنکه یک پروژه اقتصادی باشد، اهداف سیاسی را دنبال می کند زیرا روسیه قصد دارد با این کار، بازار گاز اروپا را به انحصار خود درآورد.

این کارشناسان خاطرنشان می کنند که هدف از ایجاد این بحران، توقف رشد اقتصادی روسیه با اعمال تحریم است مگر اینکه پوتین به مداخله آمریکا در اوکراین و جذب این کشور در ناتو رضایت دهد.

به گفته این کارشناسان چیزی که این جنگ را شعله ور کرد سخنان زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین بود که گفته بود، کشورش می خواهد به قدرت هسته ای تبدیل شود چون در این صورت می تواند سلاح هسته ای تولید کند و این امر خطری برای روسیه بود.

این کارشناسان از سوی دیگر تصریح می کنند که پیروزی روسیه بر اوکراین همانطور که انتظار می رود منجر به تغییرات ژئوپولتیک گسترده خواهد شد و بسیاری از کشورهای اروپایی متحد آمریکا احساس می کنند که واشنگتن پشت آنها را خالی کرده است و همین امر ائتلاف های آنها را دستخوش تغییر کرده و معادله جدیدی را در سطح بین المللی به وجود خواهد آورد.

پربیننده ترین خبرها